OLASILIK VE İSTATİSTİK |
MAT222 |
4 |
3 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi VİLDAN YAZICI |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, öğrencilere Olasılık aksiyomları, Dağılım ve yoğunluk fonksiyonu ve iki rastlantı değişkeni kavram bilgilerini kazandırmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Applies the concepts of sample space and events in random experiments using graphs, tables, and lists. |
|
|
|
1 |
Rassal deneylerdeki örnek uzayı ve olayları grafikle, tabloyla ve liste olarak uygular. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
2 |
Kesikli ve sürekli örnek uzaylardaki olayların olasılıklarını ve koşullu olasılıklarını hesaplayıp, yorumlar. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
2 |
Calculates and interprets the probabilities and conditional probabilities of events in discrete and continuous sample spaces. |
|
|
|
3 |
Uses independence to calculate probabilities and determines whether events are independent or not. |
|
|
|
3 |
Olasılıkları hesaplamak için bağımsızlığı kullanır ve olayların bağımsız olup olmadığını belirler. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
4 |
Koşullun olasılıkları hesaplamak için Bayes Teoremini kullanır. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
4 |
Uses Bayes' theorem to calculate conditional probabilities. |
|
|
|
5 |
Describes the concept of random variables. |
|
|
|
5 |
Rassal değişkenler kavramını açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
6 |
Sürekli ve kesikli olasılık fonksiyonlarından olasılıkları hesaplar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
6 |
Calculates probabilities from discrete and continuous probability functions. |
|
|
|
7 |
Calculates the means and variances of discrete and continuous random variables. |
|
|
|
7 |
Kesikli ve sürekli rassal değişkenlerin ortalamalarını ve varyanslarını hesaplar. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
8 |
Olasılıkları hesaplamak için ortak olasılık fonksiyonlarını (kesikli yada sürekli) kullanır, ve ortak olasılık dağılımlarından marjinal ve koşullu olasılık dağılımlarını hesaplar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 14 |
8 |
Uses joint probability functions (discrete or continuous) to calculate probabilities and calculates marginal and conditional probability distributions from joint probability distributions. |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders, istatistik, istatistikte kullanılan bazı kavramlar, verilerin işlenmesi, istatistiksel olasılık, değişkenlik ölçüleri, olasılık teorisi, koşullu olasılık, Bayes Teoremi, olasılık dağılımların karakteristik ölçüleri, bazı özel olasılık dağılımlar, özel kesikli dağılımlar, özel sürekli dağılımlar, iki boyutlu olasılık dağılımı, bazı iki boyutlu dağılımlar, iki rasgele değişkenden birinin yok edilmesi, bir rastlantı değişkeni işlevinin olasılık yoğunluğu, bir rastlantı değişkeninin karakteristik işlevi, bir haberleşme kanalı uygulamasını kapsar. |
Kaynaklar |
1. Kayran, A.H., Camcioğlu, E., (2020), Olasılık ve İstatistik, Papatya Yayıncılık
2. Lipschutz, S., Lipson, M., (2013), Olasılık / Probability Schaum's, Nobel Akademik Yayıncılık |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Olasılığa Giriş |
Teori, Pratik
|
1 . Hafta |
Introduction to Probability |
Theory, Practice
|
2 . Hafta |
Statistics. Some Concepts Used in Statistics |
Theory, Practice
|
2 . Hafta |
İstatistik. İstatistikte Kullanılan Bazı Kavramlar |
Teori, Pratik
|
3 . Hafta |
Verilerin İşlenmesi. İstatistiksel Olasılık |
Teori, Pratik
|
3 . Hafta |
Data Processing. Statistical Probability |
Theory, Practice
|
4 . Hafta |
Measures of Variability |
Theory, Practice
|
4 . Hafta |
Değişkenlik Ölçüleri |
Teori, Pratik
|
5 . Hafta |
Olasılık Teorisi. Koşullu Olasılık. Bayes Teoremi |
Teori, Pratik
|
5 . Hafta |
Probability Theory. Conditional Probability. Bayes' Theorem |
Theory, Practice
|
6 . Hafta |
Probability Distributions. Probability Distribution Function |
Theory, Practice
|
6 . Hafta |
Olasılık dağılımları. Olasılık Dağılım Fonksiyonu |
Teori, Pratik
|
7 . Hafta |
Olasılık Dağılımların Karakteristik Ölçüleri |
Teori, Pratik
|
7 . Hafta |
Characteristics of Probability Distributions |
Theory, Practice
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav (Vize) |
|
9 . Hafta |
Özel Kesikli Dağılımlar. Özel Sürekli Dağılımlar |
Teori, Pratik
|
9 . Hafta |
Special Discrete Distributions. Special Continuous Distributions |
Theory, Practice
|
10 . Hafta |
Two-Dimensional Probability Distribution |
Theory, Practice
|
10 . Hafta |
İki Boyutlu Olasılık Dağılımı |
Teori, Pratik
|
11 . Hafta |
Bazı İki Boyutlu Dağılımlar |
Teori, Pratik
|
11 . Hafta |
Some Two-Dimensional Distributions |
Theory, Practice
|
12 . Hafta |
Elimination of One of the Random Variables |
Theory, Practice
|
12 . Hafta |
İki Rasgele Değişkenden Birinin Yok Edilmesi |
Teori, Pratik
|
13 . Hafta |
Bir Raslantı Değişkeni İşlevinin Olasılık Yoğunluğu |
Teori, Pratik
|
13 . Hafta |
Probability Density Function of a Random Variable Function |
Theory, Practice
|
14 . Hafta |
Characteristic Function of a Random Variable |
Theory, Practice
|
14 . Hafta |
Bir Raslantı Değişkeninin Karakteristik İşlevi |
Teori, Pratik
|
15 . Hafta |
Bazı Özel Olasılık Dağılımlar |
Teori, Pratik
|
15 . Hafta |
Some Special Probability Distributions. Application to a Communication Channel |
Theory, Practice
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Performans Ödevi |
1 |
40 |
Final sınavı |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
2 |
20 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi (hafta sayısı* haftalık toplam ders saati) |
1 |
2 |
2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
Performans Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Final) |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
2 |
2 |
4 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
7 |
1 |
7 |
|
7 |
1 |
7 |
|
14 |
1 |
14 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
78 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A computer engineer possesses fundamental applied and conceptual knowledge in the field of computer engineering. |
X |
|
|
|
|
2 |
They utilize mathematics, natural sciences, and theoretical and applied knowledge in computer engineering to solve engineering problems. |
|
|
|
|
X |
3 |
They identify current engineering problems in various application domains and provide feasible recommendations for their solution using computer systems. |
|
|
|
|
X |
4 |
They perform analyses of software or hardware-based systems, components, and processes required for problem-solving and create optimal designs that meet specified requirements and constraints. |
X |
|
|
|
|
5 |
They select and implement modern methods and tools necessary for engineering applications. |
X |
|
|
|
|
6 |
Problemlerin çözümü için gerekli olan veriyi toplar ve işler, deneyler tasarlar, deneyleri gerçekleştirir ve sonuçlarını yorumlar. |
X |
|
|
|
|
7 |
Mühendislik projelerinin yönetim süreçlerini bilir, proje için en uygun yönetim araçlarını ve proje yaşam döngüsünü seçer ve uygular. |
X |
|
|
|
|
8 |
They code, test, operate, and maintain computer-based systems. |
X |
|
|
|
|
9 |
They work effectively in interdisciplinary research and software development teams, both within and outside their own field. |
X |
|
|
|
|
10 |
They keep up with current developments in computer engineering and related areas with a consciousness of the necessity of continuous professional development. |
X |
|
|
|
|
11 |
They utilize Turkish and English fluently and effectively for tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
X |
|
|
|
|
12 |
They are aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, social, and universal impacts. |
X |
|
|
|
|
13 |
Geliştirdiği yazılım ve sistemlerde mesleki ve etik sorumluk bilinciyle hareket eder. |
X |
|
|
|
|
14 |
They design and develop computer systems that will facilitate human life or increase comfort with analytical thinking skills. |
|
|
|
|
X |
15 |
They possess awareness as an individual who is informed about current and historical events and can interpret them rationally and draw conclusions. |
X |
|
|
|
|
|