Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
BİLGİSAYAR MİMARİSİ VE ORGANİZASYONU BLM319 5 3 0 4,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, bilgisayar işlemcilerine, bellek yönetimine ve merkezi işlem birimi ile çevre cihazlar ile arasındaki ilişki konusuna kısa bir giriş yapmaktır. Bu kursun sonunda öğrencilerin mantık kapıları, iki durumlular ve verilen sayısal malzeme kütüphanesindeki bileşenleri kullanarak programlanabilen bir bilgisayarı tasarlayabilmeleri beklenmektedir.

Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 bilgisayar işlemcilerine, bellek yönetimine ve merkezi işlem birimi ile çevre cihazlar Anlatım Sınav 6, 8, 10
2 Bir bilgisayarın fonksiyonel birimlerini tasarlayabilme Anlatım Sınav 8
3 CISC ve RISC mimarilerinde kullanılan stratejilerden bazılarından bahsedebilmek Anlatım, Problem Çözme Sınav 5, 7, 10
4 Temel Bilgisayarın sembolik dilini kullanarak giriş/çıkış işlemleri ve basit hesaplamaları yapan sembolik programları yazmak Anlatım Sınav 5, 10
5 Bellek yönetiminin bazı kavramlarını tanımlayabilme: Ana bellek, ön bellek, sanal bellek Anlatım Sınav 5, 8, 10
Dersin İçeriği

bilgisayar işlemci mimarileri, bellek yönetimi ve merkezi işlem birimi ile çevre cihazlar, adres yolu, veri yolu, çoğullama, kesmeler, saklayıcılar  

 

Kaynaklar

Computer System Architecture,Mano Morris,Prentice Hall,1993
Mano M. M., Kime C.R., (2001), "Logic and Computer Design Fundamentals", 2nd Edition,Prentice Hall.

Hennessy J. L., Patterson D. A., (2003), "Computer Organization and Design: AQuantative Approach", 3rd Edition, Morgan Kaufmann
Stallings W., (2006), "Computer Organization & Architecture: Designing forPerformance", 7th Edition, Prentice Hall

Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Giriş, Bilişimli ve Ardışıl devreler
2 . Hafta Temel Bilgisayar Organizasyonu ve tasarımı: Yazmaç Aktarımları
3 . Hafta Temel Bilgisayar Organizasyonu ve tasarımı: Bellek kaynaklı komutlar, Basit merkezi İşlem birimi tasarımı
4 . Hafta Temel Bilgisayarın programlanması, Birleştirici dile giriş
5 . Hafta Mikroprogramlı Kontrol, Bilgisayar aritmetiği
6 . Hafta Merkezi İşlem Birimi: Yığıtlar, KOmut Formatı, adresleme modları
7 . Hafta Giriş, Bilişimli ve Ardışıl devreler
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Merkezi İşlem Birimi: Veri aktarım komutları, Program kontrol, indirgenmiş komut takımı bilgisayarı
10 . Hafta Boru hattı, vektör işleme
11 . Hafta Giriş-Çıkış organizasyonu: Arabirimler, asenkron veri aktarımı, öncelikli kesinti
12 . Hafta Giriş-Çıkış organizasyonu: G/Ç işlemcisi, Seri iletişim
13 . Hafta Memory organizasyonu: Ana bellek, ön bellek,
14 . Hafta Memory organizasyonu: Sanal Bellek, Bellek Yönetim Donanımı
15 . Hafta Çoklu işlemciler
16 . Hafta Dönem Sonu Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Sınav 1 20
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 2 20
Dönem sonu sınavı 1 60
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 2 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 3 14 42
Ara Sınav 1 12 12
Dönem sonu sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü 120
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 A computer engineer possesses fundamental applied and conceptual knowledge in the field of computer engineering.
2 They utilize mathematics, natural sciences, and theoretical and applied knowledge in computer engineering to solve engineering problems.
3 They identify current engineering problems in various application domains and provide feasible recommendations for their solution using computer systems.
4 They perform analyses of software or hardware-based systems, components, and processes required for problem-solving and create optimal designs that meet specified requirements and constraints.
5 They select and implement modern methods and tools necessary for engineering applications. X
6 Problemlerin çözümü için gerekli olan veriyi toplar ve işler, deneyler tasarlar, deneyleri gerçekleştirir ve sonuçlarını yorumlar. X
7 Mühendislik projelerinin yönetim süreçlerini bilir, proje için en uygun yönetim araçlarını ve proje yaşam döngüsünü seçer ve uygular. X
8 They code, test, operate, and maintain computer-based systems. X
9 They work effectively in interdisciplinary research and software development teams, both within and outside their own field.
10 They keep up with current developments in computer engineering and related areas with a consciousness of the necessity of continuous professional development. X
11 They utilize Turkish and English fluently and effectively for tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications.
12 They are aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, social, and universal impacts.
13 Geliştirdiği yazılım ve sistemlerde mesleki ve etik sorumluk bilinciyle hareket eder.
14 They design and develop computer systems that will facilitate human life or increase comfort with analytical thinking skills.
15 They possess awareness as an individual who is informed about current and historical events and can interpret them rationally and draw conclusions.