BİLGİSAYAR MİMARİSİ VE ORGANİZASYONU |
BLM319 |
5 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, bilgisayar işlemcilerine, bellek yönetimine ve merkezi işlem birimi ile çevre cihazlar ile arasındaki ilişki konusuna kısa bir giriş yapmaktır. Bu kursun sonunda öğrencilerin mantık kapıları, iki durumlular ve verilen sayısal malzeme kütüphanesindeki bileşenleri kullanarak programlanabilen bir bilgisayarı tasarlayabilmeleri beklenmektedir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
bilgisayar işlemcilerine, bellek yönetimine ve merkezi işlem birimi ile çevre cihazlar |
Anlatım |
Sınav |
6, 8, 10 |
2 |
Bir bilgisayarın fonksiyonel birimlerini tasarlayabilme |
Anlatım |
Sınav |
8 |
3 |
CISC ve RISC mimarilerinde kullanılan stratejilerden bazılarından bahsedebilmek |
Anlatım, Problem Çözme |
Sınav |
5, 7, 10 |
4 |
Temel Bilgisayarın sembolik dilini kullanarak giriş/çıkış işlemleri ve basit hesaplamaları yapan sembolik programları yazmak |
Anlatım |
Sınav |
5, 10 |
5 |
Bellek yönetiminin bazı kavramlarını tanımlayabilme: Ana bellek, ön bellek, sanal bellek |
Anlatım |
Sınav |
5, 8, 10 |
|
Dersin İçeriği |
bilgisayar işlemci mimarileri, bellek yönetimi ve merkezi işlem birimi ile çevre cihazlar, adres yolu, veri yolu, çoğullama, kesmeler, saklayıcılar |
Kaynaklar |
Computer System Architecture,Mano Morris,Prentice Hall,1993 Mano M. M., Kime C.R., (2001), "Logic and Computer Design Fundamentals", 2nd Edition,Prentice Hall. Hennessy J. L., Patterson D. A., (2003), "Computer Organization and Design: AQuantative Approach", 3rd Edition, Morgan Kaufmann Stallings W., (2006), "Computer Organization & Architecture: Designing forPerformance", 7th Edition, Prentice Hall |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Giriş, Bilişimli ve Ardışıl devreler |
|
2 . Hafta |
Temel Bilgisayar Organizasyonu ve tasarımı: Yazmaç Aktarımları |
|
3 . Hafta |
Temel Bilgisayar Organizasyonu ve tasarımı: Bellek kaynaklı komutlar, Basit merkezi İşlem birimi tasarımı |
|
4 . Hafta |
Temel Bilgisayarın programlanması, Birleştirici dile giriş |
|
5 . Hafta |
Mikroprogramlı Kontrol, Bilgisayar aritmetiği |
|
6 . Hafta |
Merkezi İşlem Birimi: Yığıtlar, KOmut Formatı, adresleme modları |
|
7 . Hafta |
Giriş, Bilişimli ve Ardışıl devreler |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Merkezi İşlem Birimi: Veri aktarım komutları, Program kontrol, indirgenmiş komut takımı bilgisayarı |
|
10 . Hafta |
Boru hattı, vektör işleme |
|
11 . Hafta |
Giriş-Çıkış organizasyonu: Arabirimler, asenkron veri aktarımı, öncelikli kesinti |
|
12 . Hafta |
Giriş-Çıkış organizasyonu: G/Ç işlemcisi, Seri iletişim |
|
13 . Hafta |
Memory organizasyonu: Ana bellek, ön bellek, |
|
14 . Hafta |
Memory organizasyonu: Sanal Bellek, Bellek Yönetim Donanımı |
|
15 . Hafta |
Çoklu işlemciler |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
20 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
2 |
20 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
3 |
14 |
42 |
Ara Sınav |
1 |
12 |
12 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
18 |
18 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A computer engineer possesses fundamental applied and conceptual knowledge in the field of computer engineering. |
2 |
They utilize mathematics, natural sciences, and theoretical and applied knowledge in computer engineering to solve engineering problems. |
3 |
They identify current engineering problems in various application domains and provide feasible recommendations for their solution using computer systems. |
4 |
They perform analyses of software or hardware-based systems, components, and processes required for problem-solving and create optimal designs that meet specified requirements and constraints. |
5 |
They select and implement modern methods and tools necessary for engineering applications. |
|
|
X |
|
|
6 |
Problemlerin çözümü için gerekli olan veriyi toplar ve işler, deneyler tasarlar, deneyleri gerçekleştirir ve sonuçlarını yorumlar. |
X |
|
|
|
|
7 |
Mühendislik projelerinin yönetim süreçlerini bilir, proje için en uygun yönetim araçlarını ve proje yaşam döngüsünü seçer ve uygular. |
X |
|
|
|
|
8 |
They code, test, operate, and maintain computer-based systems. |
|
|
X |
|
|
9 |
They work effectively in interdisciplinary research and software development teams, both within and outside their own field. |
10 |
They keep up with current developments in computer engineering and related areas with a consciousness of the necessity of continuous professional development. |
|
|
|
X |
|
11 |
They utilize Turkish and English fluently and effectively for tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
12 |
They are aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, social, and universal impacts. |
13 |
Geliştirdiği yazılım ve sistemlerde mesleki ve etik sorumluk bilinciyle hareket eder. |
14 |
They design and develop computer systems that will facilitate human life or increase comfort with analytical thinking skills. |
15 |
They possess awareness as an individual who is informed about current and historical events and can interpret them rationally and draw conclusions. |
|