SAYISAL TASARIM VE UYGULAMALARI |
BLM226 |
4 |
2 |
1 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi İSMET KARADUMAN |
Dersin Amacı |
Sayısal tasarımında kullanılan temel kavram, eleman ve devreleri tanıması, bu konudaki kullanım becerisini arttırması. Sayısal tasarım ile bilgisayar mühendisliğinin temelleri ve matematiksel tabanı hakkında bilgi vermesi. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Understand number systems used in digital systems and arithmetic operations. |
|
|
|
1 |
Sayısal sistemlerde kullanılan sayı sistemleri ve aritmetik işlemleri bilir. |
|
|
|
2 |
Bool cebrinin temel kavram teorem ve aksiyomlarını kullanabilir, Karnaugh diyagramlarını oluşturur. |
|
|
|
2 |
Apply the basic concepts, theorems, and axioms of Boolean algebra, and construct Karnaugh maps. |
|
|
|
3 |
Understand the functions and architecture of basic logic gate elements. |
|
|
|
3 |
Temel lojik kapı elemanlarının işlevlerini ve mimarisini anlar. |
|
|
|
4 |
Lojik devrelerin (kodlayıcı, kod çözücü, sayıcı, kaydedici, veri seçici, veri dağıtıcı, sayıcı, kaydedici) işlevlerini bilir, mimarisini anlar. |
|
|
|
4 |
Acquire knowledge of the functions and architecture of logic circuits such as encoders, decoders, counters, registers, data selectors, and data distributors. |
|
|
|
5 |
Design simple combinational and sequential circuits. |
|
|
|
5 |
Basit kombinasyonel ve ardışıl devreleri tasarlar. |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Sayı sistemlerine giriş (ikili, sekizli, onlu ve onaltılı sayı sistemleri), tümleyen kavramı, aritmetik işlemler, ikili lojik, anahtarlama devreleri, bool cebri aksiyomları, temel teorem ve kurallar, De Morgan kuralı, kanonik formlar, lojik kapılar, tümdevreler, boole fonksiyonları, boole fonksiyonlarının sadeleştirilmesi (cebirsel yöntem, Karnaugh diyagramları, tablo yöntemi), Kombinezonal lojik, toplayıcılar, çıkarıcılar, karşılaştıma devreleri, kodlayıcılar, kod çözücüler, veri seçiciler, veri dağııtıcılar, Ardışıl lojik devreler, tutucular, Flip-Floplar, senkron ve asenkron sayıcılar, halka sayıcılar, johnson sayıcılar, kaydediciler, paralel kaydediciler, seri kaydediciler, kaydırmalı kaydediciler, bellek elemanları, rastgele erişimli bellek (RAM), salt okunur bellek (ROM), bellek hataları, programlanabilir lojik (PROM, PAL, PLA), Bu dersin laboratuvar uygulamaları |
Kaynaklar |
1. Mano, M. M. (2007). Sayısal Tasarım.
2. Mano, M. M., & Ciletti, M. D. (2018). Digital Design.
3. Kleitz, W. (2003). Digital Electronics: A Practical Approach with VHDL.
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Number Systems and Binary Numbers |
|
1 . Hafta |
Sayı Sistemleri ve İkili Sayılar |
|
2 . Hafta |
Boole Cebri ve Lojik Kapılar |
|
2 . Hafta |
Boolean Algebra and Logic Gates |
|
3 . Hafta |
Simplification of Boolean Functions, Algebraic reduction, Karnaugh Maps |
|
3 . Hafta |
Boole Fonksiyonlarının Sadeleştirilmesi, Cebirsel indirgeme, Karnaugh Haritaları |
|
4 . Hafta |
Boole Fonksiyonlarının Sadeleştirilmesi, Karnaugh Haritaları |
|
4 . Hafta |
Simplification of Boolean Functions, Karnaugh Maps |
|
5 . Hafta |
Combinational Logic - Arithmetic Circuits |
|
5 . Hafta |
Kombinezonal Lojik – Aritmetik İşlem Devreleri |
|
6 . Hafta |
Kodlayıcılar – Kod Çözücüler |
|
6 . Hafta |
Encoders - Decoders |
|
7 . Hafta |
Data Selectors - Data Distributors |
|
7 . Hafta |
Veri Seçiciler – Veri Dağıtıcılar |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
9 . Hafta |
Synchronous Sequential Logic - Storage Elements, Latch, Flip-Flop |
|
9 . Hafta |
Senkron Ardışıl Lojik - Depolama elamanları, Latch, Flip-Flop |
|
10 . Hafta |
Sayıcılar (Senkron-Asenkron-Halka-Johnson) |
|
10 . Hafta |
Counters (Synchronous, Asynchronous, Ring, Johnson) |
|
11 . Hafta |
Registers (Serial, Parallel, Shift Registers) |
|
11 . Hafta |
Kaydediciler (Seri, Paralel, Kaydırmalı Kaydediciler) |
|
12 . Hafta |
Bellek yapıları (RAM, ROM) |
|
12 . Hafta |
Memory Structures (RAM, ROM) |
|
13 . Hafta |
Programmable Logic (PROM, PAL, PLA, PSA) |
|
13 . Hafta |
Programlanabilir Lojik (PROM, PAL, PLA, PSA) |
|
14 . Hafta |
Uygulama 1 |
|
14 . Hafta |
Application 1 |
|
15 . Hafta |
Application 2 |
|
15 . Hafta |
Uygulama 2 |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
|
1 |
30 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
2 |
20 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
2 |
8 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
7 |
2 |
14 |
|
7 |
2 |
14 |
|
14 |
1 |
14 |
|
2 |
3 |
6 |
Toplam İş Yükü |
110 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A computer engineer possesses fundamental applied and conceptual knowledge in the field of computer engineering. |
X |
|
|
|
|
2 |
They utilize mathematics, natural sciences, and theoretical and applied knowledge in computer engineering to solve engineering problems. |
X |
|
|
|
|
3 |
They identify current engineering problems in various application domains and provide feasible recommendations for their solution using computer systems. |
X |
|
|
|
|
4 |
They perform analyses of software or hardware-based systems, components, and processes required for problem-solving and create optimal designs that meet specified requirements and constraints. |
X |
|
|
|
|
5 |
They select and implement modern methods and tools necessary for engineering applications. |
X |
|
|
|
|
6 |
Problemlerin çözümü için gerekli olan veriyi toplar ve işler, deneyler tasarlar, deneyleri gerçekleştirir ve sonuçlarını yorumlar. |
X |
|
|
|
|
7 |
Mühendislik projelerinin yönetim süreçlerini bilir, proje için en uygun yönetim araçlarını ve proje yaşam döngüsünü seçer ve uygular. |
X |
|
|
|
|
8 |
They code, test, operate, and maintain computer-based systems. |
X |
|
|
|
|
9 |
They work effectively in interdisciplinary research and software development teams, both within and outside their own field. |
X |
|
|
|
|
10 |
They keep up with current developments in computer engineering and related areas with a consciousness of the necessity of continuous professional development. |
X |
|
|
|
|
11 |
They utilize Turkish and English fluently and effectively for tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
X |
|
|
|
|
12 |
They are aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, social, and universal impacts. |
X |
|
|
|
|
13 |
Geliştirdiği yazılım ve sistemlerde mesleki ve etik sorumluk bilinciyle hareket eder. |
X |
|
|
|
|
14 |
They design and develop computer systems that will facilitate human life or increase comfort with analytical thinking skills. |
X |
|
|
|
|
15 |
They possess awareness as an individual who is informed about current and historical events and can interpret them rationally and draw conclusions. |
X |
|
|
|
|
|