BİÇİMSEL DİLLER VE OTOMATLAR |
BLM326 |
6 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencinin hesaplama teorisinin temel kavramlarını anlaması, biçimsel diller ve dil yapılarını öğrenmesi ve problem türlerini ayırt etme yeteneği kazanarak karşılaştığı problemleri doğru şekilde sınıflandırabilmesidir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Distinguishes between computability and decidability problems. |
|
|
|
1 |
Hesaplanabilirlik ve karar verilebilirlik problemlerini ayırt eder. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 4, 8 |
2 |
Temel Biçimsel dil kavramlarını bilir. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 4, 8 |
2 |
Knows the fundamental concepts of formal languages. |
|
|
|
3 |
Understands the theoretical limits of computational problems. |
|
|
|
3 |
Hesaplama problemlerinin teorik sınırlarını bilir. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 4, 8 |
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders, Formal diller, Düzenli ifadeler, gramer yapıları ve katarlara giriş, Soyut makine ve dil kavramı, Turing makinası, Chomsky hiyerarşisi, Düzenli ifadeler ve hesaplanabilirlik konularını kapsamaktadır. |
Kaynaklar |
1. Linz, P. (2011). An Introduction to Formal Languages and Automata (5. ed.). Jones & Bartlett Learning. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Hesaplama Teorisine Giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to Computation Theory |
|
2 . Hafta |
Finite Automata |
|
2 . Hafta |
Sonlu Otomatlar |
|
3 . Hafta |
Düzenli Diller ve Düzenli Gramerler |
|
3 . Hafta |
Regular Languages and Regular Grammars |
|
4 . Hafta |
Properties of Regular Languages |
|
4 . Hafta |
Düzenli Dillerin Özellikleri |
|
5 . Hafta |
Bağlam Bağımsız Diller |
|
5 . Hafta |
Context-Free Languages |
|
6 . Hafta |
Simplification of Context-Free Languages |
|
6 . Hafta |
Bağlam Bağımsız Dillerin Sadeleştirilmesi |
|
7 . Hafta |
Normal Formlar |
|
7 . Hafta |
Normal Forms |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Yığın Yapılı Otomatlar |
|
9 . Hafta |
Pushdown Automata |
|
10 . Hafta |
Properties of Context-Free Languages |
|
10 . Hafta |
Bağlam Bağımsız Dillerin Özellikleri |
|
11 . Hafta |
Turing Makineleri |
|
11 . Hafta |
Turing Machines |
|
12 . Hafta |
Turing Machine Models |
|
12 . Hafta |
Turing Makinesi Modelleri |
|
13 . Hafta |
Biçimsel Diller ve Otomatların Hiyerarşisi |
|
13 . Hafta |
Formal Languages and Hierarchy of Machines |
|
14 . Hafta |
Limitations of Algorithmic Computation |
|
14 . Hafta |
Algoritmik Hesaplamanın Sınırlılıkları |
|
15 . Hafta |
Diğer Hesaplama Modelleri ve Hesaplama Karmaşıklığı |
|
15 . Hafta |
Other Computational Models and Computational Complexity |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları |
1 |
40 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
14 |
20 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
1 |
14 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
7 |
2 |
14 |
|
7 |
2 |
14 |
|
14 |
2 |
28 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
116 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A computer engineer possesses fundamental applied and conceptual knowledge in the field of computer engineering. |
|
|
X |
|
|
2 |
They utilize mathematics, natural sciences, and theoretical and applied knowledge in computer engineering to solve engineering problems. |
|
|
X |
|
|
3 |
They identify current engineering problems in various application domains and provide feasible recommendations for their solution using computer systems. |
X |
|
|
|
|
4 |
They perform analyses of software or hardware-based systems, components, and processes required for problem-solving and create optimal designs that meet specified requirements and constraints. |
|
|
X |
|
|
5 |
They select and implement modern methods and tools necessary for engineering applications. |
X |
|
|
|
|
6 |
Problemlerin çözümü için gerekli olan veriyi toplar ve işler, deneyler tasarlar, deneyleri gerçekleştirir ve sonuçlarını yorumlar. |
X |
|
|
|
|
7 |
Mühendislik projelerinin yönetim süreçlerini bilir, proje için en uygun yönetim araçlarını ve proje yaşam döngüsünü seçer ve uygular. |
X |
|
|
|
|
8 |
They code, test, operate, and maintain computer-based systems. |
|
|
X |
|
|
9 |
They work effectively in interdisciplinary research and software development teams, both within and outside their own field. |
X |
|
|
|
|
10 |
They keep up with current developments in computer engineering and related areas with a consciousness of the necessity of continuous professional development. |
X |
|
|
|
|
11 |
They utilize Turkish and English fluently and effectively for tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
X |
|
|
|
|
12 |
They are aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, social, and universal impacts. |
X |
|
|
|
|
13 |
Geliştirdiği yazılım ve sistemlerde mesleki ve etik sorumluk bilinciyle hareket eder. |
X |
|
|
|
|
14 |
They design and develop computer systems that will facilitate human life or increase comfort with analytical thinking skills. |
X |
|
|
|
|
15 |
They possess awareness as an individual who is informed about current and historical events and can interpret them rationally and draw conclusions. |
X |
|
|
|
|
|