BİOFİZİK |
ECZ101 |
1 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MUHAMMED ABDUR RAUF |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, öğrencilere canlı organizmalarda meydana gelen biyolojik süreçleri fizik kanunları ile analiz etme bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Comprehends the biophysical aspects of biomolecules and their organization in living systems |
|
|
|
1 |
Biyomoleküllerin biyofiziksel yönlerini ve canlı sistemlerdeki organizasyonlarını kavrar |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
1, 3, 6, 7, 9, 10, 14, 15 |
2 |
İnsan vücudunda maddelerin membrandan taşınımı ve sıvı akışındaki fiziksel olayları anlar |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
1, 2, 3, 6, 7, 9, 10, 14, 15 |
2 |
Understands the physical events in the transmembrane transport of substances and fluid flow in human body. |
|
|
|
3 |
Comprehends the energy production mechanism, utilization and homeostasis. |
|
|
|
3 |
Enerji üretim mekanizmasını, kullanımını ve homeostazını kavrar |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
1, 2, 3, 6, 7, 9, 10, 14, 15 |
4 |
Ses ve elektriğin doğasını, canlı sistemlerde onların üretimi ve canlı sistemlerle etkileşimlerini bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
1, 2, 3, 6, 7, 14, 15 |
4 |
Knows the nature of sound and electricity, their generation in and interaction with living system. |
|
|
|
5 |
Explain the nature of light and other electromagnetic radiation and their interaction with living system. |
|
|
|
5 |
Işığın ve diğer elektromanyetik radyasyonun doğasını ve bunların canlı sistemle etkileşimini açıklar |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
1, 2, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 15 |
6 |
Biyolojik süreçleri fiziksel yasalar ışığında açıklar |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Kavram haritası |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Kısa cevaplı sorular |
1, 2, 3, 6, 9, 10, 14, 15 |
6 |
Explain biological processes in light of the physical laws. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu dersin içeriği canlı organizmadaki biyofiziksel olaylar, moleküler biyofizik, biyoenerjetik, işitme biyofiziği, görme biyofiziği ve radyasyon biyofiziği, biyomekanik konularını kapsamaktadır. |
Kaynaklar |
1. Pehlivan, F. 1999. Biyofizik. Hacettepe-Taş Kitabevi, 424 sayfa, Ankara Çelebi G. 2000. Tıp ve Diş Hekimliği Öğrencileri için Biyofizik. Barış Yayınları, Fakülteler kitap evi, 487 sayfa, İzmir.
2. Fizik 1,2,3; R. A. Serway; Palme Yayıncılık.
3. Herman, IP. 2016. Physics of the Human Body. Springer International Publishing, Switzerland, 953 pages. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Biyofiziğe giriş, temel kavramlar, Biyofizik ve bilimler arası ortak disiplinler |
|
1 . Hafta |
Introduction to biophysics, basic concepts, biophysics and interdisciplinary co-disciplines |
|
2 . Hafta |
Biological internal environment, living things as open systems, atomic and molecular construction of living things, intramolecular and intermolecular bonds, strong interactions, weak interactions, hydrogen bond |
|
2 . Hafta |
Biyolojik iç ortam, birer açık sistem olarak canlılar, canlıların atomik ve moleküler içeriği, molekül içi ve moleküller arası bağlar, kuvvetli etkileşimler, zayıf etkileşimler, hidrojen bağı |
|
3 . Hafta |
Canlılarda biyomakromoleküllerin ve suyun biyofiziksel yönleri -1 |
|
3 . Hafta |
Biophysical aspects of biomacromolecules and water in living environment -1 |
|
4 . Hafta |
Biophysical aspects of biomacromolecules and water in living environment -2 |
|
4 . Hafta |
Canlılarda biyomakromoleküllerin ve suyun biyofiziksel yönleri -2 |
|
5 . Hafta |
Lipitlerin ve biyolojik zarların biyofiziksel yönleri-1 |
|
5 . Hafta |
Biophysical aspects of lipids and biological membranes-1 |
|
6 . Hafta |
Biophysical aspects of lipids and biological membranes-2 |
|
6 . Hafta |
Lipitlerin ve biyolojik zarların biyofiziksel yönleri-2 |
|
7 . Hafta |
Maddelerin Membrandan Taşınması: Brown hareketi, difüzyon, ozmoz, pasif ve aktif taşıma |
|
7 . Hafta |
Transport of Substances across Membrane: Brownian motion, diffusion, osmosis, passive and active transport |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Arasınav |
|
9 . Hafta |
Biyoenerjetik- tanımlar, biyolojik sistemlerde enerji dönüşümleri, termodinamiğin birinci ve ikinci yasası, fotosentez, hücresel solunum, enerji homeostazı |
|
9 . Hafta |
Bioenergetics- Introduction to bioenergetics, concepts and definitions, energy conversions in biological systems, first and second law of thermodynamics, photosynthesis, cellular respiration, energy homeostasis |
|
10 . Hafta |
Fluid pressure, fluid flow in the body, and motion in fluids |
|
10 . Hafta |
Sıvı basıncı, vücutta sıvı akışı ve sıvılarda hareket |
|
11 . Hafta |
Biyoakustik: ses, konuşma ve işitme |
|
11 . Hafta |
Bioacoustics: sound, speech, and hearing |
|
12 . Hafta |
Light, eyes and vision |
|
12 . Hafta |
Biyooptik: ışık, gözler ve görme |
|
13 . Hafta |
Biyoelektrik ve insan vücudunun manyetik alanları |
|
13 . Hafta |
Bioelectricity and magnetic fields of human body |
|
14 . Hafta |
Biomechanics: science of movement of a living body |
|
14 . Hafta |
Biyomekanik: vücudun hareket bilimi |
|
15 . Hafta |
Radyasyon biyofiziği: Radyoaktivite, iyonlaştırıcı radyasyonun biyolojik etkileri ve uygulamaları, radyasyondan korunma |
|
15 . Hafta |
Radiation biophysics: Radioactivity, biological effects and applications of ionizing radiation, protection from radiation |
|
16 . Hafta |
Final Sınav |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Kısa sınav (Quiz) |
1 |
20 |
Arasınav |
0 |
0 |
Final |
0 |
0 |
Sınav |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Sözlü Değerlendirme |
0 |
0 |
Kısa cevaplı sorular |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
5 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
3 |
15 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
20 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
1 |
1 |
1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, Pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
Kısa sınav (Quiz) |
0 |
0 |
0 |
Arasınav hazırlık |
0 |
0 |
0 |
Arasınav |
0 |
0 |
0 |
Final hazırlık |
0 |
0 |
0 |
Final |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
3 |
3 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
1 |
1 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
3 |
3 |
9 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
4 |
1 |
4 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
2 |
28 |
|
1 |
4 |
4 |
|
1 |
6 |
6 |
|
4 |
1 |
4 |
|
-7 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Eczacılıkla ilgili bilimsel bilgiyi elde etme ve değerlendirme konusunda her türlü ileri teknolojiyi kullanır. |
|
|
|
|
X |
2 |
Her türlü İlaç hammaddesi ve ilaç taşıyıcı sistemleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. |
|
|
|
|
X |
3 |
Eczacılıkla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplin ilgilileri ile işbirliği yapar. |
|
|
|
|
X |
4 |
İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgisini kullanır ve akılcı ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. |
X |
|
|
|
|
5 |
Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda yetkinlik kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. |
X |
|
|
|
|
6 |
Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel verileri kullanarak çözüm üretir. |
|
|
|
|
X |
7 |
İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. |
|
|
|
|
X |
8 |
Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve değerlendirir. |
X |
|
|
|
|
9 |
Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve diğer meslek grupları ile işbirliği içinde sorumluluk alır. |
|
|
|
|
X |
10 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimser ve gelişime açıktır. |
|
|
|
|
X |
11 |
Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek edindiği bilgi ve becerileri değerlendirir. |
X |
|
|
|
|
12 |
Mesleği ile ilgili uygulamalarını belgeler ve kayıt tutar. |
X |
|
|
|
|
13 |
İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. |
X |
|
|
|
|
14 |
Yabancı dili eczacılıkla ilgili yenilikleri izlemede ve iletişim kurabilmede kullanır. |
|
|
|
|
X |
15 |
Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. |
|
|
|
|
X |
16 |
İlaç hammaddelerinin elde edilmesi, ilaç şekillerinin tasarlanması ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. |
X |
|
|
|
|
17 |
İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. |
X |
|
|
|
|
18 |
Mesleki olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
X |
|
|
|
|
|