MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
ECZ107 |
1 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜN ÖYKÜ ÖZDEMİR |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, hücre kavramı, hücrelerin moleküler yapıtaşları, hücre döngüsü, genler, nükleik asitler ve proteinler gibi temel biyolojik, moleküler biyolojik ve genetik kavramlar ve ilgili mekanizmalar hakkında bilgi sahibi olmayı sağlamaktır. Bunun yanında, insan genetiği, kalıtsal hastalıklar, mutasyonlar ve sebepleri, moleküler biyolojinin sağlık alanındaki kullanımı gibi güncel konular hakkında fikir sahibi olarak, biyolojik aktiviteleri moleküler düzeyde kavramak hedeflenmektedir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Learns the basic terms and history of Molecular Biology and Genetic science and comprehends its development until today. |
|
|
|
1 |
Moleküler Biyoloji ve Genetik biliminin temel terimlerini ve tarihçesini öğrenir ve günümüze kadarki gelişimini kavrar. |
Anlatım |
Performans Ödevi, Gözlem |
6, 11 |
2 |
Prokaryotik ve ökaryotik hücrelerin özellikleri ve genomik yapıları hakkında bilgi sahibi olur, hücre bölünme süreçlerinin özelliklerini ve bu süreçlerin moleküler seviyedeki düzenlemesini kavrar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi, Gözlem |
10, 13 |
2 |
Gain knowledge about the properties and genomic structures of prokaryotic and eukaryotic cells, comprehend the features of cell division processes and the regulation of these processes at the molecular level. |
|
|
|
3 |
Comprehends the structures and properties of nucleic acids and proteins, which are the basic molecules of life, DNA self-replication, RNA formation, production of proteins and the regulation of related molecular mechanisms, and interprets their importance for vital activities. |
|
|
|
3 |
Canlılığın temel moleküllerinden olan nükleik asitlerin ve proteinlerin yapılarını ve özelliklerini, DNA’nın kendini eşlemesi, RNA oluşturulması ve proteinlerin üretilmesi ve ilgili moleküler mekanizmaların düzenlenmesi süreçlerini kavrayarak bunların yaşamsal faaliyetler için önemini yorumlar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Kısa Sınav, Gözlem |
1, 9, 10 |
4 |
Sık kullanılan moleküler biyolojik tekniklerden biri olan polimeraz zincir reaksiyonu tekniği temelinde olmak üzere, sağlık alanında kullanılan moleküler biyolojik uygulamaların moleküler temelini kavrar, yorumlar ve güncel kullanımları hakkında fikir sahibi olur. |
Anlatım, Problem Çözme |
Sınav, Kısa Sınav, Gözlem |
1, 3, 6, 10, 11 |
4 |
Comprehends the molecular basis of molecular biological applications used in the field of health, interprets and has an idea about their current uses, on the basis of the polymerase chain reaction technique, which is one of the frequently used molecular biological techniques. |
|
|
|
5 |
Understands human genome features and basic elements of heredity; By having knowledge of the epigenetic mechanisms that provide the regulation of nucleic acids and proteins, it connects with the processes of determining genetic characteristics. |
|
|
|
5 |
İnsanlardaki genom özelliklerini ve kalıtımın temel ögelerini kavrar; Nükleik asitlerin ve proteinlerin düzenlenmesini sağlayan epigenetik mekanizmalar hakkında bilgi sahibi olarak genetik özelliklerin belirlenmesi süreçleriyle bağlantı kurar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi, Gözlem |
6, 10, 11 |
6 |
DNA’da ve kromozomlarda oluşan mutasyonlar hakkında bilgi sahibi olarak mutasyonların oluşma sebeplerini fark eder ve bu konuda bilinçli davranır; Bunu yanında, hücrelerdeki temel DNA tamir mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olur. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi, Gözlem |
1, 10, 13, 15 |
6 |
Being aware of the mutations that occur in DNA and chromosomes, they realize the causes of mutations and act consciously in this regard; In addition, they have information about the basic DNA repair mechanisms in cells. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Biyoloji, Moleküler Biyoloji, Genetik |
Kaynaklar |
1) Tıbbi Genetik Ders Kitabı, Yazar: Nurettin Başaran, Eskişehir Anadolu Üniv. Tıp Fak., 1984
2) Kalıtım ve Evrim, Yazar: Ali Demirsoy, Meteksan Yayınları, 1984
3) Temel ve ileri moleküler biyoloji yöntemleri : genomik ve proteomik analizler, Editör: Güler Temizkan, Nazlı Arda, Nobel Tıp Kitabevleri, 2017
4) Genetik Kavramlar, Yazarlar: William S. Klug, Michael R. Cummings, Charlotte A. Spencer, Michael A. Pallodino, Çeviri Editörü:Prof. Dr. Cihan Öner, Palme Yayınevi, 2018.
5) Temel Moleküler Biyoloji, Yazar:Lizabeth A. Allison, Çeviri Editörü:Prof. Dr. Ali Osman Beldüz, Palme Yayınevi 2020. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Moleküler biyoloji ve genetik biliminin kapsamı ve tarihçesi |
|
1 . Hafta |
Scope and history of molecular biology and genetics |
|
2 . Hafta |
The structure and elements of the cell |
|
2 . Hafta |
Hücrenin yapısı ve elemanları |
|
3 . Hafta |
Genom organizasyonu ve yapısı |
|
3 . Hafta |
Genome organization and structure |
|
4 . Hafta |
Cell division and its molecular regulation-I |
|
4 . Hafta |
Hücre bölünmesi ve moleküler düzenlenmesi-I |
|
5 . Hafta |
Hücre bölünmesi ve moleküler düzenlenmesi-II |
|
5 . Hafta |
Cell division and its molecular regulation-II |
|
6 . Hafta |
Nucleic acids-I |
|
6 . Hafta |
Nükleik asitler-I |
|
7 . Hafta |
Nükleik asitler-II |
|
7 . Hafta |
Nucleic acids-II |
|
8 . Hafta |
Midterm exam |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Proteinler |
|
9 . Hafta |
Proteins |
|
10 . Hafta |
Replication |
|
10 . Hafta |
Replikasyon |
|
11 . Hafta |
Transkripsiyon |
|
11 . Hafta |
Transcription |
|
12 . Hafta |
Translation |
|
12 . Hafta |
Translasyon |
|
13 . Hafta |
Polimeraz zincir reaksiyonu ve moleküler biyolojik uygulamalar |
|
13 . Hafta |
Polymerase chain reaction and molecular biological applications |
|
14 . Hafta |
Human genetics and epigenetics |
|
14 . Hafta |
İnsan genetiği ve epigenetik |
|
15 . Hafta |
Mutasyonlar ve DNA onarım mekanizmaları |
|
15 . Hafta |
Mutations and DNA repair mechanisms |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
1 |
20 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
Sözlü Değerlendirme |
0 |
0 |
Gözlem |
0 |
0 |
Sınav |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Performans Ödevi |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
5 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
3 |
15 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
20 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
1 |
1 |
1 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
2 |
0 |
Küçük sınav ve ödev |
0 |
0 |
0 |
Dönem Ara Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
3 |
3 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
1 |
1 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
3 |
3 |
9 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
8 |
1 |
8 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
1 |
12 |
12 |
|
1 |
16 |
16 |
|
14 |
2 |
28 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Eczacılıkla ilgili bilimsel bilgiyi elde etme ve değerlendirme konusunda her türlü ileri teknolojiyi kullanır. |
|
|
|
X |
|
2 |
Her türlü İlaç hammaddesi ve ilaç taşıyıcı sistemleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. |
X |
|
|
|
|
3 |
Eczacılıkla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplin ilgilileri ile işbirliği yapar. |
X |
|
|
|
|
4 |
İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgisini kullanır ve akılcı ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. |
X |
|
|
|
|
5 |
Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda yetkinlik kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. |
X |
|
|
|
|
6 |
Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel verileri kullanarak çözüm üretir. |
|
|
|
|
X |
7 |
İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. |
X |
|
|
|
|
8 |
Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve değerlendirir. |
X |
|
|
|
|
9 |
Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve diğer meslek grupları ile işbirliği içinde sorumluluk alır. |
|
X |
|
|
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimser ve gelişime açıktır. |
|
|
|
|
X |
11 |
Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek edindiği bilgi ve becerileri değerlendirir. |
|
|
|
|
X |
12 |
Mesleği ile ilgili uygulamalarını belgeler ve kayıt tutar. |
X |
|
|
|
|
13 |
İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. |
|
|
|
X |
|
14 |
Yabancı dili eczacılıkla ilgili yenilikleri izlemede ve iletişim kurabilmede kullanır. |
X |
|
|
|
|
15 |
Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. |
X |
|
|
|
|
16 |
İlaç hammaddelerinin elde edilmesi, ilaç şekillerinin tasarlanması ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. |
X |
|
|
|
|
17 |
İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. |
X |
|
|
|
|
18 |
Mesleki olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
X |
|
|
|
|
|