FARMASÖTİK BOTANİK UYGULAMA |
ECZ212 |
4 |
2 |
3 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Tıbbi amaçla kullanılan bitkilerin anatomik/morfolojik özelliklerinin saptanmasını ve teşhislerinin mikroskopi ve familya tanımlama anahtar listesi yardımıyla yapılmasını öğretmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Mikroskobun kısımlarını tanır |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
2 |
Bitkisel hücreyi mikroskop yardımıyla tanır |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
3 |
Bitki dokularını mikroskop yardımıyla ayırt eder |
Deney |
Sözlü Değerlendirme |
3 |
4 |
Bitki yapraklarının morfolojisini tanımlar |
Deney |
Sözlü Değerlendirme |
3 |
5 |
Çiçeklerin morfolojisini tanımlar |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
6 |
Meyvaların morfolojisini tanımlar |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
7 |
Drogların ve tıbbi bitkilerin morfolojisini tanır |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
8 |
Önemli familyaların morfolojik özelliklerini açıklar |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
9 |
Pinaceae, Liliaceae, Papaveraceae, Lamiaceae, Leguminosae, Apiaceae, and Asteracea familyalarını ayırt eder. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
3 |
|
Dersin İçeriği |
Çoğunlukla tedavide kullanılan bitkiler olmak üzere, bitkilerin yaprak ve diğer organları yanında likenler, mantarlar ve eğreltilere ait örnekler ile tedavide kullanılan bitkilerin yaprak, kabuk, kök, meyva, tohum ve çiçek gibi kısımlarının morfolojik ve anatomik yapıları incelenir. Bu drogların toz edilmiş şekillerinin mikroskopta karakteristik elementlerinin incelenmesi yine bu laboratuvar çalışmalarının konuları arasında yer alır. |
Kaynaklar |
Farmasötik Botanik Uygulama, N. Tanker, Ankara Universitesi Basımevi, Yayın No. 92, 2007. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Mikroskobun tanımı ve bitkisel hücre |
|
2 . Hafta |
Yaprak morfolojisi |
|
3 . Hafta |
Salgı ve örtü tüyleri |
|
4 . Hafta |
Kristaller |
|
5 . Hafta |
Çiçek morfolojisi |
|
6 . Hafta |
Meyve ve tohum morfolojisi |
|
7 . Hafta |
Pinaceae, Liliaceae, Papaveraceae familyaları |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Lamiaceae ve Leguminosae familyaları |
|
10 . Hafta |
Apiaceae ve Asteraceae familyaları |
|
11 . Hafta |
Drog morfolojisi |
|
12 . Hafta |
Drog morfolojisi |
|
13 . Hafta |
Drog morfolojisi |
|
14 . Hafta |
Tıbbi Bitki İçeren Bitki Ailelerinin tanınmaları |
|
15 . Hafta |
Herbaryum örneği hazırlama |
|
16 . Hafta |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Doküman İncelemesi |
12 |
30 |
Ara sınav |
1 |
20 |
Dönem sonu |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi Çalışmaları |
12 |
1 |
12 |
Ara sınav |
1 |
8 |
8 |
Dönem sonu |
1 |
8 |
8 |
Toplam İş Yükü |
90 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Eczacılıkla ilgili bilimsel bilgiyi elde etme ve değerlendirme konusunda her türlü ileri teknolojiyi kullanır. |
2 |
Her türlü İlaç hammaddesi ve ilaç taşıyıcı sistemleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. |
3 |
Eczacılıkla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplin ilgilileri ile işbirliği yapar. |
|
|
|
|
X |
4 |
İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgisini kullanır ve akılcı ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. |
5 |
Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda yetkinlik kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. |
6 |
Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel verileri kullanarak çözüm üretir. |
7 |
İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. |
8 |
Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve değerlendirir. |
9 |
Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve diğer meslek grupları ile işbirliği içinde sorumluluk alır. |
10 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimser ve gelişime açıktır. |
11 |
Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek edindiği bilgi ve becerileri değerlendirir. |
12 |
Mesleği ile ilgili uygulamalarını belgeler ve kayıt tutar. |
13 |
İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. |
14 |
Yabancı dili eczacılıkla ilgili yenilikleri izlemede ve iletişim kurabilmede kullanır. |
15 |
Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. |
16 |
İlaç hammaddelerinin elde edilmesi, ilaç şekillerinin tasarlanması ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. |
17 |
İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. |
18 |
Mesleki olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
|