FARMAKOLOJİ-III |
ECZ304 |
6 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Endokrin sistem ilaçları, diüretik ilaçlar, gastrointestinal sistem ilaçları, kemoterapötikler, antifungaller ve antiparaziter ilaçların farmakolojik özelliklerini değerlendirmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Endokrin sistem ilaçlarının farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini özetler. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 4, 10 |
2 |
Endokrin sistem ilaçlarının etki mekanizmalarını ve ilaç etkileşimlerini yorumlar. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 4, 10 |
3 |
Endokrin sistem ilaçlarına örnekler verir. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 4, 10 |
4 |
Diüretik ilaçlar ve gastrointestinal sistem ilaçlarının farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini özetler. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 4, 10 |
5 |
Diüretik ilaçlar ve gastrointestinal sistemi ilaçlarının etki mekanizmalarını ve ilaç etkileşimlerini yorumlar. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 4, 10 |
6 |
Diüretik ilaçlar ve gastrointestinal sistem ilaçlarına örnekler verir. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 4, 10 |
7 |
Kemoterapötikler, antifungaller ve antiparaziter ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini özetler. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 4, 10 |
8 |
Kemoterapötikler, antifungaller ve antiparaziter ilaçların etki mekanizmalarını ve ilaç etkileşimlerini yorumlar. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 4, 10 |
9 |
Kemoterapötikler, antifungaller ve antiparazite ilaçlara örnekler verir. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 4, 10 |
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Endokrin sistem ilaçları, diüretik ilaçlar, gastrointestinal sistem ilaçları, kemoterapötikler, antifungaller ve antiparaziter ilaçların farmakolojik özelliklerini değerlendirmektir. |
Kaynaklar |
Kayaalp, SO: Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Ankara. Hardman JG, Limbird LE, Eds.: Goodman and Gilman’s The Pharmacological Basis of Therapeutics, New York. Katzung & Trevor: Farmakoloji, Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Endokrin sistem farmakolojisinin esasları |
|
2 . Hafta |
Hipofiz ve hipotalamus hormonları, tiroid hormonları |
|
3 . Hafta |
Kadın ve erkek cinsiyet hormonları, kontraseptifler |
|
4 . Hafta |
Kortikosteroidler, antagonistleri ve ACTH - insülin, oral antidiyabetik ilaçlar ve glukagon |
|
5 . Hafta |
Gastrointestinal sistem ilaçları |
|
6 . Hafta |
Antimikrobiyal kemoterapötiklerin genel özellikleri, antimikrobik ilaçlar arasındaki etkileşmeler |
|
7 . Hafta |
Beta-laktam antibiyotikler |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Fluorokinolonlar, makrolidler, linkozamidler, tetrasiklinler |
|
10 . Hafta |
Amfenikoller, sülfonamidler, ko-trimoksazol, trimetoprim |
|
11 . Hafta |
Aminoglikozidler, dar spektrumlu antistafilokokal ve antianaerobik ilaçlar |
|
12 . Hafta |
Antifungal ilaçlar, antitüberküloz ilaçlar, lepraya karşı kullanılan ilaçlar, ektoparazitlere karşı kullanılan ilaçlar |
|
13 . Hafta |
Antiprotozoal ilaçlar, antihelmintik ilaçlar, antimalaryal ilaçlar |
|
14 . Hafta |
Antiseptikler ve dezenfektanlar, antiviral ilaçlar |
|
15 . Hafta |
Kanser tedavisinin farmakolojik esasları ve antineoplastik ilaçlar. |
|
16 . Hafta |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi Çalışmaları |
2 |
30 |
Ara sınav |
1 |
20 |
Dönem sonu |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
100 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
Yarıyıl içi Çalışmaları |
8 |
2 |
16 |
Ara sınav |
1 |
14 |
14 |
Dönem sonu |
1 |
14 |
14 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Eczacılıkla ilgili bilimsel bilgiyi elde etme ve değerlendirme konusunda her türlü ileri teknolojiyi kullanır. |
|
|
|
|
X |
2 |
Her türlü İlaç hammaddesi ve ilaç taşıyıcı sistemleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. |
|
|
|
|
X |
3 |
Eczacılıkla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplin ilgilileri ile işbirliği yapar. |
4 |
İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgisini kullanır ve akılcı ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. |
|
|
|
|
X |
5 |
Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda yetkinlik kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. |
6 |
Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel verileri kullanarak çözüm üretir. |
7 |
İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. |
8 |
Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve değerlendirir. |
9 |
Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve diğer meslek grupları ile işbirliği içinde sorumluluk alır. |
10 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimser ve gelişime açıktır. |
|
|
|
|
X |
11 |
Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek edindiği bilgi ve becerileri değerlendirir. |
12 |
Mesleği ile ilgili uygulamalarını belgeler ve kayıt tutar. |
13 |
İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. |
14 |
Yabancı dili eczacılıkla ilgili yenilikleri izlemede ve iletişim kurabilmede kullanır. |
15 |
Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. |
16 |
İlaç hammaddelerinin elde edilmesi, ilaç şekillerinin tasarlanması ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. |
17 |
İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. |
18 |
Mesleki olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
|