FARMAKOGNOZİ-I |
ECZ311 |
5 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi BETÜL BÜYÜKKILIÇ ALTINBAŞAK |
Dersin Amacı |
Farmakognozi alanının temel kavramlarını ve bitkisel drogların analizi ile ilgili yöntemleri öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında, bitkisel drogların hazırlanması, karbonhidratlar, fenolik asitler, antrakinonlar, flavanoitler, antosiyaninler, tanenler ve siyanogenetik glikozitler gibi çeşitli bileşenlerin özellikleri ve sağlık üzerindeki etkileri incelenecektir. Öğrencilerin bitkisel kaynakları anlama ve değerlendirme becerilerini geliştirmeleri, farmasötik uygulamalar için gerekli bilgi ve becerileri kazanmaları hedeflenmektedir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explains the cultivation of medicinal plants |
|
|
|
1 |
Farmakognozinin temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini açıklayabilir |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
2 |
Bitkisel drogların hazırlanma süreçlerini ve kalite kontrol yöntemlerini tanımlayabilir. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
2 |
Defines the stabilization of drugs |
|
|
|
3 |
Explains the drug trade |
|
|
|
3 |
Karbonhidratlar, fenolik asitler, antrakinonlar ve diğer bileşenlerin kimyasal yapısını tanımlayabilir. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
4 |
Bilimsel araştırma yapma ve verileri değerlendirme becerileri kazanır |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
4 |
Explain mono- and oligosaccharides found in plants |
|
|
|
5 |
Explain homogeneous polysaccharides and their biological activities |
|
|
|
5 |
Bitkisel kaynakların sistematik sınıflandırılması ve tanımlanması konusunda bilgi sahibi olur. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
6 |
Bitkisel droglar hakkında mevcut literatürü inceleyerek eleştirel düşünme becerileri kazanır. |
Anlatım |
Gözlem |
3 |
6 |
Describes the heterogeneous polysaccharides that form mucilage, gum and pectin. |
|
|
|
7 |
Explain sulfur, nitrogen, carbon and simple alcohol glycosides |
|
|
|
7 |
|
Anlatım |
Gözlem |
3 |
8 |
|
Anlatım |
Gözlem |
3 |
8 |
Identifies Anthraquinone, Flavone, Anthocyan and other phenolic glycosides |
|
|
|
9 |
Explain cardiotonic glycosides and saponins, their biological activities |
|
|
|
9 |
|
Anlatım |
Gözlem |
3 |
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bitkisel drogların hazırlanması ve analizi için gerekli temel bilgileri sunmaktadır. Derste, bitkisel drogların tanımı ve özellikleri ile birlikte, karbonhidratlar ve bunları içeren droglar, fenolik asitler, antrakinonlar, flavanoitler, antosiyaninler, tanenler ve siyanogenetik glikozitler gibi önemli biyolojik bileşenlerin kimyasal yapıları, sağlığa yararları ve farmasötik uygulamaları ele alınacaktır. Öğrenciler, bu konular üzerinden bitkisel kaynakların sistematik bir şekilde değerlendirilmesi ve analizi konusunda teorik ve pratik bilgi sahibi olacaklardır. |
Kaynaklar |
Başer, K. H. C., & Kırımer, N. (2022). Farmakognozi ve Fitoterapi. İstanbul, İstanbul Tıp Kitabevleri.
Heinrich, M., Barnes, J., Garcia, J. M. P., Gibbons, S., & Williamson, E. M. (2023). Farmakognozi ve Fitoterapinin Temelleri (Elmastaş, M., Küpeli Alkol E., Yaylı N., & Özdemir Z.Ö.). Aktif Yayınevi.
Evans, W. C. (2009). Trease and Evans' Pharmacognosy (16th ed.). Saunders Elsevier.
Zeybek, U. (2022). Rasyonel fitoterapi (Prof. Dr. Ahmet Ulvi Zeybek, Ed.). Dünya Tıp Kitabevi. ISBN: 9786059615747.
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Farmakognoziye Giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to pharmacognosy, history and progress |
|
2 . Hafta |
Chemical structures of drugs, cultivation and stabilization of medicinal plants, drug trade |
|
2 . Hafta |
Bitkisel Drogların Hazırlanması |
|
3 . Hafta |
Farmakognozik Yöntemler |
|
3 . Hafta |
Carbohydrates, Monosaccharide derivatives |
|
4 . Hafta |
Oligosaccharides, homogeneous polysaccharides |
|
4 . Hafta |
Farmakognozik Yöntemler |
|
5 . Hafta |
Karbonhidratlar ve Karbonhidrat İçeren Droglar |
|
5 . Hafta |
Heterogeneous polysaccharides (Mucilage, Gum and Pectin) |
|
6 . Hafta |
Glycosides (Heterosides), |
|
6 . Hafta |
Karbonhidratlar ve Karbonhidrat İçeren Droglar |
|
7 . Hafta |
Fenolik Asitler |
|
7 . Hafta |
Carbon-, Nitrogen-, Sulfur-, Alcohol and Simple Phenol Glycosides |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Antrakinonlar |
|
9 . Hafta |
Anthracene Glycosides |
|
10 . Hafta |
Flavone and anthocyan glycosides |
|
10 . Hafta |
Antrakinonlar |
|
11 . Hafta |
Flavanoitler ve Drogları |
|
11 . Hafta |
Coumarin Glycosides, Iridoids |
|
12 . Hafta |
Cardiotonic Glycosides |
|
12 . Hafta |
Flavanoitler ve Drogları |
|
13 . Hafta |
Antosiyaninler ve Drogları |
|
13 . Hafta |
Saponins |
|
14 . Hafta |
Phenyl Propanoids, Lignans and Neolignans |
|
14 . Hafta |
Tanenler ve Drogları |
|
15 . Hafta |
Siyanogenetik Glikozitler ve Drogları |
|
15 . Hafta |
Tannins |
|
16 . Hafta |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi Çalışmaları |
1 |
30 |
Ara sınav |
0 |
0 |
Dönem sonu |
0 |
0 |
|
1 |
10 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
10 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
30 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
1 |
1 |
1 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
Yarıyıl içi Çalışmaları |
0 |
0 |
0 |
Ara sınav |
0 |
0 |
0 |
Dönem sonu |
0 |
0 |
0 |
|
1 |
3 |
3 |
|
0 |
3 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
1 |
1 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
3 |
3 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
2 |
28 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
1 |
10 |
10 |
|
1 |
15 |
15 |
|
10 |
1 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
113 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Eczacılıkla ilgili bilimsel bilgiyi elde etme ve değerlendirme konusunda her türlü ileri teknolojiyi kullanır. |
X |
|
|
|
|
2 |
Her türlü İlaç hammaddesi ve ilaç taşıyıcı sistemleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. |
X |
|
|
|
|
3 |
Eczacılıkla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplin ilgilileri ile işbirliği yapar. |
|
|
|
|
X |
4 |
İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgisini kullanır ve akılcı ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. |
X |
|
|
|
|
5 |
Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda yetkinlik kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. |
X |
|
|
|
|
6 |
Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel verileri kullanarak çözüm üretir. |
X |
|
|
|
|
7 |
İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. |
X |
|
|
|
|
8 |
Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve değerlendirir. |
X |
|
|
|
|
9 |
Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve diğer meslek grupları ile işbirliği içinde sorumluluk alır. |
X |
|
|
|
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimser ve gelişime açıktır. |
X |
|
|
|
|
11 |
Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek edindiği bilgi ve becerileri değerlendirir. |
X |
|
|
|
|
12 |
Mesleği ile ilgili uygulamalarını belgeler ve kayıt tutar. |
X |
|
|
|
|
13 |
İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. |
X |
|
|
|
|
14 |
Yabancı dili eczacılıkla ilgili yenilikleri izlemede ve iletişim kurabilmede kullanır. |
X |
|
|
|
|
15 |
Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. |
X |
|
|
|
|
16 |
İlaç hammaddelerinin elde edilmesi, ilaç şekillerinin tasarlanması ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. |
X |
|
|
|
|
17 |
İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. |
X |
|
|
|
|
18 |
Mesleki olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
X |
|
|
|
|
|