KLİNİK ECZACILIK-I |
ECZ405 |
7 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Klinik eczacılık ve hasta odaklı kavramları tanıtmak, klinik eczacının akılcı ilaç kullanımı ve hasta tedavisinin başarıya ulaşmasında üstlenebileceği rolleri akut ve kronik olgular üzerinden göstermektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Define clinical pharmacy and other patient-centred concepts. |
|
|
|
1 |
Klinik eczacılığı ve hasta odaklı diğer kavramları tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 3, 4, 6, 13 |
2 |
Eczacının genel ve spesifik klinik rollerini tartışır. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 3, 4, 6, 13 |
2 |
Discuss the general and specific clinical roles of the pharmacist. |
|
|
|
3 |
Interpret the relationship between clinical pharmacy, pharmaceutical care and good pharmacy practice. |
|
|
|
3 |
Klinik eczacılık, farmasötik bakım ve iyi eczacılık uygulamaları arasındaki ilişkiyi yorumlar. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 3, 4, 6, 13 |
4 |
Yedi yıldızlı eczacı kavramını tanır |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 13 |
4 |
Recognise the concept of the seven-star pharmacist. |
|
|
|
5 |
Explain the principles of rational drug use. |
|
|
|
5 |
Akılcı ilaç kullanımı ilkelerini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 3, 4, 6, 10 |
6 |
Damla, merhem, sprey, inhaler vb dozaj formlarının kullanım talimatlarını ve saklama koşullarını tartışır. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 4, 6, 10 |
6 |
Discuss the instructions for use and storage conditions of dosage forms such as drops, ointments, sprays, inhalers, etc. |
|
|
|
7 |
Describe the importance of history taking and questioning methods in patient communication. |
|
|
|
7 |
Hasta iletişiminde öykü almanın ve soru yöntemlerinin önemini betimler. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 3, 5, 9, 10 |
8 |
Ağrı ve ateş sorunlarına sistematik yaklaşımı açıklar |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 10 |
8 |
Explain the systematic approach to pain and fever problems. |
|
|
|
9 |
Summarise the approach to patients with diarrhoea and constipation. |
|
|
|
9 |
İshal ve kabızlık şikayeti olan hastalara yaklaşımı özetler. |
Anlatım |
Gözlem |
18 |
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders; klinik eczacılığa giriş, hasta odaklı kavramlar, dünyada ve Türkiye'de mevcut durum, terapötik ilaç izlemi ve laboratuvar sonuçların değerlendirlmesi, astım ve KOAH, üst ve alt solunum yolu enfeksiyonları, peptik ülser ve reflü, ishal ve kabızlık, non-steroidal anti-inflammatuvar ilaçlar, ağrı ve ateş, diyabet, hipertansiyon, böbrek yetmezliği, hiperlipidemi, koroner arter hastalığı, kalp yetmezliği, konstipasyon ve ishal konularını içermektedir. |
Kaynaklar |
Eric T. Herfindal, Dick R. Gourley, Textbook of Therapeutics. İlaç ve Hastalık Yönetimi, 7. baskı, 2000, ABD
Joseph T. DiPiro, Farmakoterapi. Apathophysiologic Approach, 6. baskı, 2005, ABD.
Mary Anne Koda-Kimble, Lloyd Young, Applied Therapeutics, The Clinicial Use of Drugs, 5. baskı 1993, Washington
M.C. Smith, T.R. Brown, Williams & Wilkins, Handbook of Institutional Pharmacy Practice, , 1979, ABD
Roger Walker, Clive Edwards, Clinical Pharmacy and Therapeutics, 3. baskı, 2003, İngiltere.
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Klinik Eczacılığa Giriş, Hasta Odaklı Kavramlar, Dünyada ve Türkiye'de Mevcut Durum |
|
1 . Hafta |
Introduction to Clinical Pharmacy, Patient Oriented Concepts, Current Situation in the World and Turkey |
|
2 . Hafta |
Introduction to Clinical Pharmacy, Patient Oriented Concepts, Current Situation in the World and Turkey |
|
2 . Hafta |
Klinik Eczacılığa Giriş, Hasta Odaklı Kavramlar, Dünyada ve Türkiye'de Mevcut Durum |
|
3 . Hafta |
Klinik Eczacının Görev ve Sorumlulukları |
|
3 . Hafta |
Duties and Responsibilities of the Clinical Pharmacist |
|
4 . Hafta |
Duties and Responsibilities of the Clinical Pharmacist |
|
4 . Hafta |
Klinik Eczacının Görev ve Sorumlulukları |
|
5 . Hafta |
Klinik Eczacının Tedaviye Sistematik Yaklaşımı - Olgu Çözümü |
|
5 . Hafta |
Clinical Pharmacist's Systematic Approach to Treatment - Case Solution |
|
6 . Hafta |
Clinical Pharmacist's Systematic Approach to Treatment - Case Solution |
|
6 . Hafta |
Klinik Eczacının Tedaviye Sistematik Yaklaşımı - Olgu Çözümü |
|
7 . Hafta |
Klinik Eczacılık Uygulamalarında Hasta Eğitimin Önemi, Hasta Eğitim Teknikleri ve Uyunç |
|
7 . Hafta |
Importance of Patient Education in Clinical Pharmacy Practices, Patient Education Techniques and Compliance |
|
8 . Hafta |
Midterm exam |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Klinik Eczacılık Uygulamalarında Hasta Eğitimin Önemi, Hasta Eğitim Teknikleri ve Uyunç |
|
9 . Hafta |
Importance of Patient Education in Clinical Pharmacy Practices, Patient Education Techniques and Compliance |
|
10 . Hafta |
Hospital Formulary and Pharmacy-Therapeutics Committee |
|
10 . Hafta |
Hastane Formüleri ve Eczacılık-Terapötik Komite |
|
11 . Hafta |
Hastane Formüleri ve Eczacılık-Terapötik Komite |
|
11 . Hafta |
Hospital Formulary and Pharmacy-Therapeutics Committee |
|
12 . Hafta |
Clinical Pharmacist Approach to Pain and Fever Cases and Role of Pharmacist in Treatment |
|
12 . Hafta |
Ağrı ve Ateş Olgularına Klinik Eczacı Yaklaşımı ve Eczacının Tedavideki Rolü |
|
13 . Hafta |
Ağrı ve Ateş Olgularına Klinik Eczacı Yaklaşımı ve Eczacının Tedavideki Rolü |
|
13 . Hafta |
Clinical Pharmacist Approach to Pain and Fever Cases and Role of Pharmacist in Treatment |
|
14 . Hafta |
Clinical Pharmacist Approach to Diarrhoea and Constipation Cases and Role of Pharmacist in Treatment |
|
14 . Hafta |
İshal ve Kabızlık Olgularına Klinik Eczacı Yaklaşımı ve Eczacının Tedavideki Rolü |
|
15 . Hafta |
İshal ve Kabızlık Olgularına Klinik Eczacı Yaklaşımı ve Eczacının Tedavideki Rolü |
|
15 . Hafta |
Clinical Pharmacist Approach to Diarrhoea and Constipation Cases and Role of Pharmacist in Treatment |
|
16 . Hafta |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl içi Çalışmaları |
1 |
20 |
Ara sınav |
0 |
0 |
Dönem sonu |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
5 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
85 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
20 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
85 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
Yarıyıl içi Çalışmaları |
2 |
5 |
10 |
Ara sınav |
1 |
10 |
10 |
Dönem sonu |
1 |
10 |
10 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Eczacılıkla ilgili bilimsel bilgiyi elde etme ve değerlendirme konusunda her türlü ileri teknolojiyi kullanır. |
|
|
|
|
X |
2 |
Her türlü İlaç hammaddesi ve ilaç taşıyıcı sistemleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. |
|
|
|
X |
|
3 |
Eczacılıkla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplin ilgilileri ile işbirliği yapar. |
|
|
|
|
X |
4 |
İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgisini kullanır ve akılcı ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. |
|
|
|
|
X |
5 |
Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda yetkinlik kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. |
|
X |
|
|
|
6 |
Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel verileri kullanarak çözüm üretir. |
|
|
|
|
X |
7 |
İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. |
8 |
Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve değerlendirir. |
9 |
Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve diğer meslek grupları ile işbirliği içinde sorumluluk alır. |
X |
|
|
|
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimser ve gelişime açıktır. |
|
|
|
|
X |
11 |
Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek edindiği bilgi ve becerileri değerlendirir. |
12 |
Mesleği ile ilgili uygulamalarını belgeler ve kayıt tutar. |
13 |
İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. |
|
|
|
X |
|
14 |
Yabancı dili eczacılıkla ilgili yenilikleri izlemede ve iletişim kurabilmede kullanır. |
15 |
Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. |
16 |
İlaç hammaddelerinin elde edilmesi, ilaç şekillerinin tasarlanması ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. |
17 |
İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. |
18 |
Mesleki olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
X |
|
|
|
|
|