FARMASÖTİK TEKNOLOJİ UYGULAMA-IV |
ECZ410 |
8 |
0 |
3 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Katı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kalite kontrolleri, stabilite testleri ve reaksiyon kinetikleri hakkında öğrencilerin pratik beceri kazanması amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Toz preparatları, kapsül ve tablet tipi dozaj şekillerini tanımlayabilecektir. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7, 10 |
2 |
Toz preparatları, kapsül ve tablet formülasyonlarını hazırlar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7, 10 |
3 |
Tablet hazırlanma yöntemlerini sınıflandırır. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 10 |
4 |
Katı dozaj şekillerinin hazırlanmasında kullanılan yardımcı maddeleri tanır. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 10 |
5 |
Tablet tipi dozaj şekillerinin kaplama yöntemlerini değerlendirebilecektir. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7 |
6 |
Tabletlerin kaplanmasında kullanılan aletlerin çalışma prensibini yorumlar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7 |
7 |
Kaplı tablet formülasyonlarını sınıflandırır. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7 |
8 |
Katı dozaj şekillerinin kalite kontrollerini değerlendirebilecektir. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 10 |
9 |
Granülde yapılan kontrolleri yorumlar. |
Anlatım |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 10 |
10 |
Tablette yapılan kontrolleri tasarlar. |
Deney |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 7 |
|
Dersin İçeriği |
Katı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kalite kontrolleri, stabilite testleri ve reaksiyon kinetikleri hakkında bilgi içermektedir. |
Kaynaklar |
Acartürk F, Ağabeyoğlu İ, Çelebi D, Değim T, Değim Z, Doğanay T, Taka S, Tırnaksız F. Modern Farmasötik Teknoloji. Türk Eczacılar Birliği Yayını, 2.baskı, Ankara, 2008. Zırh Gürsoy A (ed.). Farmasötik Teknoloji –Temel Konular ve Dozaj Şekilleri- Kontrollü Salım Sistemleri Derneği Yayını. 2.baskı. İstanbul, 2012. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Demonstrasyon |
|
2 . Hafta |
Kaşe ve paket tipi preparatların hazırlanması |
|
3 . Hafta |
Sert jelatin kapsül hazırlanması |
|
4 . Hafta |
Yaş ve kuru granülasyon |
|
5 . Hafta |
Doğrudan basım yöntemi ile hazırlanan tabletler |
|
6 . Hafta |
Yaş granülasyon yöntemi ile hazırlanan tabletler |
|
7 . Hafta |
Yaş granülasyon yöntemi ile hazırlanan tabletler |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Efervesan tablet hazırlanması |
|
10 . Hafta |
Tabletlerin Wurster Apareyinde kaplanması |
|
11 . Hafta |
Draje hazırlanması |
|
12 . Hafta |
Granülde yapılan kontroller |
|
13 . Hafta |
Tabletlerde yapılan kontroller |
|
14 . Hafta |
Hızlandırılmış stabilite testi |
|
15 . Hafta |
Telafi çalışması |
|
16 . Hafta |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Doküman İncelemesi |
14 |
30 |
Ara sınav |
1 |
20 |
Dönem sonu |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi Çalışmaları |
14 |
1 |
14 |
Ara sınav |
1 |
7 |
7 |
Dönem sonu |
1 |
7 |
7 |
Toplam İş Yükü |
90 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Eczacılıkla ilgili bilimsel bilgiyi elde etme ve değerlendirme konusunda her türlü ileri teknolojiyi kullanır. |
|
|
|
|
X |
2 |
Her türlü İlaç hammaddesi ve ilaç taşıyıcı sistemleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. |
|
|
|
|
X |
3 |
Eczacılıkla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplin ilgilileri ile işbirliği yapar. |
|
|
X |
|
|
4 |
İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgisini kullanır ve akılcı ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. |
5 |
Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda yetkinlik kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. |
6 |
Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel verileri kullanarak çözüm üretir. |
7 |
İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. |
|
|
|
|
X |
8 |
Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve değerlendirir. |
9 |
Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve diğer meslek grupları ile işbirliği içinde sorumluluk alır. |
10 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimser ve gelişime açıktır. |
|
|
|
|
X |
11 |
Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek edindiği bilgi ve becerileri değerlendirir. |
12 |
Mesleği ile ilgili uygulamalarını belgeler ve kayıt tutar. |
13 |
İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. |
14 |
Yabancı dili eczacılıkla ilgili yenilikleri izlemede ve iletişim kurabilmede kullanır. |
15 |
Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. |
16 |
İlaç hammaddelerinin elde edilmesi, ilaç şekillerinin tasarlanması ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. |
17 |
İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. |
18 |
Mesleki olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
|