BİYOİSTATİSTİK |
ECZ214 |
4 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Biyoistatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki araştırma derslerine temel oluşturmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Can interpret descriptive statistics. |
|
|
|
1 |
Tanımsal istatistikleri yorumlayabilir. |
|
|
|
2 |
Tablo ve grafikleri yorumlayabilir. |
|
|
|
2 |
Can interpret tables and graphs. |
|
|
|
3 |
It can determine the data of the variable and variables. |
|
|
|
3 |
Değişkene ve değişkenlere ait verileri belirleyebilir. |
|
|
|
4 |
Normal dağılım verilerini yorumlayabilir. |
|
|
|
4 |
Can interpret normal distribution data. |
|
|
|
5 |
Can write hypotheses. |
|
|
|
5 |
Hipotez yazabilir. |
|
|
|
6 |
Örneklem sayısı hesaplayabilir. |
|
|
|
6 |
Can calculate the number of samples. |
|
|
|
7 |
Knows the basic concepts about Statistical Relationship Analysis. |
|
|
|
7 |
İstatistik İlişki Analizi hakkında temel kavramları bilir. |
|
|
|
8 |
Normal Dağılım ve Özelliklerini bilir. |
|
|
|
8 |
Knows Normal Distribution and Its Properties. |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders; TanışmaDersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulmasıİstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri - Tıp ve Sağlık Bilimlerinde İstatistik,Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi,Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri: Ortalamalar – Analitik Ortalamalar,Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar,Tanımlayıcı İstatistik (devamı): Değişkenlik ve Ölçüleri – Çarpıklık ve Ölçüleri,Tanımlayıcı İstatistik: Problem Çözümü,Normal Dağılım ve Özellikleri,Normal Dağılım (devamı): Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları,Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri: Basit Rastlantısal Örnekleme: Anayığın Ölçülerinin Tahmini,Basit Rastlantısal Örnekleme (devamı): Anayığın Ortalamasının Tahmini,Basit Rastlantısal Örnekleme: (devamı): Anayığın Oranının Tahmini,İstatistik İlişki Analizine Giriş ,Araştırma Aşamaları ve Araştırmada Etik ,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Kaynaklar |
1- Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V. (2012). Biyoistatistik, İstanbul: Hatipoğlu Yayınları.
2- M.Şenocak, M. (2014). Biyoistatistik ve Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Çağlayan Kitabevi
3- Prof. Dr. Osman Hayran, Prof. Dr. Hanefi Özbek (2017), "Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı)"
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Introduction to Statistics |
|
1 . Hafta |
Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri - Tıp ve Sağlık Bilimlerinde İstatistik |
|
2 . Hafta |
Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi |
|
2 . Hafta |
Exploring Data with Tables and Graphs |
|
3 . Hafta |
Describing, Exploring, and Comparing Data |
|
3 . Hafta |
Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri: Ortalamalar – Analitik Ortalamalar |
|
4 . Hafta |
Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar |
|
4 . Hafta |
Probability |
|
5 . Hafta |
Discrete Probability Distributions |
|
5 . Hafta |
Tanımlayıcı İstatistik (devamı): Değişkenlik ve Ölçüleri – Çarpıklık ve Ölçüleri |
|
6 . Hafta |
Tanımlayıcı İstatistik: Problem Çözümü |
|
6 . Hafta |
Normal Probability Distributions |
|
7 . Hafta |
Estimating Parameters and Determining Sample Sizes |
|
7 . Hafta |
Normal Dağılım ve Özellikleri |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
9 . Hafta |
Hypothesis Testing |
|
9 . Hafta |
Normal Dağılım (devamı): Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları |
|
10 . Hafta |
Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri: Basit Rastlantısal Örnekleme: Anayığın Ölçülerinin Tahmini |
|
10 . Hafta |
Inferences from Two Samples |
|
11 . Hafta |
Correlation and Regression |
|
11 . Hafta |
Basit Rastlantısal Örnekleme (devamı): Anayığın Ortalamasının Tahmini |
|
12 . Hafta |
Basit Rastlantısal Örnekleme: (devamı): Anayığın Oranının Tahmini |
|
12 . Hafta |
Goodness-of-Fit and Contingency Tables |
|
13 . Hafta |
Analysis of Variance |
|
13 . Hafta |
İstatistik İlişki Analizine Giriş |
|
14 . Hafta |
Araştırma Aşamaları ve Araştırmada Etik |
|
14 . Hafta |
Nonparametric Tests |
|
15 . Hafta |
Survival Analysis |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
|
1 |
30 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
10 |
|
1 |
10 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
1 |
1 |
1 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
1 |
1 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
1 |
1 |
|
1 |
3 |
3 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
1 |
14 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
2 |
28 |
|
1 |
12 |
12 |
|
1 |
16 |
16 |
|
14 |
1 |
14 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
90 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Eczacılıkla ilgili bilimsel bilgiyi elde etme ve değerlendirme konusunda her türlü ileri teknolojiyi kullanır. |
X |
|
|
|
|
2 |
Her türlü İlaç hammaddesi ve ilaç taşıyıcı sistemleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. |
X |
|
|
|
|
3 |
Eczacılıkla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplin ilgilileri ile işbirliği yapar. |
X |
|
|
|
|
4 |
İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgisini kullanır ve akılcı ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. |
X |
|
|
|
|
5 |
Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda yetkinlik kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. |
X |
|
|
|
|
6 |
Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel verileri kullanarak çözüm üretir. |
X |
|
|
|
|
7 |
İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. |
X |
|
|
|
|
8 |
Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve değerlendirir. |
X |
|
|
|
|
9 |
Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve diğer meslek grupları ile işbirliği içinde sorumluluk alır. |
X |
|
|
|
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimser ve gelişime açıktır. |
X |
|
|
|
|
11 |
Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek edindiği bilgi ve becerileri değerlendirir. |
X |
|
|
|
|
12 |
Mesleği ile ilgili uygulamalarını belgeler ve kayıt tutar. |
X |
|
|
|
|
13 |
İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. |
X |
|
|
|
|
14 |
Yabancı dili eczacılıkla ilgili yenilikleri izlemede ve iletişim kurabilmede kullanır. |
X |
|
|
|
|
15 |
Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. |
X |
|
|
|
|
16 |
İlaç hammaddelerinin elde edilmesi, ilaç şekillerinin tasarlanması ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. |
X |
|
|
|
|
17 |
İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. |
X |
|
|
|
|
18 |
Mesleki olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
X |
|
|
|
|
|