ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ I |
PSİ201 |
3 |
3 |
0 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, psikoloji alanında Bilimsel bir çalışmanın yazılmasını öğretmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Has theoretical and practical current/scientific knowledge of the field of psychology by evaluating reliability and validity. |
|
|
|
1 |
Bilimsel Araştırmanın Tanımı ve Araştırma Türlerini Tanıma |
|
|
|
2 |
Bilimsel Araştırmanın Proje/Planını Oluşturmayı Öğrenme |
|
|
|
2 |
Knows and applies the information technologies required by the field of psychology. |
|
|
|
3 |
Knows that legislation, law, human rights and human dignity, professional ethical values and principles will always be taken into consideration within the fields of psychology activities. |
|
|
|
3 |
Bilimsel Araştırmanın Protokolü Oluşturmayı Öğrenme |
|
|
|
4 |
Araştırmada Yer, Zaman Seçimini Öğrenme |
|
|
|
4 |
Identifies problems related to the field of psychology, reaches solutions based on scientific problem solving principles and techniques, information and evidence |
|
|
|
5 |
Participates in education, training, practice, management, social, cultural, artistic and professional activities required by the field of psychology. |
|
|
|
5 |
Araştırmada Birim, Değişken Seçimini Öğrenme |
|
|
|
6 |
Araştırmalarda Örnekleme Yöntemlerini Öğrenme |
|
|
|
6 |
Collaborates with sub-branches of psychology and related disciplines in research/development/practice. |
|
|
|
7 |
Participates in individual and group processes and takes responsibility for the development of the field of psychology (literature review, R&D, scale development, standardized tests, survey, interview principles and techniques, case recording, etc.). |
|
|
|
7 |
Araştırma Düzenlerini Öğrenme |
|
|
|
8 |
APA, ASA, MRC Stillerine Göre Bilimsel Yazı Hazırlamayı Öğrenme |
|
|
|
8 |
Adopts and applies lifelong learning in personal and professional development required by the field of psychology to serve the society. |
|
|
|
9 |
Adopts the principle of critical thinking while transferring knowledge and skills to applications in professional activity areas. |
|
|
|
9 |
Bilimsel Yazı Bölümlerini Yazmayı Öğrenme |
|
|
|
10 |
Yayın Etiği Kurallarını Öğrenme |
|
|
|
10 |
To be able to communicate verbally and in writing with people, institutions (public/private) and organizations (NGOs, aid professional organizations) who are/are not experts on issues related to psychology by using Turkish and foreign language knowledge. |
|
|
|
11 |
To be able to communicate verbally and in writing with people, institutions (public/private) and organizations (NGOs, aid professional organizations) who are/are not experts on issues related to psychology by using Turkish and foreign language knowledge. |
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
Psikoloji alanının ve sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimlerini planlar ve süreci yönetir, takip eder. |
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında psikoloji alanında kullanılan bilimsel bir çalışmanın yazılması öğretilmektedir. Bu ders kapsamında Araştırma Tanımı Ve Türleri, Araştırma Proje/Planı, Araştırma Protokolü, Araştırmada Yer, Zaman Seçimi, Araştırmada Birim, Değişken Seçimi, Örnekleme Yöntemleri, Araştırma Düzenleri, Bilimsel Yazı Hazırlama (Apa, Asa, Mrc Styles), Bilimsel Yazı Bölümlerini tanıtmak, Araştırma Ve Yayın Etiği öğretilecek ve bir uygulama yapacaklardır. |
Kaynaklar |
Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Prof.Dr. Kazım Özdamar, NİSAN KİTABEVİ, 2017.
ISBN: 9789756428498
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
|
|
1 . Hafta |
Brief introduction of the course content |
|
2 . Hafta |
Frequency Distributions |
|
2 . Hafta |
Araştırma Proje/Planı |
|
3 . Hafta |
Araştırma Protokolü |
|
3 . Hafta |
Normal distribution |
|
4 . Hafta |
Descriptive Statistics |
|
4 . Hafta |
Araştırmada Yer, Zaman Seçimi |
|
5 . Hafta |
Araştırmada Birim, Değişken Seçimi |
|
5 . Hafta |
Correlation |
|
6 . Hafta |
Regression |
|
6 . Hafta |
Örnekleme Yöntemleri -1 |
|
7 . Hafta |
Örnekleme Yöntemleri -2 |
|
7 . Hafta |
Introduction to SPSS |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Araştırma Düzenleri -1 |
|
9 . Hafta |
Descriptive Statistics in SPSS |
|
10 . Hafta |
T-test techniques |
|
10 . Hafta |
Araştırma Düzenleri -2 |
|
11 . Hafta |
Bilimsel Yazı Hazırlama (Apa, Asa, Mrc Styles) |
|
11 . Hafta |
Chi-Square Test |
|
12 . Hafta |
Hypothesis Test |
|
12 . Hafta |
Bilimsel Yazı Bölümler -1 |
|
13 . Hafta |
Bilimsel Yazı Bölümler -2 |
|
13 . Hafta |
Nonparametric tests I |
|
14 . Hafta |
Nonparametric tests II |
|
14 . Hafta |
Araştırma Ve Yayın Etiği |
|
15 . Hafta |
Bilimsel Yayın Hazırlama Uygulaması |
|
15 . Hafta |
General Evaluation |
|
16 . Hafta |
Final |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Final |
1 |
40 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders saati |
14 |
2 |
28 |
döküman inceleme |
1 |
20 |
20 |
Kısa Sınav |
2 |
10 |
20 |
Sözlü değerlendirme |
1 |
20 |
20 |
Performans ödevi |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
20 |
Final |
1 |
18 |
18 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
136 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has theoretical and applied current/scientific knowledge by evaluating the reliability and validity of psychology review.
|
X |
|
|
|
|
2 |
Knows and applies information technologies required by the field of psychology. |
X |
|
|
|
|
3 |
Psychology knows that it will always consider legislation, law, human rights and human dignity, professional ethical values and principles within its fields of activity. |
X |
|
|
|
|
4 |
Determines the problems related to the field of psychology, reaches solutions based on scientific problem solving principles and techniques, knowledge and evidence. |
X |
|
|
|
|
5 |
Participates in education, training, practice, management, social, cultural, artistic and professional activities required by the field of psychology. |
X |
|
|
|
|
6 |
Collaborates with sub-branches of psychology and close disciplines on research/development/implementation. |
X |
|
|
|
|
7 |
Participates and takes responsibility in individual and group processes for the development of the field of psychology (literature review, R&D, scale development, standard tests, questionnaire, interview principles and techniques, case recording, etc.). |
X |
|
|
|
|
8 |
Require the field of psychology for service to society |
X |
|
|
|
|
10 |
Türkçe ve yabancı dil bilgisini kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan/olmayan kişi, kurum (kamu/özel) ve kuruluşlarla (STK, yardım meslek kuruluşları) yazılı ve sözlü iletişim kurar. |
X |
|
|
|
|
11 |
Türkçe ve yabancı dil bilgisini kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan/olmayan kişi, kurum (kamu/özel) ve kuruluşlarla (STK, yardım meslek kuruluşları) yazılı ve sözlü iletişim kurar. |
X |
|
|
|
|
12 |
It plans the professional development of the psychology field and the employees under its responsibility, and manages and follows the process. |
X |
|
|
|
|
13 |
Güvenilirlik ve geçerlilik değerlendirmeleri, psikolojik testlerin ve ölçümlerin doğruluğunu ve güvenilirliğini değerlendirmek için kullanılan yöntemlerdir. Bu değerlendirmeler psikolojik araştırma ve uygulamalarda çok önemli bir rol oynamaktadır.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Reliability and validity assessments are methods used to evaluate the accuracy and dependability of psychological tests and measurements. These assessments play a crucial role in psychological research and applications. |
|