BEDEN EĞİTİMİ VE EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ |
FTR118 |
2 |
2 |
2 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi BUKET KILIÇ |
Dersin Amacı |
Kas yapısı, kas lifi tipleri, egzersiz ile ilgili temel fizyolojik bilgilerin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Defines muscle structure. |
|
|
|
1 |
Kas yapısını tanımlar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 9 |
2 |
Kas lifi tiplerini ve kas kasılma tiplerini tanımlar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 8, 9 |
2 |
Defines muscle fiber types and muscle contraction types. |
|
|
|
3 |
Explain the physiological effect of exercise on body systems. |
|
|
|
3 |
Egzersizin vücut sistemlerindeki fizyolojik etkisini açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 7, 9 |
4 |
Kas kısalığı ve kuvvetinin ölçülmesini açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 9 |
4 |
Explains the measurement of muscle shortness and strength. |
|
|
|
5 |
Explain the effects of physical education on people. |
|
|
|
5 |
Beden eğitiminin insan üzerindeki etkilerini açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 9 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Kas yapısı, kas lifi tipleri,egzersiz tipleri ve egzersizin vücuda etkileridir. |
Kaynaklar |
1- Ünal, M. (2019). Egzersiz Fizyolojisi. Hipokrat Kitabevi.
2- Ergün, N. & Baltacı, G. (2018). Spor Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri. Hipokrat Kitabevi. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Egzersiz fizyolojisine giriş, genel bilgiler |
|
1 . Hafta |
Introduction to exercise physiology, general information |
|
2 . Hafta |
Muscle physiology |
|
2 . Hafta |
Kas fizyolojisi |
|
3 . Hafta |
Dolaşım sistemi ve egzersiz |
|
3 . Hafta |
Circulatory system and exercise |
|
4 . Hafta |
Respiratory system and exercise |
|
4 . Hafta |
Solunum sistemi ve egzersiz |
|
5 . Hafta |
Endokrin sistem ve egzersiz |
|
5 . Hafta |
Endocrine system and exercise |
|
6 . Hafta |
Thermoregulation mechanisms in exercise |
|
6 . Hafta |
Egzersizde termoregülasyon mekanizmaları |
|
7 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
7 . Hafta |
An overview |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Su altı fizyolojisi |
|
9 . Hafta |
Underwater physiology |
|
10 . Hafta |
High altitude physiology |
|
10 . Hafta |
Yüksek irtifa fizyolojisi |
|
11 . Hafta |
Beden eğitimi ve sporun insan organizması üzerindeki etkileri ile egzersiz planlama, yoga ve fizyoterapide pilates |
|
11 . Hafta |
The effects of physical education and sports on the human organism and exercise planning, yoga and pilates in physiotherapy. |
|
12 . Hafta |
Evaluation of muscle shortness and flexibility with posture analysis |
|
12 . Hafta |
Postür analizi ile kas kısalık ve esnekliğinin değerlendirilmesi |
|
13 . Hafta |
Antropometrik ölçümler ve beden eğitimi ile ilişkisi |
|
13 . Hafta |
Anthropometric measurements and their relationship with physical education |
|
14 . Hafta |
Measurement and development of muscle strength |
|
14 . Hafta |
Kas kuvvetinin ölçülmesi ve geliştirilmesi |
|
15 . Hafta |
Genel tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
DÖNEM SONU SINAVI |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Kısa Sınav |
1 |
30 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
Dönem Sonu Sınavı |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
20 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
30 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
1 |
12 |
12 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
-3 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
18 |
18 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
16 |
4 |
64 |
|
1 |
6 |
6 |
|
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Defines the basic concepts of physiotherapy.
|
|
|
|
|
X |
2 |
Its field describes related health problems, situations that limit the independence of the individual, and expresses the solution of clinical problems.
|
|
|
X |
|
|
3 |
Performs electrotherapy applications with a physical therapy physician and/or physiotherapist.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Takes responsibility individually and as a team member in physiotherapy practices, carries out independent and collective work.
|
X |
|
|
|
|
5 |
It refers to the knowledge and skills that can take part in private and public institutions operating in the field of physiotherapy.
|
|
|
|
|
X |
6 |
It offers the ability to search for resources, access information and use information resources correctly on professional issues.
|
|
X |
|
|
|
7 |
Defines basic medical sciences, expresses basic anatomy and basic physiology knowledge.
|
|
|
|
|
X |
8 |
Explain the anatomy of the musculoskeletal system.
|
|
|
|
|
X |
9 |
Demonstrates basic physical therapy practice skills.
|
|
|
|
|
X |
10 |
Defines the basic concepts of health, provides the ability to apply basic health practices.
|
|
|
|
|
X |
11 |
Provides the ability to inform relevant persons and / or institutions when necessary in her professional life, and to convey her thoughts and solution proposals in writing and orally. |
X |
|
|
|
|
12 |
It collects, analyzes and reports the data of the individuals it serves, and offers solutions to combat any problems that may arise.
|
X |
|
|
|
|
|