ROMATOLOJİK HASTALIKLARDA FİZYOTERAPİ |
FTR205 |
3 |
2 |
1 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi BUKET KILIÇ |
Dersin Amacı |
Romatolojik hastalıklar hakkında temel bilgilerin ve bu hastalıklarda fizyoterapi teknikerinin sorumluluğundaki fizyoterapi yaklaşımlarının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Defines basic information about rheumatological diseases. |
|
|
|
1 |
Romatolojik hastalıklarla ilgili temel bilgileri tanımlar. |
|
|
|
2 |
Romatolojik rehabilitasyonda tedavi yaklaşımlarını açıklar. |
|
|
|
2 |
Explains treatment approaches in rheumatological rehabilitation. |
|
|
|
3 |
Explains joint protection methods and fatigue management in rheumatological diseases. |
|
|
|
3 |
Romatolojik hastalıklarda eklem koruma yöntemlerini ve yorgunluk yönetimini açıklar. |
|
|
|
4 |
Bağışıklığı tanımlar. |
|
|
|
4 |
Defines immunity. |
|
|
|
5 |
Explain inflammation and its mechanism in rheumatological diseases. |
|
|
|
5 |
Romatolojik hastalıklarda inflamasyonu ve mekanizmasını açıklar. |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Romatolojik rehabilitasyona giriş, kavramlar, multidisipliner yaklaşım, romatolojik hastalıklar, romatolojik hastalıklarda fizyoterapi, bağışıklık ve inflamasyonu içermektedir. |
Kaynaklar |
1-Üçsular, F.D. (2020). Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Hipokrat Kitabevi.
2- Ünal, E. (2014). Romatizmal Hastalıklarda Biyopsikososyal Model: Bilişsel Egzersiz Terapi Yaklaşımı (BETY). Nobel Kitabevi. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Romatizmal Hastalıkların Tanımı ve Sınıflandırılması |
|
1 . Hafta |
Definition and Classification of Rheumatic Diseases |
|
2 . Hafta |
Immunity and Inflammation |
|
2 . Hafta |
Bağışıklık ve İnflamasyon |
|
3 . Hafta |
Romatolojik Rehabilitasyona Giriş ve Tedavi Prensipleri |
|
3 . Hafta |
Introduction to Rheumatological Rehabilitation and Treatment Principles |
|
4 . Hafta |
Joint and Energy Conservation Principles in Rheumatological Diseases |
|
4 . Hafta |
Romatolojik Hastalıklarda Eklem ve Enerji Koruma Prensipleri |
|
5 . Hafta |
Romatolojik Hastalıklarda Kullanılan Ortezler |
|
5 . Hafta |
Orthoses Used in Rheumatological Diseases |
|
6 . Hafta |
Physiotherapy in Rheumatological Diseases |
|
6 . Hafta |
Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi |
|
7 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
7 . Hafta |
An overview |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Romatoid Artrit ve Fizyoterapi |
|
9 . Hafta |
Rheumatoid Arthritis and Physiotherapy |
|
10 . Hafta |
Seronegative Arthritis |
|
10 . Hafta |
Seronegatif Artritler |
|
11 . Hafta |
Pediatrik Romatolojik Hastalıklar |
|
11 . Hafta |
Pediatric Rheumatological Diseases |
|
12 . Hafta |
Osteoarthritis and Osteoporosis |
|
12 . Hafta |
Osteoartrit ve Osteoporoz |
|
13 . Hafta |
Nonartiküler Romatizmal Hastalıklar |
|
13 . Hafta |
Nonarticular Rheumatic Diseases |
|
14 . Hafta |
Connective Tissue Diseases (Systemic Lupus Erythematosus, Scleroderma, Myositis) and Various Conditions (Septic Arthritis, Gout, Sarcoidosis, Diabetes Mellitus and Vasculitis) |
|
14 . Hafta |
Konnektif Doku Hastalıkları (Sistemik Lupus Eritematozus, Skleroderma, Myozitler) ve Çeşitli Durumlar (Septik Artrit, Gut, Sarkoidoz, Diabetes Mellitus ve Vaskülitler) |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
DÖNEM SONU SINAVI |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
30 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
20 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
1 |
18 |
18 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
22 |
22 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
12 |
12 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
16 |
4 |
64 |
|
1 |
14 |
14 |
|
1 |
20 |
20 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
150 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Defines the basic concepts of physiotherapy. |
X |
|
|
|
|
2 |
Its field describes related health problems, situations that limit the independence of the individual, and expresses the solution of clinical problems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Performs electrotherapy applications with a physical therapy physician and/or physiotherapist. |
X |
|
|
|
|
4 |
Takes responsibility individually and as a team member in physiotherapy practices, carries out independent and collective work. |
X |
|
|
|
|
5 |
It refers to the knowledge and skills that can take part in private and public institutions operating in the field of physiotherapy. |
X |
|
|
|
|
6 |
It offers the ability to search for resources, access information and use information resources correctly on professional issues. |
X |
|
|
|
|
7 |
Defines basic medical sciences, expresses basic anatomy and basic physiology knowledge. |
X |
|
|
|
|
8 |
Explain the anatomy of the musculoskeletal system. |
X |
|
|
|
|
9 |
Demonstrates basic physical therapy practice skills. |
X |
|
|
|
|
10 |
Defines the basic concepts of health, provides the ability to apply basic health practices. |
X |
|
|
|
|
11 |
Provides the ability to inform relevant persons and / or institutions when necessary in her professional life, and to convey her thoughts and solution proposals in writing and orally. |
X |
|
|
|
|
12 |
It collects, analyzes and reports the data of the individuals it serves, and offers solutions to combat any problems that may arise. |
X |
|
|
|
|
|