FİZYOLOJİ |
OSAG105 |
1 |
2 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı; öğrencilere vücut sistemleri ve bu sistemlerin hücresel ve sistemik düzeyde kontrolünün nasıl olduğunun anlatılması ve öğrencilerin insan vücudunun yapı ve işleyişi ile ilgili öğrendikleri bilgileri, diğer bilimleri öğrenme aşamasında temel oluşturmak adına kullanabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Define the concept of physiology (study of normal function). |
|
|
|
1 |
Fizyoloji (normal fonksiyonun çalışması) kavramını tanımlayabilir. |
|
|
|
2 |
İnsan vücudunun kimyasal, hücresel, dokusal düzeyde organizasyonu ve işlevsel organizasyonunu açıklayabilir. |
|
|
|
2 |
Explain the organization and functional organization of the human body at the chemical, cellular and textural level. |
|
|
|
3 |
Explain the structural features of all body systems. |
|
|
|
3 |
Tüm vücut sistemlerinin yapısal özelliklerini açıklayabilir. |
|
|
|
4 |
Vücutta genel düzenleme mekanizmalarını ve işlevlerini açıklayabilir. |
|
|
|
4 |
Explain the general regulation mechanisms and functions in the body. |
|
|
|
5 |
Explain the roles of organ systems in homeostasis. |
|
|
|
5 |
Organ sistemlerinin homeostazdaki rollerini açıklayabilir. |
|
|
|
6 |
Sağlıklı yaşam için Sindirim, Solunum, Kan, Dolaşım ve Boşaltım işlevlerinin nasıl gerçekleştiğini ve aralarındaki ilişkinin nasıl düzenlendiğini tanımlayabilir. |
|
|
|
6 |
For a healthy life, he/she can define how Digestive, Respiratory, Blood, Circulatory and Excretion functions occur and how the relationship between them is regulated. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; Fizyolojiye Giriş: Genel Fizyoloji, Hücre Fizyolojisi, Sinir ve Kas Fizyolojisi, Kan Fizyolojisi, Kardiyovasküler Sistem Fizyolojisi, Dolaşım Sistemi Fizyolojisi, Solunum Sistemi Fizyolojisi konuları işlenecektir |
Kaynaklar |
1. Guyton Hall “Tıbbi Fizyoloji” (ISBN 978-975-420-558-9)
2. Ganong “Tıbbi Fizyoloji” (ISBN 978-975-420-826-9) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Fizyolojide temel kavram ve terimleri, Homeostaz |
|
1 . Hafta |
Basic concepts and terms in physiology, Homeostasis
|
|
2 . Hafta |
Cells and tissues |
|
2 . Hafta |
Hücre ve dokular |
|
3 . Hafta |
Uyarılabilir dokular ve kas sistemi |
|
3 . Hafta |
Excitable tissues and musculature |
|
4 . Hafta |
Respiratory system |
|
4 . Hafta |
Solunum sistemi |
|
5 . Hafta |
Kanda oksijen ve karbondioksitin taşınması ve fonksiyonları |
|
5 . Hafta |
Transport and functions of oxygen and carbon dioxide in the blood |
|
6 . Hafta |
Functions of the heart, blood and lymph circulation and fluid-electrolytes |
|
6 . Hafta |
Kalbin fonksiyonları, kan ve lenf dolaşımı ve sıvı-elektrolitler |
|
7 . Hafta |
Kanın bileşenleri |
|
7 . Hafta |
Components of blood |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Sinir sistemi |
|
9 . Hafta |
Nervous system |
|
10 . Hafta |
Immune system |
|
10 . Hafta |
İmmün sistem |
|
11 . Hafta |
Endokrin sistem |
|
11 . Hafta |
Endocrine system |
|
12 . Hafta |
Excretory system |
|
12 . Hafta |
Boşaltım sistemi |
|
13 . Hafta |
Sindirim sistemi ve Üreme sistemi |
|
13 . Hafta |
Digestive system and Reproductive system |
|
14 . Hafta |
Sense organs |
|
14 . Hafta |
Duyu organları |
|
15 . Hafta |
Vücutta bulunan bezler |
|
15 . Hafta |
Glands in the body |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
1 |
60 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
1 |
8 |
8 |
SMS-1181 |
1 |
16 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Oral and Dental Health Assistant people who receive non-formal training; know body systems. Head and neck observations have basic information about morphological, anatomical, histological and cross-sectional features.
|
2 |
Can effectively master the professional concepts, theories and practices used in the field of Oral and Dental Health Assistant. Have the ability to interpret and evaluate data, identify and analyze problems and develop solutions based on evidence by using the basic level of knowledge and skills acquired.
|
3 |
Recognizes the branches of dentistry, diseases and treatment processes, and knows the duties and responsibilities of the dental assistant in these processes.
|
4 |
Have the knowledge and skills to use modern methods and technologies used in the field of Oral and Dental Health.
|
5 |
Recognizes the hand tools and devices used in the clinical practice of dentistry, gains the knowledge and skills to prepare the patient before the treatment, to prepare the instruments and to assist the physician during the treatment.
|
6 |
Gains basic knowledge and skills about the contents, properties and manipulation of materials used in dental practices.
|
7 |
Knows and applies the concepts and practices of four-handed dentistry and gains the ability to take an active role in dentistry teamwork.
|
8 |
Recognizes and learns to use information technologies needed in patient registration, preservation of records and processing and monitoring of treatment processes in dentistry.
|
9 |
She learns the importance of protecting human health and the environment and gains the ability to apply it in her professional life, so that she has sufficient knowledge about infectious diseases in dentistry and acquires the ability to control infection.
|
10 |
Knows basic social responsibility, ethical, scientific values and social security rights in the field of health and uses them in his professional life. Knows the role of dental assistant in preventive dentistry practices and assists the physician.
|
11 |
Able to follow information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the general level of European Language Portfolio A2
|
12 |
Gains analytical thinking and problem solving ability. When necessary, he can use these gains as a member of professional teamwork and plays an active role in ensuring the functioning and order of the working environment. Gains communication skills with the patient.
|
|