FARMAKOLOJİ |
ADS109 |
1 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MÜNTEHA ÖZSOY |
Dersin Amacı |
İlaçların endikasyonları, vücuttaki etkileri, yan etkileri, kontrendikasyonları, ilaç uygulama yolları ve farmakolojinin temel kavramları hakkında bilgi vermek |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Genel Tanımlar ve giriş, İlaç Uygulama Yolları ve farmasötik ilaç şekilleri, Farmakokinetik ve farmakodinami, İlaçlar arasındaki etkileşmeler, NSAİ ilaçlar, Antibiyotik, Antiviral ve Antifungal ajanlar, Akılcı Antibiyotik Kullanımı, İlaçların saklama koşulları |
Kaynaklar |
Lippincott Farmakoloji 2020, Whalen K. (Çeviri edt: Ulugöl A, Karadağ ÇH, Dökmeci D) / Nobel Tıp Kitabevi
Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 2015, Kayaalp S.O. / Pelikan Tıp Teknik Yayınevi |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Genel Tanımlar ve Giriş |
|
1 . Hafta |
General Definitions and Introduction |
|
2 . Hafta |
Drug Administration Routes and pharmaceutical drug forms |
|
2 . Hafta |
İlaç Uygulama Yolları ve farmasötik ilaç şekilleri |
|
3 . Hafta |
Farmakokinetik ve farmakodinami |
|
3 . Hafta |
Pharmacokinetics and pharmacodynamics |
|
4 . Hafta |
Interactions between drugs |
|
4 . Hafta |
İlaçlar arasındaki etkileşmeler |
|
5 . Hafta |
NSAİ İlaçların genel özellikleri |
|
5 . Hafta |
General characteristics of NSAIDs |
|
6 . Hafta |
NSAIDs used in ADS |
|
6 . Hafta |
ADS'de kullanılan NSAİ ilaçlar |
|
7 . Hafta |
Genel tekrar |
|
7 . Hafta |
An overview |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Antibiyotikler |
|
9 . Hafta |
Antibiotics |
|
10 . Hafta |
Rational Use of Antibiotics |
|
10 . Hafta |
Akılcı Antibiyotik Kullanımı |
|
11 . Hafta |
Antiviraller |
|
11 . Hafta |
Antivirals |
|
12 . Hafta |
Antifungals |
|
12 . Hafta |
Antifungaller |
|
13 . Hafta |
Haricen kullanılan gargaralar |
|
13 . Hafta |
Externally used mouthwashes |
|
14 . Hafta |
Local Anesthetics |
|
14 . Hafta |
Lokal Anestezikler |
|
15 . Hafta |
Genel tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
|
0 |
40 |
|
0 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
0 |
0 |
75 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
75 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Oral and Dental Health Assistant people who receive non-formal training; know body systems. Head and neck observations have basic information about morphological, anatomical, histological and cross-sectional features.
|
2 |
Can effectively master the professional concepts, theories and practices used in the field of Oral and Dental Health Assistant. Have the ability to interpret and evaluate data, identify and analyze problems and develop solutions based on evidence by using the basic level of knowledge and skills acquired.
|
3 |
Recognizes the branches of dentistry, diseases and treatment processes, and knows the duties and responsibilities of the dental assistant in these processes.
|
4 |
Have the knowledge and skills to use modern methods and technologies used in the field of Oral and Dental Health.
|
5 |
Recognizes the hand tools and devices used in the clinical practice of dentistry, gains the knowledge and skills to prepare the patient before the treatment, to prepare the instruments and to assist the physician during the treatment.
|
6 |
Gains basic knowledge and skills about the contents, properties and manipulation of materials used in dental practices.
|
7 |
Knows and applies the concepts and practices of four-handed dentistry and gains the ability to take an active role in dentistry teamwork.
|
8 |
Recognizes and learns to use information technologies needed in patient registration, preservation of records and processing and monitoring of treatment processes in dentistry.
|
9 |
She learns the importance of protecting human health and the environment and gains the ability to apply it in her professional life, so that she has sufficient knowledge about infectious diseases in dentistry and acquires the ability to control infection.
|
10 |
Knows basic social responsibility, ethical, scientific values and social security rights in the field of health and uses them in his professional life. Knows the role of dental assistant in preventive dentistry practices and assists the physician.
|
11 |
Able to follow information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the general level of European Language Portfolio A2
|
12 |
Gains analytical thinking and problem solving ability. When necessary, he can use these gains as a member of professional teamwork and plays an active role in ensuring the functioning and order of the working environment. Gains communication skills with the patient.
|
|