KONSERVATİF TEDAVİDE DİŞ HEKİMLİĞİ KLİNİK YARDIMCILIĞI |
ADS114 |
2 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MERVE EFE SERİM |
Dersin Amacı |
Öğrencinin Konservatif diş hekimliği ve Endodontik tedavi tanımını öğrenmesi; Konservatif ve Endodonti'de kullanılan alet ve malzemeleri tanıması; bu alet ve malzemeleri yapılan işlem ile ilişkilendirebilerek hekime asistanlık yapabilmesi; Bu aletlerin sterilizasyonunu, kullanılan malzemelerin manipülasyonunu (el becerisini) ve tedavi işlemi sırasında hekime aletlerin hazırlanmasını öğrenmesidir |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explains the treatments applied in conservative treatment, tells the caries lesions and cavity preparations. |
|
|
|
1 |
Konservatif tedavide uygulanan tedavileri açıklar, çürük lezyonlarını ve kavite preparasyonlarını söyler. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
5, 6, 7 |
2 |
Konservatif Diş Tedavisinde ve Endodontik Diş Tedavisinde kullanılan aletleri belirler, sterilizasyonlarını yapar. |
Anlatım, Örnek Olay |
Sınav |
4, 5, 6, 9 |
2 |
Determines and sterilizes instruments used in Conservative Dentistry and Endodontic Dentistry. |
|
|
|
3 |
Tells the restorative filling materials and application systems. It helps the physician by associating the treatment with these materials and preparing the necessary materials. |
|
|
|
3 |
Restoratif dolgu malzemelerini ve uygulama sistemlerini söyler. Bu malzemeler ile yapılan tedaviyi ilişkilendirip, gerekli malzemeleri hazırlayarak hekime yardımcı olur. |
Anlatım, Örnek Olay |
Sınav |
3, 6, 7 |
4 |
Konservatif ve Endodontik tedavide uygulanan tedavileri tarif eder, çürük lezyonlarını ve kavite preparasyonlarını sınıflar |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
3, 5, 6 |
4 |
Describes treatments applied in conservative and endodontic treatment, classifies caries lesions and cavity preparations |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Konservatif ve Endodontik Diş Tedavisi’ne Giriş, Terminolojisi, Çürük lezyonlarının sınıflandırılması; Kavite preperasyonlarının sınıflandırılması, Kavite preperasyon prensipleri, Konservatif ve Endodontik Diş Tedavisi’nde kullanılan aletler; El aletleri, Döner aletler, Konservatif ve Endoddontik Diş Tedavisi’nde kullanılan aletlerin sterilizasyonu, Restoratif materyaller; Cam ionomer, hazırlanması, Restoratif materyaller; Rezin modifiye cam ionomer, Restoratif materyaller; Dentin bağlayıcı ajanlar,Restoratif materyaller; Kompomer, Restoratif materyaller; Amalgam, hazırlanması. Endodontik Hastalıklar; Endoddontik Tedavi Yöntemleri; Hastanın Hazırlanması; Kök Kanal Tedavisi İşlem basamakları; Kök Kanal dolgu Malzemeleri; Konservatif ve Endodontik Tedavide Diş Hekimliği Yardımcılığı |
Kaynaklar |
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Restoratif Diş Tedavisi’ne Giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to Restorative Dentistry |
|
2 . Hafta |
Tooth decay |
|
2 . Hafta |
Diş Çürüğü |
|
3 . Hafta |
Restoratif Diş Hekimliği’nde Kullanılan Aletler: El Aletleri |
|
3 . Hafta |
Tools Used in Restorative Dentistry: Hand Tools |
|
4 . Hafta |
Tools Used in Restorative Dentistry: Rotary Tools, Burs |
|
4 . Hafta |
Restoratif Diş Hekimliği’nde Kullanılan Aletler: Döner Aletler, Frezler |
|
5 . Hafta |
Restoratif Diş Hekimliği’nde Kullanılan Maddeler |
|
5 . Hafta |
Substances Used in Restorative Dentistry |
|
6 . Hafta |
Black Cavity Classification |
|
6 . Hafta |
Black Kavite Sınıflandırılması |
|
7 . Hafta |
Restoratif Materyaller: Kompozit ve Amalgam |
|
7 . Hafta |
Restorative Materials: Composite and Amalgam |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Endodontik Tedavi Nedir? |
|
9 . Hafta |
What is Endodontic Treatment? |
|
10 . Hafta |
Pulp and Pulp Diseases |
|
10 . Hafta |
Pulpa ve Pulpa Hastalıkları |
|
11 . Hafta |
Pulpa Hastalıklarının Tanısı ve Tanı Yöntemleri |
|
11 . Hafta |
Diagnosis and Diagnostic Methods of Pulp Diseases |
|
12 . Hafta |
Radiology- Anesthesia- Rubber Dam in Enodontic Treatment |
|
12 . Hafta |
Enodontik Tedavide Radyoloji- Anestezi- Rubber Dam |
|
13 . Hafta |
Endodontik Tedavide Kullanılan Alet ve Maddeler Bilgisi |
|
13 . Hafta |
Information on Tools and Substances Used in Endodontic Treatment |
|
14 . Hafta |
Endodontic Treatment Methods |
|
14 . Hafta |
Endodontik Tedavi Yöntemleri |
|
15 . Hafta |
Endodontik Tedavide Diş Hekimliği Yardımcılığı |
|
15 . Hafta |
Dental Assistant in Endodontic Treatment |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
1 |
60 |
Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
1 |
16 |
16 |
SMS-1181 |
1 |
26 |
26 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
74 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Oral and Dental Health Assistant people who receive non-formal training; know body systems. Head and neck observations have basic information about morphological, anatomical, histological and cross-sectional features.
|
2 |
Can effectively master the professional concepts, theories and practices used in the field of Oral and Dental Health Assistant. Have the ability to interpret and evaluate data, identify and analyze problems and develop solutions based on evidence by using the basic level of knowledge and skills acquired.
|
3 |
Recognizes the branches of dentistry, diseases and treatment processes, and knows the duties and responsibilities of the dental assistant in these processes.
|
4 |
Have the knowledge and skills to use modern methods and technologies used in the field of Oral and Dental Health.
|
5 |
Recognizes the hand tools and devices used in the clinical practice of dentistry, gains the knowledge and skills to prepare the patient before the treatment, to prepare the instruments and to assist the physician during the treatment.
|
6 |
Gains basic knowledge and skills about the contents, properties and manipulation of materials used in dental practices.
|
7 |
Knows and applies the concepts and practices of four-handed dentistry and gains the ability to take an active role in dentistry teamwork.
|
8 |
Recognizes and learns to use information technologies needed in patient registration, preservation of records and processing and monitoring of treatment processes in dentistry.
|
9 |
She learns the importance of protecting human health and the environment and gains the ability to apply it in her professional life, so that she has sufficient knowledge about infectious diseases in dentistry and acquires the ability to control infection.
|
10 |
Knows basic social responsibility, ethical, scientific values and social security rights in the field of health and uses them in his professional life. Knows the role of dental assistant in preventive dentistry practices and assists the physician.
|
11 |
Able to follow information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the general level of European Language Portfolio A2
|
12 |
Gains analytical thinking and problem solving ability. When necessary, he can use these gains as a member of professional teamwork and plays an active role in ensuring the functioning and order of the working environment. Gains communication skills with the patient.
|
|