TIBBİ TERMİNOLOJİ |
OSAG107 |
1 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi TANSEL MUTLU |
Dersin Amacı |
Tıbbi terminoloji dersinin amacı, sağlık bilimlerinde kullanılan tıp terminolojisi temellerinin anlaşılması; sağlık alanında çalışanlar arasında sağlıklı bir iletişimin sağlanması ve ortak bir dil kullanımı için gerekli tıbbi terimlerin öğretilmesidir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Define medical terms for human anatomy. |
|
|
|
1 |
Insan anatomisine yönelik tıbbi terimleri tanımlayabilir. |
|
|
|
2 |
Organlara ilişkin tıbbi terimleri tanımlayabilir. |
|
|
|
2 |
Can define medical terms related to organs.
|
|
|
|
3 |
Defines medical terms related to systems. |
|
|
|
3 |
Sistemlere ilişkin tıbbi terimleri tanımlayabilir. |
|
|
|
4 |
Tıbbi terimlerin okunuşuna ilişkin kuralları açıklayabilir. |
|
|
|
4 |
Explain the rules of reading medical terms. |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Tıbbi terminolojiye giriş, anatomik düzlemler, solunum sistemi terminolojisi, sinir sistemine ilişkin tıbbi terimler, sindirim sistemine ilişkin tıbbi terimler, kardiyovasküler sistem terminolojisi, hareket sistemi terminolojisi, göze, kulağa ve deriye ilişkin tıbbi terimler, üriner sisteme ilişkin tıbbi terimler, genital sisteme ilişkin tıbbi terimler, kan yapıcı organlara ilişkin tıbbi terimler, endokrin sisteme ilişkin tıbbi terimler. |
Kaynaklar |
Mesut R., Çıkmaz S. Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Nobel Tıp Kitabevleri, 2017
Ekinci S., Hatipoğlu H.G. Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders kitabı Hatipoğlu Yayınevi, 2015. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Tıbbi terminolojiye giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to medical terminology |
|
2 . Hafta |
Anatomical Planes |
|
2 . Hafta |
Anatomik Düzlemler |
|
3 . Hafta |
Solunum Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler |
|
3 . Hafta |
Medical Terms Related to the Respiratory System |
|
4 . Hafta |
Medical Terms Related to the Nervous System |
|
4 . Hafta |
Sinir Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler |
|
5 . Hafta |
Sindirim Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler |
|
5 . Hafta |
Medical Terms Related to the Digestive System
|
|
6 . Hafta |
Medical Terms Related to the Urinary System |
|
6 . Hafta |
Üriner Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler |
|
7 . Hafta |
Kardiyovasküler Sistem Terminolojisi |
|
7 . Hafta |
Cardiovascular System Terminology |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Duyu Organları Terminolojisi |
|
9 . Hafta |
Sense Organs Terminology |
|
10 . Hafta |
Motion System Terminology |
|
10 . Hafta |
Hareket Sistemi Terminolojisi |
|
11 . Hafta |
Göze ilişkin tıbbi terimler |
|
11 . Hafta |
Medical terms related to the eye |
|
12 . Hafta |
Medical Terms Related to the Ear
|
|
12 . Hafta |
Kulağa İlişkin Tıbbi Terimler |
|
13 . Hafta |
Genital Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler |
|
13 . Hafta |
Medical Terms Related to the Genital System |
|
14 . Hafta |
Medical Terms Related to Blood Terms and Endocrine System |
|
14 . Hafta |
Kan Terimleri ve Endokrin Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler |
|
15 . Hafta |
Genel tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
1 |
60 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
Sınav |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
1 |
8 |
8 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
1 |
18 |
18 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
90 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluates and applies the knowledge gained from basic theoretical and practical courses supported by lecture notes, application tools and visual and objective resources, including applications in the field of anesthesia, professionally.
|
2 |
Performs all steps of general anesthesia application, recognizes and intervenes complications that may develop.
|
3 |
Monitored patient care, sedo/analgesia applications, standard equipment in non-operating room anesthesia applications are included in patient preparation and follow-up.
|
4 |
It is aware of the fact that the patient's vital functions are monitored and records are taken with anesthesia forms during the anesthesia applications and regularly records them.
|
5 |
As an individual working in the field of anesthesia, she acts in accordance with the laws, regulations and legislation related to her duties, rights and responsibilities, and abides by ethical values with the responsibility of teamwork. |
6 |
Performs patient evaluation, material and drug preparation and monitoring before the application of anesthesia.
|
7 |
Uses the medical terminology in the field of profession correctly.
|
8 |
Performs safe anesthetic and analgesic applications in the presence of the patient's co-morbidities and in specific types of surgery.
|
9 |
Performs the control, protection, maintenance, preparation for use and use of devices and equipment used in anesthesia and analgesia applications.
|
10 |
Demonstrates awareness, approach and application skills in cardiopulmonary resuscitation.
|
11 |
It ensures patient safety in the recovery room, from the evaluation of all vital functions of the patient to the transfer to the intensive care or patient room.
|
12 |
Comprehends the basic knowledge in the fields of human anatomy and physiology, basic pathology and relates the acquired knowledge to the profession.
|
13 |
Comprehends Turkish and foreign language knowledge, analyzes and interprets professional developments at national and international level.
|
14 |
Be able to act in accordance with the relevant ethical and basic legal responsibilities in the field of profession.
|
|