TIBBİ LABORATUVARDA TEMEL HESAPLAMALAR |
TLT101 |
1 |
2 |
0 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. NİHAL BAĞLIOĞLU |
Dersin Amacı |
Bu derste öğrencilerin tıbbi laboratuvarda gerekli olan hesaplamaları öğrenmeleri amaçlanmıştır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Defines numbers |
|
|
|
1 |
Sayıları tanımlar |
|
|
|
2 |
Bölünebilme kurallarını açıklayabilir. |
|
|
|
2 |
Explain the divisibility rules. |
|
|
|
3 |
Uses the concepts of EKOK and EBOB in problem solving |
|
|
|
3 |
EKOK ve EBOB kavramlarını problem çözümlerinde kullanır |
|
|
|
4 |
Oran ve orantı kavramlarını tanımlar |
|
|
|
4 |
Defines the concepts of ratio and proportion |
|
|
|
5 |
Defines the concepts of ratio and proportion |
|
|
|
5 |
Kimyasal Hesaplamalarda matematiğin önemini açıklayabilir. |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders, sayılar, doğal sayı, tam sayı, asal sayılar, ondalık ve kesirli sayılar, üslü sayılar. Temel matematikselbağıntılar. Yüzde kavramı. Logaritma, SI birim sistemi, anlamlı sayılar. Elementi belirleyen numaralar.Oran-orantı. Kimyasal hesaplamalarda matematik. Konsantrasyon ve dilüsyon hesaplamaları. Standarteğri çizmek, standart eğrinin kullanımı.kapsamaktadır |
Kaynaklar |
Genel Matematik, Ders Notları |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
sayılar, doğal sayı, |
|
1 . Hafta |
numbers, natural numbers, |
|
2 . Hafta |
integer, prime numbers |
|
2 . Hafta |
tam sayı, asal sayılar |
|
3 . Hafta |
Ondalık ve kesirli sayılar |
|
3 . Hafta |
Decimal and fractional numbers |
|
4 . Hafta |
Exponential numbers |
|
4 . Hafta |
üslü sayılar |
|
5 . Hafta |
Temel matematiksel bağıntılar |
|
5 . Hafta |
Basic mathematical relations |
|
6 . Hafta |
percent concept |
|
6 . Hafta |
Yüzde kavramı |
|
7 . Hafta |
Logaritma |
|
7 . Hafta |
Logarithm |
|
8 . Hafta |
MIDTERM |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
SI birim sistemi |
|
9 . Hafta |
SI unit system |
|
10 . Hafta |
Significant numbers |
|
10 . Hafta |
Anlamlı sayılar |
|
11 . Hafta |
Elementi belirleyen numaralar |
|
11 . Hafta |
Numbers that identify the element |
|
12 . Hafta |
ratio-proportion |
|
12 . Hafta |
Oran-orantı |
|
13 . Hafta |
Kimyasal hesaplamalarda matematik. |
|
13 . Hafta |
Mathematics in chemical calculations. |
|
14 . Hafta |
Concentration and dilution calculations |
|
14 . Hafta |
Konsantrasyon ve dilüsyon hesaplamaları |
|
15 . Hafta |
Standarteğri çizmek, standart eğrinin kullanımı. |
|
15 . Hafta |
Drawing the Standard Curve, the use of the standard curve. |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
20 |
3 |
60 |
SMS-1181 |
1 |
20 |
20 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
1 |
38 |
38 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
150 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Recognizes the devices used in Medical Laboratories, makes their maintenance and controls, adopts quality principles in device use and laboratory applications. |
X |
|
|
|
|
2 |
Recognizes the human body physiologically, anatomically and hormonally by associating the cell, tissue, organ and hormone structure which is the basis of the body. |
X |
|
|
|
|
3 |
Knows chemical analysis laboratories, applies the working principles of instrumental devices and uses computer skills effectively while preparing documents related to laboratory accreditation. |
X |
|
|
|
|
4 |
Knows the working principles of forensic science laboratories and carries out various analyzes . |
X |
|
|
|
|
5 |
Comprehends molecular biological and genetic techniques and applies these techniques. |
X |
|
|
|
|
6 |
Classifies parasites and expresses ways of protection from parasites. |
X |
|
|
|
|
7 |
Understands basic microbiology, food, water microbiology and clinical microbiology techniques and makes necessary applications and analyzes in these laboratories. |
X |
|
|
|
|
8 |
Communicates effectively with patients by obeying Turkish and foreign language rules. |
X |
|
|
|
|
9 |
Actively uses basic sciences such as biology, chemistry, biochemistry, hematology and immunology in advanced vocational courses. |
X |
|
|
|
|
10 |
He is well-equipped in biosafety and occupational safety in the laboratory and actively uses what he knows in the application areas. |
X |
|
|
|
|
11 |
Since she knows the psychology of the patient well, she develops her empathy skills and interprets the legal rights and responsibilities of the patient and the employee by following the appropriate legislation. |
X |
|
|
|
|
12 |
Understands the history and cultural values of her country. |
X |
|
|
|
|
|