TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK |
OSAG111 |
1 |
2 |
0 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Tıbbi biyoloji ve genetik dersinin amacı, tıbbi laboratuvar teknikleri programı öğrencilerinin hastalık tanı çalışmalarına temel oluşturacak tıbbi biyoloji ve tıbbi genetik kavramlarını anlayışlarını geliştirmek, hücresel işleyişin moleküler mekanizmalarını incelemek ve bu mekanizmaların bozulması durumunda hastalıklar ile ilişkilendirebilmelerini sağlamaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Learns the basic theories about the beginning of life and vitality. |
|
|
|
1 |
Hayatın ve canlılığın başlangıcı hakkında temel teorileri öğrenir. |
|
|
|
2 |
Ökaryotik hücreleri öğrenir. |
|
|
|
2 |
Learns eukaryotic cells. |
|
|
|
3 |
Learns prokaryotic cells. |
|
|
|
3 |
Prokaryotik hücreleri öğrenir. |
|
|
|
4 |
Hücrelerin çoğalması ve genetik materyalin özelliklerini öğrenir. |
|
|
|
4 |
Learns cell proliferation and properties of genetic material. |
|
|
|
5 |
Learns the general properties of cells and metabolism events. |
|
|
|
5 |
Hücrelerin genel özelliklerini ve metabolizma olaylarını öğrenir. |
|
|
|
6 |
Hücrelerin iletişim yollarını öğrenir. |
|
|
|
6 |
Learns the communication ways of cells. |
|
|
|
7 |
Learns body tissue types and properties. |
|
|
|
7 |
Vücut doku tiplerini ve özelliklerini öğrenir. |
|
|
|
8 |
Doku preparatı inceleyebilir. |
|
|
|
8 |
The tissue can examine the preparation. |
|
|
|
9 |
Can perform cytogenetic analysis. |
|
|
|
9 |
Sitogenetik inceleme yapabilir. |
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Biyomoleküller. Hücre yapı- görevine giriş. Hücre yapı, tanım, görevleri. Metabolizma. Biyokimyasal reaksiyonlar. Hücre bölünmesi. Mendel genetiği. Sitogenetik kromozomal anomaliler inceleme yöntemleri. Moleküler biyolojiye giriş. DNA, RNA, protein sentezi moleküler. Genetik hastalıklar. Moleküler genetik, hastalık teşhis yöntemleri. Genetik alanındaki yenilikler. |
Kaynaklar |
Tıbbi Biyoloji ders kitbı Prof . Dr. Ayşe Başaran, Hipokrat Yayıncılık
Stephen R Goodman “Medical Cell Biology”, Third Edition, Elsevier, USA, 2007
Alberts, Johnson, Lewis, Raff, Roberts, Walter “Molecular Biology of the Cell” Sixth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Hücrenin Orijini ve Evrimi |
|
1 . Hafta |
Origin and Evolution of the Cell |
|
2 . Hafta |
Essential Compounds of the Cell (Biomolecules) |
|
2 . Hafta |
Hücrenin Temel Bileşikleri (Biyomoleküller) |
|
3 . Hafta |
Proteinlerin Biyolojik Katalizör Olarak Merkezi Rolleri |
|
3 . Hafta |
The Central Roles of Proteins as Biological Catalysts |
|
4 . Hafta |
Cell membrane |
|
4 . Hafta |
Hücre Zarı |
|
5 . Hafta |
Moleküler Biyolojinin Temelleri |
|
5 . Hafta |
Fundamentals of Molecular Biology |
|
6 . Hafta |
Cell's Genetic Material: DNA, Chromosomes and Genome |
|
6 . Hafta |
Hucrenin Genetik Materyali: DNA, Kromozomlar ve Genom |
|
7 . Hafta |
Hücre İçi Kompartmanlar: Organeller |
|
7 . Hafta |
Intracellular Compartments: Organelles |
|
8 . Hafta |
MIDTERM |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Nükleik Asitler ve Proteinlerin Saptanması |
|
9 . Hafta |
Detection of Nucleic Acids and Proteins |
|
10 . Hafta |
DNA Replication and Repair |
|
10 . Hafta |
Dna Replikasyonu ve Tamiri |
|
11 . Hafta |
RNA Yapısı, Özellikleri, Sentezi-Transkripsyon |
|
11 . Hafta |
RNA Yapısı, Özellikleri, Sentezi-Transkripsyon |
|
12 . Hafta |
Protein Synthesis, Processing |
|
12 . Hafta |
Protein Sentezi, İşlenmesi |
|
13 . Hafta |
Hücre Yaşlanması Ve Ölümü |
|
13 . Hafta |
Cell Aging and Death |
|
14 . Hafta |
Cancer Biology and Molecular Basis of Cancer |
|
14 . Hafta |
Kanser Biyolojisi Ve Kanserin MoleküLer Temelleri |
|
15 . Hafta |
Temel Genetik |
|
15 . Hafta |
Basic Genetics |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
1 |
60 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
1 |
10 |
10 |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
1 |
3 |
3 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
157 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Recognizes the devices used in Medical Laboratories, makes their maintenance and controls, adopts quality principles in device use and laboratory applications. |
X |
|
|
|
|
2 |
Recognizes the human body physiologically, anatomically and hormonally by associating the cell, tissue, organ and hormone structure which is the basis of the body. |
X |
|
|
|
|
3 |
Knows chemical analysis laboratories, applies the working principles of instrumental devices and uses computer skills effectively while preparing documents related to laboratory accreditation. |
X |
|
|
|
|
4 |
Knows the working principles of forensic science laboratories and carries out various analyzes . |
X |
|
|
|
|
5 |
Comprehends molecular biological and genetic techniques and applies these techniques. |
X |
|
|
|
|
6 |
Classifies parasites and expresses ways of protection from parasites. |
X |
|
|
|
|
7 |
Understands basic microbiology, food, water microbiology and clinical microbiology techniques and makes necessary applications and analyzes in these laboratories. |
X |
|
|
|
|
8 |
Communicates effectively with patients by obeying Turkish and foreign language rules. |
X |
|
|
|
|
9 |
Actively uses basic sciences such as biology, chemistry, biochemistry, hematology and immunology in advanced vocational courses. |
X |
|
|
|
|
10 |
He is well-equipped in biosafety and occupational safety in the laboratory and actively uses what he knows in the application areas. |
X |
|
|
|
|
11 |
Since she knows the psychology of the patient well, she develops her empathy skills and interprets the legal rights and responsibilities of the patient and the employee by following the appropriate legislation. |
X |
|
|
|
|
12 |
Understands the history and cultural values of her country. |
X |
|
|
|
|
|