HEMATOLOJİ |
TLT201 |
3 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ESRA ACAR |
Dersin Amacı |
Kanın yapısını, işlevini ve fonksiyonlarını anlamaktır. Anemi ve anemi çeşitlerini tanımak ve laboratuvar testleri ile ayırımını yapabilmek. Kan gruplaması ve uygunluk testlerinin çalışılmasını ve klinik kullanımını öğrenmek |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Hemoglobin ve hematokritin tanımı, hemoglobinopatiler ve hemoglobin elektroforezini öğrenir. |
|
|
|
1 |
Learn the definition of hemoglobin and hematocrit, hemoglobinopathies and hemoglobin electrophoresis. |
|
|
|
2 |
Recognizes shaped blood cells. |
|
|
|
2 |
Şekilli kan hücrelerini tanır. |
|
|
|
3 |
Kan hücrelerinin fonksiyonlarını öğrenir. |
|
|
|
3 |
Learns the parameters of complete blood count and definition of anemia. |
|
|
|
4 |
Learns the parameters of complete blood count and definition of anemia. |
|
|
|
4 |
Tam kan sayımı parametrelerini ve anemi tanımını öğrenir. |
|
|
|
5 |
Kan gruplamasını öğrenir. |
|
|
|
5 |
Learns blood grouping. |
|
|
|
6 |
Learns the blood transfusion and cross-match test. |
|
|
|
6 |
Kan Transfüzyon ve Cross-match testini öğrenir. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Parmaktan kapiller kan. Topuktan kapiller kan alma. Venöz kan alma. Vakumlu sistemle venöz kan alma. Arteryel kan alma. EDTA türevlerini hazırlama ve kullanma. Sitrat hazırlama ve kullanma. Heparin. Sodyum florür. Serum numunesi hazırlama. Tam kan numunesini hazırlama. Plazma numunesi hazırlama. Kan örneğinin buzdolabında saklanması. Kan örneğinin derin dondurucuda saklanması. Kan örneklerinin birimler transferi. Kan örneklerinin kurumlar arası transferi. Eritrosit sayımı. Lökosit sayımı. Trombosit sayımı. Sahli hemometresi ile hematokrit tayini. Spektrofotometrik yöntemi. Hemoglobin elektroforezi. Eritrosit indeksleri. Yayma preparat hazırlama. Yayma preparat lökosit sayımı. Retikülosit sayımı. Normal yöntemlerle tayin. Otomatik yöntemler ile tayin. Sedimentasyon |
Kaynaklar |
Ders notları, Power Point sunumları, tıbbi dergiler ve yayınları |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
0 . Hafta |
|
|
1 . Hafta |
Hematoloji genel tanımı, kanın bileşimi ve işlevleri |
|
1 . Hafta |
General definition of hematology, blood composition and functions |
|
2 . Hafta |
Hematopoesis Erythrocyte lineage cells and lymphocyte lineage cells, functions of blood cells, peripheral smear preparation |
|
2 . Hafta |
Hematopoesis Eritrosit seri hücreleri ve lenfosit seri hücreleri, kan hücrelerinin işlevleri, periferik yayma preparatı hazırlama |
|
3 . Hafta |
Hemoglobin ve hematokrit tanımları, hemoglobin tipleri hemoglobin elektroforezi ve hemaglobinopatiler |
|
3 . Hafta |
Hemoglobin and hematocrit definitions, hemoglobin types, hemoglobin electrophoresis and hemoglobinopathies |
|
4 . Hafta |
Anemias and their classification Iron deficiency anemia, pernicious anemia and megaloblastic anemias |
|
4 . Hafta |
Anemiler ve sınıflandırılması Demir eksikliği anemisi, pernisiyöz anemi ve megaloblastik anemiler |
|
5 . Hafta |
Talasemi tanımı, alfa ve beta talasemi. |
|
5 . Hafta |
Definition of thalassemia, alpha and beta thalassemia. |
|
6 . Hafta |
Hemophilia, Von Willebtand Diseases |
|
6 . Hafta |
Hemofili, Von Willebtand Hastalıkları |
|
7 . Hafta |
ARA SINAV |
|
7 . Hafta |
MIDTERM |
|
8 . Hafta |
Complete blood count and parameters, anemia test definitions |
|
8 . Hafta |
Tam kan sayımı ve parametreleri, anemi test tanımları |
|
9 . Hafta |
Antijen ve antikor tanımı, hemaglütinasyon tanımı ve kan gruplarına giriş |
|
9 . Hafta |
Antigen and antibody definition, hemagglutination definition and introduction to blood groups |
|
10 . Hafta |
Blood group determination, slide agglutination, tube agglutination and colon agglutination methods. |
|
10 . Hafta |
Kan grubu tayini, lam aglütinasyon, tüp aglütinasyon ve kolon aglütinasyon yöntemleri. |
|
11 . Hafta |
Kan transfüzyonu tanımı, önemi ve Cross-Match testi |
|
11 . Hafta |
Blood transfusion definition, importance and Cross-Match test |
|
12 . Hafta |
Coombs test and its importance |
|
12 . Hafta |
Coombs testi ve önemi |
|
13 . Hafta |
Lökosit sayımı |
|
13 . Hafta |
leukocyte count |
|
14 . Hafta |
hematopoietic stem cell |
|
14 . Hafta |
Hematopoetik kök hücre |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
1 |
8 |
8 |
SMS-1181 |
1 |
14 |
14 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
86 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Recognizes the devices used in Medical Laboratories, makes their maintenance and controls, adopts quality principles in device use and laboratory applications. |
X |
|
|
|
|
2 |
Recognizes the human body physiologically, anatomically and hormonally by associating the cell, tissue, organ and hormone structure which is the basis of the body. |
X |
|
|
|
|
3 |
Knows chemical analysis laboratories, applies the working principles of instrumental devices and uses computer skills effectively while preparing documents related to laboratory accreditation. |
X |
|
|
|
|
4 |
Knows the working principles of forensic science laboratories and carries out various analyzes . |
X |
|
|
|
|
5 |
Comprehends molecular biological and genetic techniques and applies these techniques. |
X |
|
|
|
|
6 |
Classifies parasites and expresses ways of protection from parasites. |
X |
|
|
|
|
7 |
Understands basic microbiology, food, water microbiology and clinical microbiology techniques and makes necessary applications and analyzes in these laboratories. |
X |
|
|
|
|
8 |
Communicates effectively with patients by obeying Turkish and foreign language rules. |
X |
|
|
|
|
9 |
Actively uses basic sciences such as biology, chemistry, biochemistry, hematology and immunology in advanced vocational courses. |
X |
|
|
|
|
10 |
He is well-equipped in biosafety and occupational safety in the laboratory and actively uses what he knows in the application areas. |
X |
|
|
|
|
11 |
Since she knows the psychology of the patient well, she develops her empathy skills and interprets the legal rights and responsibilities of the patient and the employee by following the appropriate legislation. |
X |
|
|
|
|
12 |
Understands the history and cultural values of her country. |
X |
|
|
|
|
|