BİYOKİMYA |
OSAG122 |
2 |
2 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ELİF ESRA ALTUNER |
Dersin Amacı |
Temel meslek derslerinden biri olarak insan organizmasındaki biyomolekülleri tanımak, metabolizma ile ilişkilerini anlamak, elektrolit ve pH değişimlerinde oluşan laboratuvar sonuçlarını değerlendirebilmek, protein, karbonhidrat ve lipid metabolizmaları, vitaminler, mineraller ve diğer esansiyel faktörlerin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explain what they have learned about biochemical parent compounds |
|
|
|
1 |
Biyokimyasal ana bileşikler hakkında öğrendiklerini açıklar |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
18 |
2 |
Amino asitlerin ve proteinlerin yapılarını tanımlayabilecektir |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
15 |
2 |
Will be able to describe the structures of amino acids and proteins |
|
|
|
3 |
Will be able to explain the structures and functions of nucleic acids. |
|
|
|
3 |
Nükleik asitlerin yapılarını ve görevlerini açıklayabilecektir |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
17 |
4 |
Karbohidratların özelliklerini ve yapılarını sınıflandırabilecektir |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
15, 17, 18 |
4 |
Will be able to explain the structures and functions of nucleic acids. |
|
|
|
5 |
Will be able to describe the structures and properties of lipids |
|
|
|
5 |
Lipitlerin yapılarını ve özelliklerini tanımlayabilecektir |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
17 |
6 |
Protein, karbohidrat ve lipit metabolizmalarını açıklayabilecektir |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
15, 18 |
6 |
Will be able to explain protein, carbohydrate and lipid metabolisms. |
|
|
|
7 |
Will be able to classify the structures and properties of enzymes, vitamins and minerals. |
|
|
|
7 |
Enzimlerin, vitamin ve minerallerin yapılarını ve özelliklerini sınıflandırabilecektir |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
11, 15 |
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Biyokimyaya giriş ve canlıların genel özellikleri. Karbonhidratların yapı, özellik ve metabolizması. Lipidlerin yapı, özellik ve metabolizması. Proteinlerin yapı, özellik ve metabolizması. Enzimlerin yapı ve özellikleri. Mineraller ve vitaminler. Karaciğerin biyokimyasal reaksiyonlarda rolü. Böbreğin biyokimyasal reaksiyonlarda rolü. Kan biyokimyası. Asit-baz dengesi. İdrar biyokimyası. Periton sıvısının biyokimyası. Nükleik asitler ve genetik hastalıklar |
Kaynaklar |
Ders notları, Power Point sunumları, tıbbi dergiler ve yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Biyokimya genel kavramları.ve metabolizma tanımı. |
|
1 . Hafta |
General concepts of biochemistry and definition of metabolism. |
|
2 . Hafta |
Ways of obtaining energy. Respiratory chain and oxidative phosphorylation. |
|
2 . Hafta |
Enerji elde edilme yolları. Solunum zinciri ve oksidatif fosforilasyon. |
|
3 . Hafta |
Karbohidratlar tanımı özellikleri ve sindirimi |
|
3 . Hafta |
Carbohydrates definition, properties and digestion |
|
4 . Hafta |
Carbohydrates definition, properties and digestion |
|
4 . Hafta |
Karbohidratlar tanımı özellikleri ve sindirimi |
|
5 . Hafta |
Glukozun başlıca metabolik yolları |
|
5 . Hafta |
Major metabolic pathways of glucose |
|
6 . Hafta |
Major metabolic pathways of glucose |
|
6 . Hafta |
Glukozun başlıca metabolik yolları |
|
7 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
7 . Hafta |
An overview |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Lipitler ve lipit metabolizması |
|
9 . Hafta |
Lipids and lipid metabolism |
|
10 . Hafta |
Amino acids, proteins and protein metabolism. urea cycle |
|
10 . Hafta |
Aminoasitler, proteinler ve protein metabolizması. Üre döngüsü |
|
11 . Hafta |
Enzim tanımı özellikleri ve klinik kullanımı |
|
11 . Hafta |
Enzyme definition, properties and clinical use |
|
12 . Hafta |
Nucleic Acids definition and properties |
|
12 . Hafta |
Nükleik Asitler tanımı ve özellikleri |
|
13 . Hafta |
Vitaminler ve klinik önemi |
|
13 . Hafta |
Vitamins and their clinical significance |
|
14 . Hafta |
Minerals and their clinical significance |
|
14 . Hafta |
Mineraller ve klinik önemi |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
DÖNEM SONU |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
100 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
DÖNEM İÇİ DERSE KATILIM |
16 |
2 |
32 |
HAFTALIK ÇALIŞMA |
16 |
2 |
32 |
BEYİN FIRTINASI |
1 |
6 |
6 |
DÖNEM SONU SINAVINA HAZIRLIK |
16 |
2 |
32 |
SINIF DIŞI DERS ÇALIŞMA SÜRESİ |
1 |
18 |
18 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Recognizes the devices used in Medical Laboratories, makes their maintenance and controls, adopts quality principles in device use and laboratory applications. |
X |
|
|
|
|
2 |
Recognizes the human body physiologically, anatomically and hormonally by associating the cell, tissue, organ and hormone structure which is the basis of the body. |
X |
|
|
|
|
3 |
Knows chemical analysis laboratories, applies the working principles of instrumental devices and uses computer skills effectively while preparing documents related to laboratory accreditation. |
X |
|
|
|
|
4 |
Knows the working principles of forensic science laboratories and carries out various analyzes . |
X |
|
|
|
|
5 |
Comprehends molecular biological and genetic techniques and applies these techniques. |
X |
|
|
|
|
6 |
Classifies parasites and expresses ways of protection from parasites. |
X |
|
|
|
|
7 |
Understands basic microbiology, food, water microbiology and clinical microbiology techniques and makes necessary applications and analyzes in these laboratories. |
X |
|
|
|
|
8 |
Communicates effectively with patients by obeying Turkish and foreign language rules. |
X |
|
|
|
|
9 |
Actively uses basic sciences such as biology, chemistry, biochemistry, hematology and immunology in advanced vocational courses. |
X |
|
|
|
|
10 |
He is well-equipped in biosafety and occupational safety in the laboratory and actively uses what he knows in the application areas. |
X |
|
|
|
|
11 |
Since she knows the psychology of the patient well, she develops her empathy skills and interprets the legal rights and responsibilities of the patient and the employee by following the appropriate legislation. |
X |
|
|
|
|
12 |
Understands the history and cultural values of her country. |
X |
|
|
|
|
|