RADYASYON GÜVENLİĞİ VE RADYASYONDAN KORUMA |
TGT106 |
2 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. NURSEL BAKIRCAN |
Dersin Amacı |
Radyasyon kavramını, çeşitlerini ve biyolojik etkilerini öğretmek; radyasyondan korunma ve radyasyon güvenliği konularında ilgili kuruluşları ve yasal düzenlemeleri bilerek radyasyon maruziyeti olan acil durumlardaki görev ve sorumluluklarını nasıl yerine getireceği bilincini oluşturmaktır |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explain the concept of radiation and its types. |
|
|
|
1 |
Radyasyon kavramını ve çeşitlerini açıklar. |
|
|
|
2 |
İyonize radyasyonun biyolojik etkilerini ve korunma yollarını listeler. |
|
|
|
2 |
List the biological effects of ionizing radiation and ways of protection. |
|
|
|
3 |
Transfers the basic principles of radiation safety and protection from radiation. |
|
|
|
3 |
Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma konusundaki temel prensipleri aktarır. |
|
|
|
4 |
Radyoaktif atıklar ve radyasyondan korunma konusunda ilgili kuruluşları ve yönetmelikleri öğrenir |
|
|
|
4 |
Learns the relevant organizations and regulations on radioactive waste and radiation protection. |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Radyasyonun tanımı, tarihçesi ve çeşitleri; elektromanyetik spektrum; iyonize radyasyonun özellikleri ve çeşitleri; radyoaktivite; radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunmada temel prensipler, ilgili kuruluşlar ve mevzuat; nükleer olay ve kaza tanımları ile tarihteki örnekleri |
Kaynaklar |
1- Ahmet Kumaş, Radyasyon Sağlığı ve Güvenliği, Palme Yayınları, 2000.
2- Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden Araştırma Kurumu
3- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınları, 2000.
4- Güneş Tanır, Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği, Palme Yayınevi, 2013 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Radyasyonun tanımı ve keşfi |
|
1 . Hafta |
Definition and discovery of radiation |
|
2 . Hafta |
Radiation types and electromagnetic spectrum |
|
2 . Hafta |
Radyasyon çeşitleri ve elektromanyetik spektrum |
|
3 . Hafta |
Elektromanyetik spektrum bölgelerinin özellikleri |
|
3 . Hafta |
Properties of the electromagnetic spectrum regions |
|
4 . Hafta |
Properties and types of ionizing radiation |
|
4 . Hafta |
İyonize radyasyonun özellikleri ve çeşitleri |
|
5 . Hafta |
Radyoaktivite tanımı radyoaktivite birimleri |
|
5 . Hafta |
Radioactivity definition radioactivity units |
|
6 . Hafta |
Radiation sources |
|
6 . Hafta |
Radyasyon kaynakları |
|
7 . Hafta |
radyasyonun biyolojik etkileri |
|
7 . Hafta |
Biological effects of radiation |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Radyasyondan korunma ve ilgili kuruluşlar |
|
9 . Hafta |
Radiation protection and related organizations |
|
10 . Hafta |
Fundamental Principles in Radiation Protection, Alara Principle, Shielding, Basic Safety Standards in Radiation Protection |
|
10 . Hafta |
Radyasyondan Korunmada Temel Prensipler, Alara Prensibi, Zırhlama, Radyasyondan Korunmada Temel Güvenlik Standartları |
|
11 . Hafta |
Radyasyon Alanlarının Sınıflandırılması |
|
11 . Hafta |
Classification of Radiation Fields |
|
12 . Hafta |
Radiation Measurement and Dosimeters |
|
12 . Hafta |
Radyasyon Ölçümü ve Dozimetreler |
|
13 . Hafta |
Radyoaktif Atıklar ve Atık Yönetimi, İlgili Kuruluşlar, Mevzuat |
|
13 . Hafta |
Radioactive Wastes and Waste Management, Relevant Organizations, Legislation |
|
14 . Hafta |
Nuclear Incident and Nuclear Accident Definitions |
|
14 . Hafta |
Nükleer Olay ve Nükleer Kaza Tanımları |
|
15 . Hafta |
Nükleer Kaza Örnekleri |
|
15 . Hafta |
Nuclear Accident Examples |
|
16 . Hafta |
DÖNEM SONU SINAVI |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
30 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
2 |
10 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
1 |
10 |
10 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
16 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
2 |
8 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
16 |
2 |
32 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
16 |
1 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
90 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
2 |
Defines the medical terminology in the field of health sciences that will serve as an intermediate member.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Adapts to working as a team with physicians and other healthcare professionals.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Recognizes devices related to the field, researches technological developments related to them and can apply new applications.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She can take anamnesis, prepare a file and get patient information about her field. |
X |
|
|
|
|
6 |
Can use computer and medical programs.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Explain and apply the concepts of physics, biology and medicine related to the field.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Adopts and applies ethical principles and professional values.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Adopts and applies the subjects of individual and public health, occupational safety and environmental protection.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Uses basic knowledge and skills related to the field, interprets and evaluates data, and can identify and resolve potential problems.
|
X |
|
|
|
|
11 |
In the radiology and nuclear medicine units within the health institutions, he/she can make the necessary shots by using the relevant tools, devices and techniques and evaluate the data obtained.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Can work by considering social, scientific and cultural values.
|
X |
|
|
|
|
1 |
Can work by considering social, scientific and cultural values.
|
X |
|
|
|
|
|