ANATOMİ I |
FTP 101 |
1 |
4 |
0 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MAHMUT SABRİ MEDİŞOĞLU |
Dersin Amacı |
Temel anatomi bilgileri, terminoloji, kemik, eklem, kas, hakkında genel bilgileri, lokomotor sistem hakkında temel bilgileri edinmesi ve onları oluşturan yapıların anatomik yapısı ve vücudun toplamıyla olan etkileşimlerini anlamak ve analiz edebilmesi böylece mesleki uygulamalarda karşılaşılan her türlü tıbbi problemin anatomik temellerinin kavranması amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Defines general concepts, terminology and anatomical positions in anatomy |
|
|
|
1 |
Anatomide genel kavramları, terminolojiyi ve anatomik pozisyonları tanımlar |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
2 |
İskelet sistemi ve bütün kemikler hakkında ve kaslar hakkında genel bilgileri ifade eder. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
2 |
It refers to general information about the skeletal system and all November bones and muscles. |
|
|
|
3 |
It can relate anatomical information with events that may be encountered in clinical practice. |
|
|
|
3 |
Anatomik bilgileri klinik pratikte karşılaşılabilecek olaylar ile ilişkilendirebilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
4 |
Anatomik yapıların özellikle kemik,eklem ve kasların birbirleri ile olan ilişkileri ve poziyonlarını tanımlar. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
4 |
Defines the relationships and positions of anatomical structures, especially November bones, joints and muscles with each other. |
|
|
|
5 |
Understands and expresses the clinical anatomy approach for cases that may be encountered in clinical practice. |
|
|
|
5 |
Klinik pratikte karşılaşabilinecek olgular için klinik anatomi yaklaşımını anlayıp ifade eder. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders anatomik terminoloji, osteoloji, artroloji, myolojiye giriş ,Üst ve alt ekstremitelerin kemik, eklem, kas, damar ve sinir yapıları, Aksiyal iskelet kemik ve toraks eklemlerini içermektedir. |
Kaynaklar |
1.Ozan ANATOMİ,2014 (3.Baskı),Hasan OZAN,Klinisyen tıp kitabevleri,Ankara
2.Sobotta İnsan Anatomisi Atlası, Cilt I-II Putz R, Pabst R 2000.
3.Moore, K. L. 2007. Kliniğe Yönelik Anatomi (Clinically Oriented Anatomy) (4.baskı). Çeviri: Prof. Dr. Kayıhan Şahinoğlu, Nobel Tıp Kitapevleri. ISBN:975-420-542-6 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
İNSAN ANATOMİSİNE GİRİŞ VE TERMİNOLOJİ. |
|
1 . Hafta |
INTRODUCTION TO HUMAN ANATOMY AND TERMINOLOGY. |
|
2 . Hafta |
THE HEAD BONES ARE THE STERNUM AND RIBS. |
|
2 . Hafta |
KAFA KEMİKLERİ STERNUM VE KABURGALAR. |
|
3 . Hafta |
OMURGA VE ÜST EXTREMİTE KEMİKLERİ. |
|
3 . Hafta |
SPINE AND UPPER EXTREMITIES BONES. |
|
4 . Hafta |
PELVIS AND LOWER EXTREMITIES BONES. |
|
4 . Hafta |
PELVİS VE ALT EXTREMİTE KEMİKLERİ. |
|
5 . Hafta |
OMURGA TORAKS VE ÇENE EKLEMLERİ. |
|
5 . Hafta |
SPINE, THORAX AND JAW JOINTS. |
|
6 . Hafta |
UPPER EXTREME JOINTS. |
|
6 . Hafta |
ÜST EXTREMİTE EKLEMLERİ. |
|
7 . Hafta |
ALT EXTREMİTE EKLEMLERİ. |
|
7 . Hafta |
LOWER EXTREMITY JOINTS. |
|
8 . Hafta |
midterm |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
SAÇLI DERİ SCALP MİMİK KASLARI. |
|
9 . Hafta |
SCALP FACIAL FACIAL MUSCLES. November. |
|
10 . Hafta |
SUBOKSİPİTAL BÖLGE SIRTI. |
|
10 . Hafta |
SUBOCCİPİTAL BÖLGE SIRT. |
|
11 . Hafta |
KOL ÖNKOL PECTORAL BÖLGE. |
|
11 . Hafta |
KOL ÖNKOL GÖĞÜS BÖLGESİ. |
|
12 . Hafta |
ANATOMY OF THE HAND. |
|
12 . Hafta |
EL ANATOMİSİ. |
|
13 . Hafta |
KARIN ÖN DUVARI VE REGİO GLUTEALİS |
|
13 . Hafta |
KARIN ÖN DUVARI VE REGİO GLUTEALİS |
|
14 . Hafta |
FRONT AND BACK MUSCLES OF THE THIGH. November. |
|
14 . Hafta |
UYLUK ÖN VE ARKA KASLAR. |
|
15 . Hafta |
BACAK VE AYAK ANATOMİSİ. |
|
15 . Hafta |
ANATOMY OF LEGS AND FEET. |
|
16 . Hafta |
FİNAL SINAVI |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
40 |
Sınav |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
0 |
60 |
60 |
|
0 |
60 |
60 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
|
X |
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
|
|
|
|
X |
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
|
|
|
|
X |
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
|
|
|
|
X |
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
|
|
|
|
X |
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|