Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYONA GİRİŞ FTP 109 1 1 0 2,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi EMİNE DÜNDAR AHİ
Dersin Amacı Rehabilitasyon ekibi ve çalışma prensipleri, fizyoterapistin rehabilitasyon ekibindeki rolü, etik ilkeler, mesleğe ilişkin ölçme ve tedavi teknikleri, engellilik konsepti, çocuklar, yetişkinler ve yaşlılar için özel ilkeler ve özel rehabilitasyon alanlarını tanıtmak
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 The definition of physiotherapy and rehabilitation explains its development.
1 Fizyoterapi ve rehabilitasyonun tanımı, gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-cevap Kısa Sınav, Gözlem 1, 9
2 Fizyoterapistlerin görev ve sorumluluklarını açıklar. Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Konferans Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme 1
2 Explains the duties and responsibilities of physical therapists.
3 Knows the special areas of physiotherapy and rehabilitation
3 Fizyoterapi ve rehabilitasyonun özel alanlarını bilir Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Laboratuar 4
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Fizyoterapi ve rehabilitasyon tanımı, mesleki kimliği, yetki ve sorumlulukları, içeriği ve gelişimi, fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi ve uygulama alanları (nörolojik, ortopedik, pediatrik, geriatrik, romatolojik, kardiyak, pulmoner, obstetrik rehabilitasyon)
Kaynaklar
1.Oğuz, Hasan, Erbil Dursun, and Nigar Dursun. Tıbbi rehabilitasyon. Nobel Tıp Kitabevleri, 2004. 2.Arzu Razak Özdinçler, Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş Dersinin Tanımı ve Amacı
1 . Hafta Description and Purpose of the Introduction to Physiotherapy and Rehabilitation Course
2 . Hafta Physical Modalities and Introduction to Electrotherapy-1
2 . Hafta Fiziksel Modaliteler ve Elektroterapiye Giriş-1
3 . Hafta Fiziksel Modaliteler ve Elektroterapiye Giriş-2
3 . Hafta Physical Modalities and Introduction to Electrotherapy-2
4 . Hafta Equipment Used in Physiotherapy and Rehabilitation
4 . Hafta Fizyoterapi ve Rehabilitasyonda Kullanılan Gereçler
5 . Hafta Nörolojik Rehabilitasyon
5 . Hafta Neurological Rehabilitation
6 . Hafta Pediatric Rehabilitation
6 . Hafta Pediatrik Rehabilitasyon
7 . Hafta Engellilik ve Rehabilitasyon
7 . Hafta Disability and Rehabilitation
8 . Hafta mediterm
8 . Hafta ARA SINAV
9 . Hafta Romatolojik Rehabilitasyon
9 . Hafta Rheumatological Rehabilitation
10 . Hafta Orthopedic Rehabilitation
10 . Hafta Ortopedik Rehabilitasyon
11 . Hafta Spor Fizyoterapisi
11 . Hafta Sports Physiotherapy
12 . Hafta Geriatric Rehabilitation
12 . Hafta Geriatrik Rehabilitasyon
13 . Hafta Pulmoner Rehabilitasyon
13 . Hafta Pulmonary Rehabilitation
14 . Hafta Cardiac Rehabilitation
14 . Hafta Kardiyak Rehabilitasyon
15 . Hafta Obstetrik Rehabilitasyon
15 . Hafta final exam
16 . Hafta FİNAL SINAVI
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara sınav 1 40
Final sınavı 0 0
0 0
0 0
0 0
1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 0
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi (14 hafta/teorik) 14 1 14
Ara sınav (hazırlık süresi dahil) 7 2 14
Final sınavı (hazırlık süresi dahil) 14 1 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 9 2 18
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 60
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values ​​and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary. X
2 It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level. X
3 Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care. X
5 She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. X
6 Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation. X
7 Has up-to-date and effective communication skills. X
8 She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. X
9 Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation. X
4 Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil) X
10 Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level. X
11 With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. X