Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
FİZYOLOJİ I FTP 103 1 3 0 5,0
Önkoşul(lar)-var ise yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi ALİM NURAYDIN
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin tıbbi fizyoloji konularında temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Being able to define physiology and explain the importance of physiology in human life.
1 Fizyolojinin tanımını yapabilme ve insan yaşamında fizyolojinin önemini açıklayabilme Anlatım Sınav 1, 2, 5
2 İnsan organizmasının işleyişini ve sistemlerin fonksiyonlarını ifade edebilme Anlatım Sınav 1, 2, 5
2 To be able to express the functioning of the human organism and the functions of the systems
3 Ability to analyze the functions of human organs according to body systems
3 İnsan organlarının fonksiyonlarını vücut sistemlerine göre analiz edebilme Anlatım Sınav 1, 2, 9
4 İnsan organizmasını oluşturan sistemleri birbiriyle ilişkilendirebilme Anlatım Sınav 1, 2, 4
4 To be able to relate the systems that make up the human organism to each other
5 To be able to defend the importance of maintaining normal system functions for homeostatic balance.
5 Normal sistem fonksiyonlarının sürdürülmesinin homeostatik denge için önemini savunabilme Anlatım Sınav 1, 2
6 Bireyin tedavisinde temel fizyolojik bilgiyi etkili bir şekilde kullanabilme Anlatım Sınav 1, 2, 5, 9
6 To be able to use basic physiological knowledge effectively in the treatment of the individual
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; insan vücudunda hareket, dolaşım ve sinir sistemlerinin periferik bölümlerine ilişkin normal anatomik yapıların yerleşimlerinin ve işlevlerinin tanımlanması konularına yer verilmiştir.
Kaynaklar
1.Tıbbi Fizyoloji (Review of Medical Physiology), W.F. Ganong 2.Renkli Fizyoloji Atlası, A. Despopoulos, S. SilbernagL 3.İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, E.P. Solomon 4.Laçin, T. & Karakoyun Laçin, B. (2013). Tıbbi Terimler Sözlüğü. Evrim Yayınevi, İstanbul, 1. Basım Şubat 2013, ISBN: 978-975-503-218-4. (Dictionary of Medical Terms. Mikel A. Rothenberg, Charles F. Chapman (eds). 5th Edition, Barron’s Medical Guides, 2006.) Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Fizyolojiye Giriş - Hücreye Giriş
1 . Hafta Introduction to Physiology - Introduction to the Cell
2 . Hafta Lecture notes The Chemical Structure of the Body, The Function and Organelles of the Cell, The Cell Membrane, Internal Organ Control Systems
2 . Hafta Ders notları Vücudun Kimyasal Yapısı, Hücrenin İşlevi ve Organelleri, Hücre Membranı, İç Organ Kontrol Sistemleri
3 . Hafta Ders notları Zar Potansiyelleri, Sinir ve Kas Hücrelerinde Aksiyon
3 . Hafta Lecture notes Membrane Potentials, Action on Nerve and November Cells
4 . Hafta November - Musculoskeletal System
4 . Hafta Kas - İskelet Sistemi
5 . Hafta Sinir Sistemi
5 . Hafta Nervous System
6 . Hafta Sensory System
6 . Hafta Duyu Sistemi
7 . Hafta Endokrin Sistem
7 . Hafta Endocrine System
8 . Hafta midterm
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Kardiyovasküler Sistem
9 . Hafta Cardiovascular System
10 . Hafta Respiratory System
10 . Hafta Solunum Sistemi
11 . Hafta Sindirim Sistemi - Metabolizma
11 . Hafta Digestive System - Metabolism
12 . Hafta Metabolism-Regulation of Body Temperature
12 . Hafta Metabolizma-Vücut Sıcaklığının Düzenlenmesi
13 . Hafta Vücut Sıvıları ve Böbrekler
13 . Hafta Body Fluids and Kidneys
14 . Hafta Body Fluids - Acid Base Balance
14 . Hafta Vücut Sıvıları - Asit Baz Denge
15 . Hafta Üreme Sistemi
15 . Hafta final exam
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara Sınav 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40
Sözlü Değerlendirme 0 0
Sınav 0 0
0 0
0 0
0 0
1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 40
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi 14 4 56
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 16 4 64
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 126
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values ​​and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary. X
2 It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level. X
3 Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care. X
5 She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. X
6 Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation. X
7 Has up-to-date and effective communication skills. X
8 She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. X
9 Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation. X
4 Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil) X
10 Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level. X
11 With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. X