FİZYOLOJİ I |
FTP 103 |
1 |
3 |
0 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
yok |
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ALİM NURAYDIN |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencilerin tıbbi fizyoloji konularında temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Being able to define physiology and explain the importance of physiology in human life. |
|
|
|
1 |
Fizyolojinin tanımını yapabilme ve insan yaşamında fizyolojinin önemini açıklayabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
2 |
İnsan organizmasının işleyişini ve sistemlerin fonksiyonlarını ifade edebilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
2 |
To be able to express the functioning of the human organism and the functions of the systems |
|
|
|
3 |
Ability to analyze the functions of human organs according to body systems |
|
|
|
3 |
İnsan organlarının fonksiyonlarını vücut sistemlerine göre analiz edebilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 9 |
4 |
İnsan organizmasını oluşturan sistemleri birbiriyle ilişkilendirebilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 4 |
4 |
To be able to relate the systems that make up the human organism to each other |
|
|
|
5 |
To be able to defend the importance of maintaining normal system functions for homeostatic balance. |
|
|
|
5 |
Normal sistem fonksiyonlarının sürdürülmesinin homeostatik denge için önemini savunabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2 |
6 |
Bireyin tedavisinde temel fizyolojik bilgiyi etkili bir şekilde kullanabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5, 9 |
6 |
To be able to use basic physiological knowledge effectively in the treatment of the individual |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; insan vücudunda hareket, dolaşım ve sinir sistemlerinin periferik bölümlerine ilişkin normal anatomik yapıların yerleşimlerinin ve işlevlerinin tanımlanması konularına yer verilmiştir. |
Kaynaklar |
1.Tıbbi Fizyoloji (Review of Medical Physiology), W.F. Ganong
2.Renkli Fizyoloji Atlası, A. Despopoulos, S. SilbernagL
3.İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, E.P. Solomon
4.Laçin, T. & Karakoyun Laçin, B. (2013). Tıbbi Terimler Sözlüğü. Evrim Yayınevi, İstanbul, 1. Basım Şubat 2013, ISBN: 978-975-503-218-4. (Dictionary of Medical Terms. Mikel A. Rothenberg, Charles F. Chapman (eds). 5th Edition, Barron’s Medical Guides, 2006.) Ders notları haftalık olarak verilecektir. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Fizyolojiye Giriş - Hücreye Giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to Physiology - Introduction to the Cell |
|
2 . Hafta |
Lecture notes The Chemical Structure of the Body, The Function and Organelles of the Cell, The Cell Membrane, Internal Organ Control Systems |
|
2 . Hafta |
Ders notları Vücudun Kimyasal Yapısı, Hücrenin İşlevi ve Organelleri, Hücre Membranı, İç Organ Kontrol Sistemleri |
|
3 . Hafta |
Ders notları Zar Potansiyelleri, Sinir ve Kas Hücrelerinde Aksiyon |
|
3 . Hafta |
Lecture notes Membrane Potentials, Action on Nerve and November Cells |
|
4 . Hafta |
November - Musculoskeletal System |
|
4 . Hafta |
Kas - İskelet Sistemi |
|
5 . Hafta |
Sinir Sistemi |
|
5 . Hafta |
Nervous System |
|
6 . Hafta |
Sensory System |
|
6 . Hafta |
Duyu Sistemi |
|
7 . Hafta |
Endokrin Sistem |
|
7 . Hafta |
Endocrine System |
|
8 . Hafta |
midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Kardiyovasküler Sistem |
|
9 . Hafta |
Cardiovascular System |
|
10 . Hafta |
Respiratory System |
|
10 . Hafta |
Solunum Sistemi |
|
11 . Hafta |
Sindirim Sistemi - Metabolizma |
|
11 . Hafta |
Digestive System - Metabolism |
|
12 . Hafta |
Metabolism-Regulation of Body Temperature |
|
12 . Hafta |
Metabolizma-Vücut Sıcaklığının Düzenlenmesi |
|
13 . Hafta |
Vücut Sıvıları ve Böbrekler |
|
13 . Hafta |
Body Fluids and Kidneys |
|
14 . Hafta |
Body Fluids - Acid Base Balance |
|
14 . Hafta |
Vücut Sıvıları - Asit Baz Denge |
|
15 . Hafta |
Üreme Sistemi |
|
15 . Hafta |
final exam |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
40 |
Sözlü Değerlendirme |
0 |
0 |
Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
4 |
56 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
16 |
4 |
64 |
Ara Sınavlar |
1 |
3 |
3 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
126 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
|
X |
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
|
|
|
|
X |
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
|
|
|
|
X |
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
|
|
|
|
X |
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|