FİZİK |
FTP 105 |
1 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
YOK |
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi SALİHA ELMAS |
Dersin Amacı |
Öğrencilere,fiziğin temel konuları olan; temel mekanik, statik ve dinamik alt yapısının kazandırılmasına yönelik bilgiler aktarmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explains measurement and basic unit systems. |
|
|
|
1 |
Ölçme ve temel birim sistemlerini açıklar. |
|
|
|
2 |
Statik, kinematik ve dinamik süreçleri analizini yapar. |
|
|
|
2 |
It analyzes static, kinematic and dynamic processes. |
|
|
|
3 |
It produces solutions to structures and problems related to static, kinematic and dynamic processes. |
|
|
|
3 |
Statik, kinematik ve dinamik süreçlerle ilgili yapılara ve problemlere çözüm üretir. |
|
|
|
4 |
Statik, kinematik ve dinamik süreçleri modeller ve bu modelleri çözümler. |
|
|
|
4 |
Models static, kinematic and dynamic processes and solves these models. |
|
|
|
5 |
Applies the basic laws of physics to mechanical systems. |
|
|
|
5 |
Fiziğin temel kanunlarını mekanik sistemlere uygular. |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Ölçme ve birim sistemleri, Statik, Kinematik, Dinamik, konularını kapsamaktadır. |
Kaynaklar |
1-Fizik 1; R. A. Serway; Palme Yayıncılık.
2-Temel Fizik-Cilt 1 Mekanik, Paul M. Fishbane, Stephen Gasiorowicz, Stephen T. Thornton; Arkadaş Yayınları
3-Üniversiteler İçin Fizik, Bekir Karaoğlu; Seçkin Yayıncılık, 2012 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
İş sağlığı ve güvenliği esasları ve laboratuvarda uyulması gereken kurallar |
|
1 . Hafta |
Occupational health and safety principles and rules to be followed in the laboratory |
|
2 . Hafta |
Unit systems and vectors |
|
2 . Hafta |
Birim sistemleri ve vektörler |
|
3 . Hafta |
Bir boyutta hareket |
|
3 . Hafta |
Movement in one dimension |
|
4 . Hafta |
Movement in two dimensions |
|
4 . Hafta |
İki boyutta hareket |
|
5 . Hafta |
Newton’un hareket yasaları |
|
5 . Hafta |
Newton's laws of motion |
|
6 . Hafta |
Applications of Newton's laws of motion |
|
6 . Hafta |
Newton’un hareket yasalarının uygulamaları |
|
7 . Hafta |
İş ve kinetik enerji |
|
7 . Hafta |
Work and kinetic energy |
|
8 . Hafta |
midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Potansiyel enerji ve mekanik enerjinin korunumu |
|
9 . Hafta |
Conservation of potential energy and mechanical energy |
|
10 . Hafta |
Application |
|
10 . Hafta |
Uygulama |
|
11 . Hafta |
Doğrusal momentum ve çarpışmalar |
|
11 . Hafta |
Linear momentum and collisions |
|
12 . Hafta |
Static balance and moment |
|
12 . Hafta |
Statik denge ve moment |
|
13 . Hafta |
Katı cisimlerin dönme hareketi |
|
13 . Hafta |
The rotational motion of solid bodies |
|
14 . Hafta |
The rotational motion of solid bodies |
|
14 . Hafta |
Katı cisimlerin dönme hareketi |
|
15 . Hafta |
Maddenin özellikleri |
|
15 . Hafta |
Final exam of the semester |
|
16 . Hafta |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
1 |
2 |
2 |
SMS-1181 |
1 |
6 |
6 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
104 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
X |
|
|
|
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
|
X |
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
|
|
X |
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
|
|
X |
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|