Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
FİZİK FTP 105 1 3 0 4,0
Önkoşul(lar)-var ise YOK
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi SALİHA ELMAS
Dersin Amacı Öğrencilere,fiziğin temel konuları olan; temel mekanik, statik ve dinamik alt yapısının kazandırılmasına yönelik bilgiler aktarmaktır.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Explains measurement and basic unit systems.
1 Ölçme ve temel birim sistemlerini açıklar.
2 Statik, kinematik ve dinamik süreçleri analizini yapar.
2 It analyzes static, kinematic and dynamic processes.
3 It produces solutions to structures and problems related to static, kinematic and dynamic processes.
3 Statik, kinematik ve dinamik süreçlerle ilgili yapılara ve problemlere çözüm üretir.
4 Statik, kinematik ve dinamik süreçleri modeller ve bu modelleri çözümler.
4 Models static, kinematic and dynamic processes and solves these models.
5 Applies the basic laws of physics to mechanical systems.
5 Fiziğin temel kanunlarını mekanik sistemlere uygular.
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Ölçme ve birim sistemleri, Statik, Kinematik, Dinamik, konularını kapsamaktadır.
Kaynaklar
1-Fizik 1; R. A. Serway; Palme Yayıncılık. 2-Temel Fizik-Cilt 1 Mekanik, Paul M. Fishbane, Stephen Gasiorowicz, Stephen T. Thornton; Arkadaş Yayınları 3-Üniversiteler İçin Fizik, Bekir Karaoğlu; Seçkin Yayıncılık, 2012
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta İş sağlığı ve güvenliği esasları ve laboratuvarda uyulması gereken kurallar
1 . Hafta Occupational health and safety principles and rules to be followed in the laboratory
2 . Hafta Unit systems and vectors
2 . Hafta Birim sistemleri ve vektörler
3 . Hafta Bir boyutta hareket
3 . Hafta Movement in one dimension
4 . Hafta Movement in two dimensions
4 . Hafta İki boyutta hareket
5 . Hafta Newton’un hareket yasaları
5 . Hafta Newton's laws of motion
6 . Hafta Applications of Newton's laws of motion
6 . Hafta Newton’un hareket yasalarının uygulamaları
7 . Hafta İş ve kinetik enerji
7 . Hafta Work and kinetic energy
8 . Hafta midterm
8 . Hafta Ara sınav
9 . Hafta Potansiyel enerji ve mekanik enerjinin korunumu
9 . Hafta Conservation of potential energy and mechanical energy
10 . Hafta Application
10 . Hafta Uygulama
11 . Hafta Doğrusal momentum ve çarpışmalar
11 . Hafta Linear momentum and collisions
12 . Hafta Static balance and moment
12 . Hafta Statik denge ve moment
13 . Hafta Katı cisimlerin dönme hareketi
13 . Hafta The rotational motion of solid bodies
14 . Hafta The rotational motion of solid bodies
14 . Hafta Katı cisimlerin dönme hareketi
15 . Hafta Maddenin özellikleri
15 . Hafta Final exam of the semester
16 . Hafta Yarıyıl sonu sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
SMS-1181 1 40
SMS-1181 0 0
0 0
0 0
0 0
1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 0 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 0 0
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
SMS-1181 16 3 48
SMS-1181 16 3 48
SMS-1181 1 2 2
SMS-1181 1 6 6
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 104
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values ​​and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary. X
2 It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level. X
3 Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care. X
5 She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. X
6 Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation. X
7 Has up-to-date and effective communication skills. X
8 She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. X
9 Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation. X
4 Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil) X
10 Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level. X
11 With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. X