BİYOKİMYA |
FTP 107 |
1 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
yok |
Dersin Dili |
Türkçe , Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ESRA ACAR |
Dersin Amacı |
Bu ders Biyokimya hakkında temel kavramları, hücrede yer alan bütün kimyasal reaksiyonları ve metabolik yollardaki reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri öğretmeyi amaçlamaktadır. Böylece öğrencinin insan vücudunda hücre düzeyinde gerçekleşen biyokimyasal süreçler hakkında bilgi sahibi olması beklenmektedir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Learns the basic information about biochemistry in order to comprehend both theoretical and applied professional courses. Have knowledge about the main biochemical compounds and explain the basic concepts of biochemistry. |
|
|
|
1 |
Biyokimya ile ilgili hem teorik hem de uygulamalı meslek derslerini kavrayabilmesi için temel bilgileri öğrenir. Biyokimyasal ana bileşikler hakkında bilgi sahibi olur ve biyokimyanın temel kavramlarını açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
3, 6, 8 |
2 |
Hücre ve hücre bileşenlerinin biyokimyasal özelliklerini öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2, 6 |
2 |
Learns the biochemical properties of cells and cell components. |
|
|
|
3 |
Acquires basic information about enzyme definition, properties, structure and classification. |
|
|
|
3 |
Enzim tanımı, özellikleri, yapısı ve sınıflandırılması ile ilgili temel bilgileri edinir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
4 |
Karbonhidratların genel özelliklerini kavrar ve sınıflandırır. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
4 |
Comprehends and classifies the general properties of carbohydrates. |
|
|
|
5 |
It has information about carbohydrate metabolism. It learns glycolysis, TCA cycle and ETZ events. He learns about the gluconeogenesis event. It learns how the pentose phosphate pathway takes place. |
|
|
|
5 |
Karbonhidrat metabolizması hakkında bilgi sahibi olur. Glikolizi, TCA döngüsünü ve ETZ olaylarını öğrenir. Glukoneogenez olayını öğrenir. Pentoz fosfat yolunun nasıl gerçekleşeceğini öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
6 |
Amino asitlerin genel özelliklerini ve yapılarını kavrar. Amino asit çeşitleri ve fonksiyonlarının neler olduğunu açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
6 |
Understands the general properties and structures of amino acids. It explains what the types of amino acids and their functions are. |
|
|
|
7 |
Learns protein metabolism. |
|
|
|
7 |
Protein metabolizmasını öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
8 |
Nükleik asitlerin yapılarını öğrenir. DNA ve RNA'nın yapısı hakkında genel bilgi sahibi olur. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
8 |
Learns the structures of nucleic acids. Have general knowledge about the structure of DNA and RNA. |
|
|
|
9 |
Comprehends and classifies the general properties of lipids. |
|
|
|
9 |
Lipidlerin genel özelliklerini kavrar ve sınıflandırır. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
10 |
Vitaminleri sınıflandırır, genel özelliklerini kavrar. Vitaminlerin metabolizmadaki önemlerini açıklar. |
Anlatım, Seminer |
Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
3 |
10 |
Classifies vitamins, understands their general properties. Explains the importance of vitamins in metabolism. |
|
|
|
11 |
Learns the types and functions of body fluids. Learns the biochemical contents of body fluids. |
|
|
|
11 |
Vücut sıvılarının çeşitlerini ve işlevlerini öğrenir. Vücut sıvılarının biyokimyasal içeriklerini öğrenir. |
Anlatım, Seminer |
Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
3, 4 |
12 |
Kemik, kas, bağ dokusu biyokimyasını tanımlar. |
Anlatım, Seminer |
Doküman İncelemesi, Performans Ödevi, Proje Ödevi |
1, 2, 3, 8 |
12 |
Describes the biochemistry of bone, November, muscle, connective tissue. |
|
|
|
13 |
Have knowledge about sports biochemistry. |
|
|
|
13 |
Spor biyokimyası hakkında bilgi sahibi olur. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
14 |
Beslenme biyokimyası hakkında bilgi sahibi olur. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2 |
14 |
Have knowledge about nutritional biochemistry. |
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders; Hücre kompartmanları ve organeller, Membran Transport Sistemleri, Enzim Yapısı ve Kinetiği, Karbohidratların Yapısı Ve Fonksiyonları, Karbonhidrat Metabolizması, Proteinler, Protein Metabolizması, Lipidlerin Yapısı ve Fonksiyonları, β-Oksidasyon, Keton Cisimleri Amino Asitler, Nükleik Asitler, DNA Yapısı, Replikasyon, Translasyon, Hormonlar, Vitaminler, Mineraller, Asit-Baz Dengesi, Tampon Sistemleri, konularını içermektedir. |
Kaynaklar |
1.Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları. Richard Harvey, Denise Ferrier, Nobel Tıp Kitabevi, 2019.
2.Biyokimya. Figen Gürdöl, Evin Ademoğlu. Nobel Tıp Kitabevi, 2010. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Biyokimyanın temel kavramları |
|
1 . Hafta |
Basic concepts of biochemistry |
|
2 . Hafta |
Cell organelles, biological membranes and transport systems |
|
2 . Hafta |
Hücre organelleri, biyolojik membran ve transport sistemleri |
|
3 . Hafta |
Enzimlerin tanımı ve özellikleri |
|
3 . Hafta |
Definition and properties of enzymes |
|
4 . Hafta |
Structure and classification of carbohydrates |
|
4 . Hafta |
Karbonhidratların yapısı ve sınıflandırılması |
|
5 . Hafta |
Karbonhidrat metabolizması |
|
5 . Hafta |
Carbohydrate metabolism |
|
6 . Hafta |
General properties and structure of amino acids |
|
6 . Hafta |
Aminoasitlerin genel özellikleri ve yapısı |
|
7 . Hafta |
Protein metabolizması |
|
7 . Hafta |
Protein metabolism |
|
8 . Hafta |
midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Nükleik asitler ve metabolizması |
|
9 . Hafta |
Nucleic acids and their metabolism |
|
10 . Hafta |
Lipidlerin sınıflandırılması, yapısı ve fonksiyonları |
|
10 . Hafta |
Lipidlerin sınıflandırılması, yapısı ve fonksiyonları |
|
11 . Hafta |
Vitaminler ve mineraller |
|
11 . Hafta |
Vitamins and minerals |
|
12 . Hafta |
Body fluids |
|
12 . Hafta |
Vücut sıvıları |
|
13 . Hafta |
Kemik, kas, bağ dokusu biyokimyası |
|
13 . Hafta |
Biochemistry of bone, November, muscle, connective tissue |
|
14 . Hafta |
Sports biochemistry |
|
14 . Hafta |
Spor biyokimyası |
|
15 . Hafta |
Beslenme biyokimyası |
|
15 . Hafta |
End of period |
|
16 . Hafta |
Dönem sonu |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Performans Ödevi |
0 |
0 |
Sözlü Değerlendirme |
0 |
0 |
Proje Ödevi |
0 |
0 |
Ara sınav |
1 |
40 |
Dönem sonu |
0 |
0 |
Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
5 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Ara sınav |
1 |
10 |
10 |
Dönem sonu |
1 |
15 |
15 |
Sözlü |
1 |
3 |
3 |
Ödev |
3 |
15 |
45 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
101 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
X |
|
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
|
|
|
X |
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
|
X |
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
|
|
X |
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|