PSİKOSOSYAL REHABİLİTASYON |
FTP 111 |
1 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi EMİNE DÜNDAR AHİ |
Dersin Amacı |
Dersin temel amacı fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinin klinik çalışmada karşılaşacağı engelli bireylerdeki psikososyal durumu göz önüne alarak rehabilitasyon programını yönlendirebilmeleridir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Knows the definition and development of psychosocial rehabilitation |
|
|
|
1 |
Psikososyal rehabilitasyonun tanımını, gelişimini bilir |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Sözlü Değerlendirme |
7 |
2 |
Kazalar, stres, postravmatik stres bozukluğu ve travma sonrası uyum aşamalarını bilir, hastayı hangi durumlarda rehabilitasyon hekimine ya da pskiyatriste yönlendirmesi gerektiğini bilir. |
Anlatım, Örnek Olay, Drama |
Sınav, Gözlem |
6, 7 |
2 |
Knows the stages of accidents, stress, post-traumatic stress disorder and post-traumatic adjustment, knows in which cases the patient should be referred to a rehabilitation physician or psychiatrist. |
|
|
|
3 |
He knows the importance of psychosocial rehabilitation in geriatric, amputee, schizophrenic and post-violent individuals, families of disabled children, can analyze periods when people are present, knows emergency situations that require intervention, and knows that he should seek help from a consultant physician if necessary. |
|
|
|
3 |
Geriatrik, ampute, şizofrenik ve şiddet sonrası dönemdeki bireylerde, engelli çocukların ailelerinde psikososyal rehabilitasyonun önemini bilir, kişilerin bulunduğu dönemleri analiz edebilir, müdahale gerektiren acil durumları bilir ve gereklilik durumunda konsültan hekimden yardım istemesi gerektiğini bilir. |
Örnek Olay, Rol Oynama |
Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme |
2 |
4 |
Engelli bireylerde, çocuklarda ve kronik hastalarda psikososyal rehabilitasyonu bilir ve yönlendirir. |
Anlatım, Problem Çözme |
Sınav, Sözlü Değerlendirme |
6, 7 |
4 |
Knows and directs psychosocial rehabilitation in disabled individuals, children and chronic patients. |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Fiziksel engellilerde, nörolojik hastalıklarda ve geriatrik tüm hastalarda psikososyal rehabilitasyon yaklaşımı, Psikososyal rehabilitasyonu tanımı, Kazalar, stres, post travmatik stres bozukluğu ve travma sonrası uyum aşamaları, Geriatrik, ampute, şizofrenik ve şiddet sonrası dönemdeki bireylerde, engelli çocukların ailelerinde psikososyal rehabilitasyon yaklaşımları |
Kaynaklar |
1.-Psiko-sosyal rehabilitasyon yaşlı bakımı ön lisans programı Uzm. Psk. Bayram Ayaz İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
2.-Baltaş Z. (2000) Sağlık Psikolojisi Remzi Kitabevi İstanbul.
3.- Psiko-sosyal rehabilitasyon- Ayşen Balkaya
4.-Bilir N. (2004) Yaşlılıkta Kaliteli Yaşam. “Sağlığın Korunması”. Hacettepe Üniversitesi Geriatrik Bilimler Araştırma ve Uygulama Merkezi. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
0 . Hafta |
|
|
1 . Hafta |
Psikososyal Rehabilitasyon Dersinin Tanımı ve Amacı |
|
1 . Hafta |
Definition and Purpose of Psychosocial Rehabilitation Course |
|
2 . Hafta |
Coping with Stress and Stress |
|
2 . Hafta |
Stres ve Stresle Başa Çıkma |
|
3 . Hafta |
Biyopsikososyal Yaklaşım |
|
3 . Hafta |
Coping with Stress and Stress |
|
4 . Hafta |
Post Traumatic Stress Disorder |
|
4 . Hafta |
Post Travmatik Stres Bozukluğu |
|
5 . Hafta |
Nörolojik Hastalıklarda Psikososyal Rehabilitasyon |
|
5 . Hafta |
Psychosocial Rehabilitation in Neurological Diseases |
|
6 . Hafta |
Psychosocial Status of Families with Disabled Children |
|
6 . Hafta |
Engelli Çocuğa Sahip Ailelerin Psikososyal Durumu |
|
7 . Hafta |
Geriatrik Psiskososyal Destek |
|
7 . Hafta |
Geriatric Psychosocial Support |
|
8 . Hafta |
mediterm |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Yaşlılarda Travmatik Deneyimler |
|
9 . Hafta |
Traumatic Experiences in the Elderly |
|
10 . Hafta |
Crisis Intervention and Psychosocial Approach |
|
10 . Hafta |
Krize Müdahale ve Psikososyal Yaklaşım |
|
11 . Hafta |
Geriatrik Sorunlar ve Önlemler |
|
11 . Hafta |
Geriatric Problems and Precautions |
|
12 . Hafta |
Improving Lifelong Health |
|
12 . Hafta |
Yaşam Boyu Sağlığın Geliştirilmesi |
|
13 . Hafta |
Yaşlılıkta Olumlu Düşünme Becerileri |
|
13 . Hafta |
Positive Thinking Skills in Old Age |
|
14 . Hafta |
Coping with Health Problems |
|
14 . Hafta |
Sağlık Sorunları ile Başa Çıkma |
|
15 . Hafta |
Sağlık Sorunları ile Başa Çıkma-2 |
|
15 . Hafta |
Coping with Health Problems-2 |
|
16 . Hafta |
FİNAL SINAVI |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Final sınavı |
0 |
0 |
Ara sınav |
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ara sınav (hazırlık süresi dahil) |
1 |
8 |
8 |
Dönem Sonu Sınavı (hazırlık süresi dahil) |
1 |
10 |
10 |
Ders süresi (14 hafta/teorik+uygulama) |
14 |
2 |
28 |
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
X |
|
|
|
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
|
X |
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|