ANATOMİ II |
FTP 102 |
2 |
4 |
0 |
6,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MAHMUT SABRİ MEDİŞOĞLU |
Dersin Amacı |
Anatomi dersinin amacı insan vücudunun genel anatomik özellikleri hakkında sistematik bir şekilde uygulamaya yönelik bilgi kazanmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
0 |
İnsan hareketi ile ilgili olarak sistemlerin yapı ve işlevlerini anlayabilme |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2 |
1 |
To be able to understand the structure and functions of systems in relation to human movement |
|
|
|
2 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Anatomi periferik sinir sistemi, sinir sistemi gelişimi, anatomik terminoloji, hareket sistemi elemanlarının innervasyonu, otonom sinir sisteminive duyu organlarını içermektedir. |
Kaynaklar |
1.Fonksiyonel nöroanatomi, Ed. Prof. Dr. Doğan Taner, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık
2.Temel Nöroanatomi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım, Nobel Tıp Kitapevi, 2018
3.Sağlık Bilimleri için resimli temel anatomi kitabı , İstanbul kitap evi,2019
4.Netter F. İnsan anatomisi atlası,Çeviri Ed.(Cumhur M)İstanbul Palme yayınları (2021) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Anatomi terimleri genel tekrar |
|
1 . Hafta |
Anatomy terms general repetition |
|
2 . Hafta |
Embryology and development of the nervous system |
|
2 . Hafta |
Sinir sistemi embriyolojisi ve gelişimi |
|
3 . Hafta |
Merkezi sinir sistemi 1 (Ensephalon ) |
|
3 . Hafta |
Central nervous system 1 (Encephalon ) |
|
4 . Hafta |
Central nervous system 2 (Medulla Spinalis) |
|
4 . Hafta |
Merkezi sinir sistemi 2 (Medulla Spinalis) |
|
5 . Hafta |
Periferik Sinir Sistemi 1 (Kraniyal Sinirler) |
|
5 . Hafta |
Peripheral Nervous System 1 (Cranial Nerves) |
|
6 . Hafta |
Peripheral Nervous System 2 (Autonomic Nervous System)) |
|
6 . Hafta |
Periferik Sinir Sistemi 2 (Otonom Sinir Sistemi)) |
|
7 . Hafta |
Ara sınav öncesi genel tekrar |
|
7 . Hafta |
General replay before Dec. |
|
8 . Hafta |
midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Periferik Sinir Sistemi 3 (Somatik Sinirler - Servikal, Brakiyal pleksuslar)) |
|
9 . Hafta |
Periferik Sinir Sistemi 3 (Somatik Sinirler - Servikal, Brakiyal pleksuslar)) |
|
10 . Hafta |
Peripheral Nervous System 4 (Somatic Nerves - Lumbar and Sacral plexuses)) |
|
10 . Hafta |
Periferik Sinir Sistemi 4 (Somatik Sinirler - Lumbal ve Sakral pleksuslar)) |
|
11 . Hafta |
Üst ekstremite kasları fonksiyonel anatomi |
|
11 . Hafta |
Functional anatomy of the upper limb muscles November 2, 2016 |
|
12 . Hafta |
Functional anatomy of the spine and trunk muscles November 2, 2019 |
|
12 . Hafta |
Omurga ve gövde kasları fonksiyonel anatomi |
|
13 . Hafta |
Alt ekstremite kasları fonksiyonel anatomi |
|
13 . Hafta |
Functional anatomy of the lower extremity muscles November 21, 2016 |
|
14 . Hafta |
Sensory Organs |
|
14 . Hafta |
Duyu Organları |
|
15 . Hafta |
Dönem sonu genel tekrar |
|
15 . Hafta |
General repeat at the end of the period |
|
16 . Hafta |
Dönem sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
16 |
5 |
80 |
Ara Sınavlar |
1 |
2 |
2 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
140 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
X |
|
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|