Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
TEMEL PSİKOLOJİ FTP 106 2 2 0 3,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi AYLA AKBAŞ
Dersin Amacı Bu dersin amacı psikoloji bilimini ve alt bilim dallarını tanımak, tanımlayabilmek ve çalışma alanları hakkında bilgi sahibi olarak kendi mesleki becerileriyle bütünleştirmektir.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 It defines the science of psychology
1 Psikoloji biliminin tanımını yapar Anlatım Kısa Sınav 6
2 Psikoloji biliminin insanla ilgilenen diğer bilimlerden farkını bilir Anlatım Sözlü Değerlendirme 4, 7
2 He knows the difference of psychological science from other sciences that are interested in humans
3 Knows the sub-branches of psychology and fields of study
3 Psikolojinin alt bilim dallarını ve çalışma alanlarını bilir Anlatım, Problem Çözme Sözlü Değerlendirme 2
4 İnsanın gelişimsel boyutlarını öğrenir Anlatım Kısa cevaplı sorular 1, 2
4 Learns the developmental dimensions of a person
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği, psikolojinin tanımı, kapsamı, uygulama alanları, tarihçesi, araştırma yöntemleri, insan gelişimi, kişilik, güdülenme, duyum ve algı, öğrenme, bellek, zeka ve duyggular gibi konuları kapsamaktadır
Kaynaklar
1.Morgan, C. T. Psikolojiye Giriş 2.Santrock J.W. Yaşam Boyu Gelişim.13.Baskıdan çeviri 3.Psikolojiye Giriş. R.L. Atkinson, R.C. Atkinson & E.R. Hiilgard.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Dersin tanıtımı ve giriş
1 . Hafta Introduction and introduction of the course
2 . Hafta What is psychology, the scope and application areas of psychology
2 . Hafta Psikoloji nedir, Psikolojinin kapsamı ve uygulama alanları
3 . Hafta Psikoloji bilimi ve önemli sorunları
3 . Hafta Psychological science and its important problems
4 . Hafta Research methods in psychology
4 . Hafta Psikolojide araştırma yöntemleri
5 . Hafta İnsan gelişim dönemleri
5 . Hafta Periods of human development
6 . Hafta Personality
6 . Hafta Kişilik
7 . Hafta Güdülenme
7 . Hafta Motivation
8 . Hafta midterm
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Duyum ve algı
9 . Hafta Sensation and perception
10 . Hafta Learning
10 . Hafta Öğrenme
11 . Hafta Bellek
11 . Hafta Memory
12 . Hafta Intelligence
12 . Hafta Zeka
13 . Hafta Duygular I
13 . Hafta Feelings I
14 . Hafta Emotions II
14 . Hafta Duygular II
15 . Hafta Genel Tekrar
15 . Hafta General Repetition
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara Sınav 1 50
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50
Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Sözlü Değerlendirme 0 0
Kısa cevaplı sorular 0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 50
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders 14 6 84
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 86
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values ​​and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary. X
2 It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level. X
3 Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care. X
5 She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. X
6 Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation. X
7 Has up-to-date and effective communication skills. X
8 She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. X
9 Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation. X
4 Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil) X
10 Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level. X
11 With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. X