HAREKET VE FONKSİYON GELİŞİMİ |
FTP 108 |
2 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL ERTUNÇ GÜLÇELİK |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencilerin; tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların hareket ve fonksiyon gelişim özelliklerini kavramalarını, bu özelliklerin kıyaslamasını yaparak aralarındaki farkları değerlendirebilmelerini ve hareket ve fonksiyon gelişimine dair öğrendiklerini pediatrik fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarına aktarmalarını sağlamaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Knows the characteristics of normal movement and function development
|
|
|
|
1 |
Normal hareket ve fonksiyon gelişim özelliklerini bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
6, 8 |
2 |
Hareket ve fonksiyonel gelişimi etkileyen faktörleri bilir. |
|
|
|
2 |
Knows the factors that affect movement and functional development.
|
|
|
|
3 |
Can distinguish abnormal development and movement characteristics
|
|
|
|
3 |
Anormal gelişim ve hareket özelliklerini ayırt edebilir. |
|
|
|
4 |
Hareket ve fonksiyon gelişim bilgilerini pediatrik fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarındaki önemini kavrar. |
|
|
|
4 |
Understands the importance of movement and function development information in pediatric physiotherapy and rehabilitation applications.
|
|
|
|
5 |
He follows the scientific studies conducted on the subjects of movement and functional development from the literature and can make presentations. |
|
|
|
5 |
Hareket ve fonksiyonel gelişim konuları ile yapılan bilimsel çalışmaları literatürden takip eder, sunum yapabilir |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; motor gelişimle ilgili temel kavramlar, motor beceri, motor kontrol, motor öğrenme, motor gelişimin ilkeleri, motor gelişimi etkileyen faktörler, motor gelişimin fazları, insanda embriyolojik gelişim süreci, fetal gelişim, primitif refleksler, düzeltme ve denge reaksiyonları, 0-12 ay motor gelişim, 13-60 ay motor gelişim, ambulasyon gelişimi, postüral kontrolün gelişimi, uzanma davranışının gelişimi, kavrama davranışının gelişimi ve gelişimsel koordinasyon bozukluğu konularına yer verilmiştir. |
Kaynaklar |
1.Karaduman A. A. ve Tunca Yılmaz Ö. (Ed.). (2017). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2. Ankara: Hipokrat Kitabevi.
2.Güçlü Gündüz A., Bilgin S., Öksüz Ç., Ertekin Ö. ve İyigün G. (2018). Motor Kontrol Araştırmanın Klinik Uygulamaya Aktarılması (5. Baskı). Ankara: Hipokrat Kitabevi.
3.Livanelioğlu A. ve Kerem Günel M. (2009). Serebral Palside Fizyoterapi. Ankara: Yeni Özbek Matbaası. Ders notları haftalık olarak paylaşılacaktır. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Basic information about normal movement and function development
|
|
1 . Hafta |
Normal hareket ve fonksiyon gelişimi ilgili temel bilgiler |
|
2 . Hafta |
Motor işlevin postür ve hareketin kontrolü |
|
2 . Hafta |
Control of posture and movement of motor function
|
|
3 . Hafta |
Evaluation of movement development from a kinesiological point of view
|
|
3 . Hafta |
Hareket gelişiminin kinesiolojik yönden değerlendirilmesi |
|
4 . Hafta |
Gelişim teorileri |
|
4 . Hafta |
Theories of development
|
|
5 . Hafta |
Newborn, definition of a healthy baby, evaluation of newborn pathological reflexes
|
|
5 . Hafta |
Yenidoğan, sağlıklı bebeğin tanımı, yenidoğan değerlendirilmesi patolojik refleksler |
|
6 . Hafta |
Düzeltme, koruma ve denge reaksiyonları , postüral reaksiyonlar |
|
6 . Hafta |
Correction, protection and balance reactions , postural reactions
|
|
7 . Hafta |
Musculoiskeletal factors affecting motor development
|
|
7 . Hafta |
Motor gelişimi etkileyen muskuloiskeletal faktörler |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm
|
|
9 . Hafta |
Other factors affecting motor development
|
|
9 . Hafta |
Motor gelişimi etkileyen diğer faktörler |
|
10 . Hafta |
Refleksler ve duyu gelişimi |
|
10 . Hafta |
Reflexes and sensory development
|
|
11 . Hafta |
Motor control and learning models
|
|
11 . Hafta |
Motor kontrol ve öğrenme modelleri |
|
12 . Hafta |
Hareketin komponentleri |
|
12 . Hafta |
Components of the movement
|
|
13 . Hafta |
Childhood diseases that affect the development of movement and function
|
|
13 . Hafta |
Hareket ve fonksiyon gelişimini etkileyen çocukluk çağı hastalıkları |
|
14 . Hafta |
İnfant dönem 0-36 ay motor ve fonksiyonel gelişim |
|
14 . Hafta |
Infant period 0-36 months motor and functional development
|
|
15 . Hafta |
Discussion accompanied by general repetition and facts |
|
15 . Hafta |
Genel tekrar ve olgular eşliğinde tartışma |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
30 |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
Sözlü Değerlendirme |
0 |
10 |
Performans Ödevi |
0 |
10 |
Final |
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara sınav için hazırlık |
1 |
5 |
5 |
Ders süresi |
2 |
14 |
28 |
Ders dışı çalışma |
1 |
14 |
14 |
Kısa sınav |
1 |
1 |
1 |
Kısa sınav için çalışma |
1 |
2 |
2 |
Performans Ödevi |
1 |
1 |
1 |
Performans Ödevi hazırlık |
1 |
2 |
2 |
Sözlü Sınav |
1 |
1 |
1 |
Sözlü sınav için hazırlık |
1 |
5 |
5 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
X |
|
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
|
|
|
|
X |
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
|
|
|
X |
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|