Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
PATOLOJİ I FTP 201 3 2 0 2,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi KÜBRA KAVRAM SARIHAN
Dersin Amacı İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku ve organların histolojik anlamda normal yapılarını tanımak ve patolojik olarak morfolojik değişikliklerinin ayırt edilmesini hedeflemekedir
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Understanding the general concepts of histology
1 Histolojinin genel kavramlarının anlanması Anlatım Sınav 3
2 Histolojik mekanizmaların tanımlanması Anlatım Sınav 3
2 Identification of histological mechanisms
3 Identification of cells and organelles and division, learning the types of connections
3 Hücre ve organellerin tanımlanması ve bölünme, bağlantı çeşitlerinin öğrenilmesi Anlatım Sınav 3
4 Dokuların temel özelliklerini ve yapılarının tanımlanması Anlatım Sınav 3
4 Identification of the basic properties and structures of tissues
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Histolojiye giriş, Hücrenin organellerinin yapısı, bağlantı kompleksleri ve bölünmesi, epitel doku çeşitleri, bağ dokusu, kan dokusu, kıkırdak dokusu, kemik doku, kas doku ve sinir doku, kas-iskelet sisteminin gelişimi ve defektleri
Kaynaklar
1.A. L.Kierszenbaum: Histology and Cell Biology. Chapter 4, Connective Tissue, Mobsy,St. Louis, 2012 2.M.H. Ross, G.I. Kaye and W. Pawlina: Histology. Fourth ed. Chapter 8, Bone, Lippincott Williams&Wilkins, Baltimore, 2003 3.Demir R. Histoloji ve Hücre Biyolojisi, Palme yayıncılık, Ankara, 2006
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Histolojiye Giriş
1 . Hafta Introduction to Histology
2 . Hafta Structure of cells and organelles-I
2 . Hafta Hücre ve organellerin yapısı-I
3 . Hafta Hücre ve organellerin yapısı-II
3 . Hafta Structure of cells and organelles-2
4 . Hafta Intercellular connection complexes
4 . Hafta Hücrelerarası bağlantı kompleksleri
5 . Hafta Hücre bölünmesi
5 . Hafta Cell division
6 . Hafta Mesh epithelial tissue
6 . Hafta Örgü epiteli dokusu
7 . Hafta Bez epiteli dokusu
7 . Hafta Tissue of the glandular epithelium
8 . Hafta midterm
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Bağ Doku
9 . Hafta Connective Tissue
10 . Hafta Blood Tissue
10 . Hafta Kan Doku
11 . Hafta Kıkırdak Doku
11 . Hafta Cartilage Tissue
12 . Hafta Bone tissue
12 . Hafta Kemik doku
13 . Hafta Kas doku
13 . Hafta November muscle tissue
14 . Hafta Nerve tissue
14 . Hafta Sinir doku
15 . Hafta Kas-iskelet sistemi gelişimi ve defektleri
15 . Hafta Musculoskeletal system development and defects November 21, 2016
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ders Süresi 16 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 0
Ara sınav 1 40
Final 1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 3 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 3 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 1 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlık 1 4 4
Final 1 1 1
Final Hazırlık 1 6 6
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 60
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values ​​and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary. X
2 It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level. X
3 Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care. X
5 She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. X
6 Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation. X
7 Has up-to-date and effective communication skills. X
8 She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. X
9 Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation. X
4 Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil) X
10 Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level. X
11 With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. X