PATOLOJİ I |
FTP 201 |
3 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi KÜBRA KAVRAM SARIHAN |
Dersin Amacı |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku ve organların histolojik anlamda normal yapılarını tanımak ve patolojik olarak morfolojik değişikliklerinin ayırt edilmesini hedeflemekedir |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Understanding the general concepts of histology |
|
|
|
1 |
Histolojinin genel kavramlarının anlanması |
Anlatım |
Sınav |
3 |
2 |
Histolojik mekanizmaların tanımlanması |
Anlatım |
Sınav |
3 |
2 |
Identification of histological mechanisms |
|
|
|
3 |
Identification of cells and organelles and division, learning the types of connections |
|
|
|
3 |
Hücre ve organellerin tanımlanması ve bölünme, bağlantı çeşitlerinin öğrenilmesi |
Anlatım |
Sınav |
3 |
4 |
Dokuların temel özelliklerini ve yapılarının tanımlanması |
Anlatım |
Sınav |
3 |
4 |
Identification of the basic properties and structures of tissues |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Histolojiye giriş, Hücrenin organellerinin yapısı, bağlantı kompleksleri ve bölünmesi, epitel doku çeşitleri, bağ dokusu, kan dokusu, kıkırdak dokusu, kemik doku, kas doku ve sinir doku, kas-iskelet sisteminin gelişimi ve defektleri |
Kaynaklar |
1.A. L.Kierszenbaum: Histology and Cell Biology. Chapter 4, Connective Tissue, Mobsy,St. Louis, 2012
2.M.H. Ross, G.I. Kaye and W. Pawlina: Histology. Fourth ed. Chapter 8, Bone, Lippincott Williams&Wilkins, Baltimore, 2003
3.Demir R. Histoloji ve Hücre Biyolojisi, Palme yayıncılık, Ankara, 2006 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Histolojiye Giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to Histology |
|
2 . Hafta |
Structure of cells and organelles-I |
|
2 . Hafta |
Hücre ve organellerin yapısı-I |
|
3 . Hafta |
Hücre ve organellerin yapısı-II |
|
3 . Hafta |
Structure of cells and organelles-2 |
|
4 . Hafta |
Intercellular connection complexes |
|
4 . Hafta |
Hücrelerarası bağlantı kompleksleri |
|
5 . Hafta |
Hücre bölünmesi |
|
5 . Hafta |
Cell division |
|
6 . Hafta |
Mesh epithelial tissue |
|
6 . Hafta |
Örgü epiteli dokusu |
|
7 . Hafta |
Bez epiteli dokusu |
|
7 . Hafta |
Tissue of the glandular epithelium |
|
8 . Hafta |
midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Bağ Doku |
|
9 . Hafta |
Connective Tissue |
|
10 . Hafta |
Blood Tissue |
|
10 . Hafta |
Kan Doku |
|
11 . Hafta |
Kıkırdak Doku |
|
11 . Hafta |
Cartilage Tissue |
|
12 . Hafta |
Bone tissue |
|
12 . Hafta |
Kemik doku |
|
13 . Hafta |
Kas doku |
|
13 . Hafta |
November muscle tissue |
|
14 . Hafta |
Nerve tissue |
|
14 . Hafta |
Sinir doku |
|
15 . Hafta |
Kas-iskelet sistemi gelişimi ve defektleri |
|
15 . Hafta |
Musculoskeletal system development and defects November 21, 2016 |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ders Süresi |
16 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
16 |
0 |
Ara sınav |
1 |
40 |
Final |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi |
16 |
2 |
32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
16 |
1 |
16 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlık |
1 |
4 |
4 |
Final |
1 |
1 |
1 |
Final Hazırlık |
1 |
6 |
6 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
X |
|
|
|
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
|
|
|
X |
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|