ISI IŞIK VE HİDROTERAPİ |
FTP 207 |
3 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Prof.Dr. RABİA TERZİ |
Dersin Amacı |
Dersin temel amacı, öğrencilere ısı ışık hidroterapi modalitelerine ait fiziksel prensipler, fizyolojik etkiler, uygulama yöntemleri, endikasyon ve kontraendikasyonlar, tehlikeler konusunda temel bilgiler ve uygulama örnekleri vermektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Knows basic information about heat, application methods, indications and contraindications for use in patients.
|
|
|
|
1 |
Isı ile ilgili temel bilgiler, uygulama yöntemleri, hastalarda kullanım endikasyonları ve kontrendikasyonlarını bilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer, Laboratuar |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 6, 8 |
2 |
Işık ile ilgili temel bilgiler, uygulama yöntemleri, hastalarda kullanım endikasyonları ve kontrendikasyonlarını bilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer, Laboratuar |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 6, 8 |
2 |
Knows basic information about light, application methods, indications and contraindications for use in patients.
|
|
|
|
3 |
Knows the basic information about hydrotherapy, application methods, application areas, indications and contraindications of hydrotherapy
|
|
|
|
3 |
Hidroterapi ile ilgili temel bilgiler, uygulama yöntemleri, uygulama alanları ile hidroterapinin endikasyonları ve kontrendikasyonlarını bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer, Laboratuar |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 6, 8 |
4 |
Isı, Işık ve Hidroterapi alanlarında yapılan bilimsel çalışmaları literatürden takip eder, sunum yapabilir |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
2, 10 |
4 |
Follows the scientific studies conducted in the fields of Heat, Light and Hydrotherapy from the literature, can make presentations |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; sıcağın fiziksel özellikleri, sıcağın lokal ve sistemik etkileri, sıcak uygulamalar (hotpack, fluidoterapi ve parafin), soğuğun lokal ve sistemik etkileri, soğuk uygulamalar (coldpack), hidroterapinin ve suyun fiziksel ve sistemik etkileri ve uygulama yöntemleri, havuz tedavisi, su içi egzersizler, whirlpool, Hubber tank, zıt banyolar, ışığın fiziksel özellikleri, elektromanyetik spektrum, IR ve fizyolojik özellikleri, IR’nin endikasyonları ve kontraendikasyonları, UVL ve fizyolojik özellikleri, UVL’nin endikasyonları ve kontraendikasyonları, lazer ve fizyolojik özellikleri, lazerin endikasyonları ve kontraendikasyonları, balneoterapi ve fizyolojik özellikleri, balneoterapinin endikasyonları ve kontraendikasyonları konularına yer verilmiştir. |
Kaynaklar |
HARUTOĞLU, Hülya. Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat yayınevi. 2016 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
İnflamasyon ve doku iyileşmesi |
|
1 . Hafta |
Inflammation and tissue healing
|
|
2 . Hafta |
Basic characteristics of the introduction to heat
|
|
2 . Hafta |
Isıya giriş temel özellikler |
|
3 . Hafta |
Işığa giriş temel özellikler |
|
3 . Hafta |
Introduction to light basic features
|
|
4 . Hafta |
Introduction to hydrotherapy and aquatic exercises
|
|
4 . Hafta |
Hidroterapiye giriş ve akuatik egzersizler |
|
5 . Hafta |
Sıcağın türleri ve uygulama yöntemleri |
|
5 . Hafta |
Types of heat and methods of application
|
|
6 . Hafta |
Humid temperature agents and fluidotherapy
|
|
6 . Hafta |
Nemli sıcaklık ajanları ve fluidoterapi |
|
7 . Hafta |
İnfraruj |
|
7 . Hafta |
Infrared
|
|
8 . Hafta |
midterm
|
|
8 . Hafta |
Arasınav |
|
9 . Hafta |
Ultraviole, Helyoterapi |
|
9 . Hafta |
Infrared |
|
10 . Hafta |
Cryotherapy
|
|
10 . Hafta |
Kriyoterapi |
|
11 . Hafta |
Laser |
|
11 . Hafta |
Paraffin |
|
12 . Hafta |
Spa treatment, Balneotherapy
|
|
12 . Hafta |
Parafin |
|
13 . Hafta |
Kaplıca tedavisi, Balneoterapi |
|
13 . Hafta |
Peloid applications,showers,inhalation cures
|
|
14 . Hafta |
Discussion accompanied by literature review and cases, presentations
|
|
14 . Hafta |
Peloid uygulamaları,duşlar,inhalasyon kürleri |
|
15 . Hafta |
Literatür tarama ve vakalar eşliğinde tartışma,sunumlar |
|
15 . Hafta |
Final exam |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
30 |
Final |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
10 |
Sözlü değerlendirme |
1 |
10 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
10 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Sözlü Sınav |
1 |
1 |
1 |
Sözlü sınav için hazırlık |
1 |
2 |
2 |
Ödev |
1 |
1 |
1 |
Ödev sunumu için hazırlık |
1 |
4 |
4 |
Ara sınav |
1 |
1 |
1 |
Final |
1 |
1 |
1 |
Final için hazırlık |
1 |
8 |
8 |
Ara sınav için hazırlık |
1 |
8 |
8 |
Ders süresi |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi |
14 |
3 |
42 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
110 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
|
X |
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
|
|
|
|
X |
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
|
|
|
|
X |
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
|
|
X |
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|