ELEKTROTERAPİ 1 |
FTP 213 |
3 |
2 |
2 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Prof.Dr. RABİA TERZİ |
Dersin Amacı |
Elektroterapinin temel prensiplerinin kavranması, fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kullanılan elektroterapi modalitelerinin neler olduğunun ve uygulama prensiplerinin bilinmesi, bu yöntemler için klinikte uygun hasta seçiminin yapılabilmesi ve dönem sonuna kadar elektroterapi alanında klinikte uygulama yapabilecek yeterlilik kazanılması amaçlanmıştır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Understands the principles of November muscle and nerve stimulation
|
|
|
|
1 |
Kas ve sinirin stimülasyon prensiplerini anlar |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer, Laboratuar |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi, Laboratuar |
6 |
2 |
Alçak ve orta frekanslı akımlar konusunda bilgi ve beceri kazanır |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer, Laboratuar |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi, Laboratuar |
1, 4 |
2 |
Gains knowledge and skills about low and medium frequency currents
|
|
|
|
3 |
Learns the electrical properties of tissues
|
|
|
|
3 |
Dokuların elektriksel özelliklerini öğrenir |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer, Laboratuar |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi, Laboratuar |
2 |
4 |
Hastalıklara göre elektroterapi modalitelerin değerlendirmesini yapabilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer, Laboratuar |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi, Laboratuar |
1, 6, 7 |
4 |
Electrotherapy can evaluate modalities according to diseases.
|
|
|
|
5 |
Can apply electrotherapy modalities
|
|
|
|
5 |
Elektroterapi modalitelerini uygulayabilir |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer, Laboratuar |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi, Laboratuar |
1, 2, 6 |
6 |
Elektroterapi modaliteleri ile yapılan bilimsel çalışmaları literatürden takip eder, sunum yapabilir |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer, Laboratuar |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi, Laboratuar |
2, 3, 9, 10 |
6 |
Follows the scientific studies conducted with electrotherapy modalities from the literature, can make presentations |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Dersin içeriğinde, ‘’elektroterapide temel prensipler, elektroterapinin fizyolojik etkileri, fizyoterapide kullanılan elektroterapi modaliteleri, elektroterapide endikasyonlar ve kontrendikasyonlar, elektroterapi modalitelerinin uygulama şekilleri, kullanılan cihaz ve yöntemler, elektroterapi için uygun hasta seçimi'' yer almaktadır. |
Kaynaklar |
1-Arzu Razak Özdinçler (2016). Fiziksel Modaliteler ve Elektroterapi İstanbul Tıp Kitabevi.İstanbul |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Elektroterapiye Giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to Electrotherapy
|
|
2 . Hafta |
General physiological effects of electrotherapy indications and contraindications
|
|
2 . Hafta |
Elektroterapinin genel fizyolojik etkileri endikasyon ve kontrendikasyonları |
|
3 . Hafta |
Galvanik akım |
|
3 . Hafta |
Galvanic current
|
|
4 . Hafta |
Faradic current
|
|
4 . Hafta |
Faradik akım |
|
5 . Hafta |
TENS |
|
5 . Hafta |
TENS
|
|
6 . Hafta |
Diadynamic current properties and applications
|
|
6 . Hafta |
Diadinamik akım özellikleri ve uygulamaları |
|
7 . Hafta |
Mikroakım, özellikleri |
|
7 . Hafta |
Microstream, its characteristics
|
|
8 . Hafta |
Midterm
|
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Russian akım özellikleri |
|
9 . Hafta |
Features of Russian current
|
|
10 . Hafta |
Iontophoresis
|
|
10 . Hafta |
İyontoforez |
|
11 . Hafta |
Enterferansiyel akım ve özellikleri |
|
11 . Hafta |
Interference current and its properties
|
|
12 . Hafta |
Functional electrical stimulation
|
|
12 . Hafta |
Fonksiyonel elektriksel stimülasyon |
|
13 . Hafta |
Biofeedback |
|
13 . Hafta |
Biofeedback
|
|
14 . Hafta |
Electrotherapy accompanied by cases
|
|
14 . Hafta |
Vakalar eşliğinde elektroterapi |
|
15 . Hafta |
Vakalar eşliğinde elektrotepi, sunum |
|
15 . Hafta |
Electrotepi accompanied by cases, presentation
|
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav/ödev |
1 |
30 |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
10 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
Final |
1 |
40 |
Laboratuvar |
1 |
10 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (teorik ve uygulama) |
4 |
8 |
32 |
Ders dışı çalışma |
2 |
14 |
28 |
Sözlü sınav |
1 |
1 |
1 |
Performans Ödevi |
1 |
1 |
1 |
Laboratuar |
1 |
1 |
1 |
Final sınavı |
1 |
1 |
1 |
Ara sınav için hazırlık |
1 |
10 |
10 |
Sözlü sınav için hazırlık |
1 |
6 |
6 |
Performans Ödevi hazırlık |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı için hazırlık |
1 |
10 |
10 |
Uygulama sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
96 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
|
X |
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
|
|
X |
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
|
|
X |
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
|
|
|
|
X |
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
|
|
X |
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
|
|
|
|
X |
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
|
|
X |
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|