PATOLOJİ II |
FTP 202 |
4 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi KÜBRA KAVRAM SARIHAN |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencilerin tıp eğitimi haricindeki sağlıkla ilgili lisans dalları için gerekli patolojinin öğretilmesidir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
0 |
Öğrenci alanıyla ilgili patolojik durumları öğrenebilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 4 |
1 |
Ability to learn pathological conditions related to the student area |
|
|
|
2 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; genel patoloji, patolojinin tanımı ve patolojide kullanılan yöntem ve teknikler, patolojik terminoloji, hücre patolojileri, inflamasyon, rejenerasyon, hücresel zedelenme ve adaptasyon mekanizmaları, nekroz ve apoptoz, dolaşım patolojileri, şok, sistemik patolojiler, ödem, akut ve kronik inflamasyon, yara iyileşmesi, immunopatoloji, genetik hastalıkların patolojisi, kemik, neoplazi, displazi, hiperplazi, hipertrofi, selim ve habis tümörler, karsinom, sarkom, tümör gelişimleri ve aşamaları, eklem ve yumuşak doku patolojileri, periferik sinir ve iskelet kası patolojileri, santral sinir sistemi hastalıkları, hemodinamik bozukluklar konularına yer verilmiştir. |
Kaynaklar |
1.Robbins ve Cotran Hastalığın Patolojik Temeli |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Genel Patolojiye, Giriş; Tarihçesi, İnceleme Yöntemleri |
|
1 . Hafta |
Introduction to General Pathology; History, Examination Methods
|
|
2 . Hafta |
Cell Damage and Adaptation Mechanisms, Necrosis and Apoptosis
|
|
2 . Hafta |
Hücre Hasarı ve Adaptasyon Mekanizmaları, Nekroz ve Apoptoz |
|
3 . Hafta |
İnflamasyon |
|
3 . Hafta |
Inflammation
|
|
4 . Hafta |
Healing and Regeneration
|
|
4 . Hafta |
İyileşme ve Rejenerasyo |
|
5 . Hafta |
Dolaşım Bozuklukları |
|
5 . Hafta |
Circulatory Disorders
|
|
6 . Hafta |
Hemodynamic Disorders
|
|
6 . Hafta |
Hemodinamik Bozukluklar |
|
7 . Hafta |
Tümör Gelişimi, Evreleri ve Çeşitleri |
|
7 . Hafta |
Tumor Development, Stages and Types
|
|
8 . Hafta |
midterm
|
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
İmmün Sistem Bozuklukları |
|
9 . Hafta |
Disorders of the Immune System
|
|
10 . Hafta |
Genetic Disorders and General Hematological Pathology
|
|
10 . Hafta |
Genetik Bozukluklar ve Genel Hematolojik Patoloji |
|
11 . Hafta |
Sinir Sistemi Patolojisi |
|
11 . Hafta |
Pathology of the Nervous System
|
|
12 . Hafta |
Pathology of the Nervous System (Continued)
|
|
12 . Hafta |
Sinir Sistemi Patolojisi (Devam) |
|
13 . Hafta |
Kas-iskelet Sistemi Patolojisi |
|
13 . Hafta |
Pathology of the Musculoskeletal System November
|
|
14 . Hafta |
Pathology of the Musculoskeletal System (Continued) November 1, 2019
|
|
14 . Hafta |
Kas-iskelet Sistemi Patolojisi (Devam) |
|
15 . Hafta |
Eklem Hastalıkları Patolojisi |
|
15 . Hafta |
Pathology of Joint Diseases
|
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
16 |
3 |
48 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
80 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
X |
|
|
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|