CERRAHİ BİLİMLER |
FTP 204 |
4 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Prof.Dr. HALİL ATMACA |
Dersin Amacı |
Dersin amacı, ortopedi, nöroşirurji ve kadın hastalıkları ve doğum alanında sıklıkla görülen hastalıklarla ilgili temel düzeyde teorik bilgi sahibi olunması, hastalığa yönelik değerlendirme ve tedavi seçenekleri ile ilgili temel bilgilerin öğretilmesidir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
0 |
Ortopedi, nöroşirurji ve kadın hastalıkları ve doğum alanında temel hastalıkları tanımlayabilme. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2 |
1 |
Ability to identify basic diseases in the field of orthopedics, neurosurgery and obstetrics and gynecology. |
|
|
|
2 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; kalça ekleminde görülen ortopedik problemlerin değerlendirmesi ve tedavisi, diz ekleminde görülen ortopedik problemlerin değerlendirmesi ve tedavisi, ayak bileği ekleminde ve ayakta görülen ortopedik problemlerin değerlendirmesi ve tedavisi, omurgada görülen ortopedik problemlerin değerlendirmesi ve tedavisi, üst ekstremitede görülen ortopedik problemlerin değerlendirmesi ve tedavisi, gebelik fizyolojisi ve doğum, inkontinans, inkontinans cerrahileri, servikal ve lumbal disk hernileri, kafa travmaları ve intrakranial tümörler, spinal travmalar ve spinal tümörler, hidrosefaliler, konjenital ve gelişimsel santral sinir sistemi anomalileri, üst batın cerrahisi, açık kalp ameliyatları, akciğer ameliyatları, alt batın cerrahisi, damar cerrahisi (KABG), damar yaralanmaları, fistüller, anevrizmektomi, solunum arresti (kardiyak arrest ve resustasyon), preop tanı yöntemleri ve hastanın operasyona hazırlanması, postop komplikasyonlar, postop risk faktörleri ve cerrahi enfeksiyonlar konularına yer verilmiştir. |
Kaynaklar |
1.Principles of Neurosurgery. Ellenbogen, R. Jinekoloji ve Obstetri El Kitabı. Hopkins, J. Ortopedik Muayene. Prof. Dr. Mehmet Çakmak |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Kalça Ekleminde Görülen Ortopedik Problemlerin Değerlendirilmesi ve Tedavisi |
|
1 . Hafta |
Evaluation and Treatment of Orthopedic Problems Observed in the Hip Joint
|
|
2 . Hafta |
Evaluation and Treatment of Orthopedic Problems Observed in the Knee Joint
|
|
2 . Hafta |
Diz Ekleminde Görülen Ortopedik Problemlerin Değerlendirilmesi ve Tedavisi |
|
3 . Hafta |
Ayak Bileği Ekleminde ve Ayakta Görülen Ortopedik Problemleri |
|
3 . Hafta |
Orthopedic Problems Seen in the Ankle Joint and Foot
|
|
4 . Hafta |
Evaluation of Orthopedic Problems Observed in the Spine
|
|
4 . Hafta |
Omurgada Görülen Ortopedik Problemlerin Değerlendirmesi |
|
5 . Hafta |
Üst Ekstremitede Görülen Ortopedik Problemlerin Değerlendirmesi ve Tedavisi |
|
5 . Hafta |
Evaluation and Treatment of Orthopedic Problems in the Upper Extremities
|
|
6 . Hafta |
Physiology of Pregnancy and Childbirth, Incontinence, Incontinence Surgeries
|
|
6 . Hafta |
Gebelik Fizyolojisi ve Doğum, İnkontinans, İnkontinans Cerrahileri |
|
7 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
7 . Hafta |
General Repeat
|
|
8 . Hafta |
midterm
|
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Servikal ve Lumbal Disk Hernileri, Kafa Travmaları ve İntrakranial Tümörler, Spinal Travmalar ve Spinal Tümörler, Hidrosefaliler, Konjenital ve Gelişimsel Santral Sinir Sistemi Anomalileri |
|
9 . Hafta |
Cervical and Lumbar Disc Hernias, Head Injuries and Intracranial Tumors, Spinal Traumas and Spinal Tumors, Hydrocephalus, Congenital and Developmental Anomalies of the Central Nervous System
|
|
10 . Hafta |
Upper Abdominal Surgery, Open Heart Surgery, Lung Surgery, Lower Abdominal Surgery, Vascular Surgery (CABG), Vascular Injuries, Fistulas, Aneurysmectomy
|
|
10 . Hafta |
Üst Batın Cerrahisi, Açık Kalp Ameliyatları, Akciğer Ameliyatları, Alt Batın Cerrahisi, Damar Cerrahisi (KABG), Damar Yaralanmaları, Fistüller, Anevrizmektomi |
|
11 . Hafta |
Solunum arresti (kardiyak arrest ve resustasyon) |
|
11 . Hafta |
Respiratory arrest (cardiac arrest and resuscitation)
|
|
12 . Hafta |
Preop diagnostic methods and preparation of the patient for the operation
|
|
12 . Hafta |
Preop tanı yöntemleri ve hastanın operasyona hazırlanması |
|
13 . Hafta |
Postop komplikasyonlar, postop risk faktörleri |
|
13 . Hafta |
Postoperative complications, postoperative risk factors
|
|
14 . Hafta |
Surgical infections
|
|
14 . Hafta |
Cerrahi enfeksiyonlar |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
General Repeat |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
16 |
2 |
32 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
64 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
X |
|
|
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|