ELEKTROTERAPİ II |
FTP 214 |
4 |
2 |
2 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. GAMZE AYDOĞAN |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, elektroterapinin temel prensiplerini, etki mekanizmalarını ve çeşitli frekanslardaki akımların etki mekanizmalarını ve uygulamalarını öğretmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Electrodiagnostic tests define and interpret the potentials observed in EMG
|
|
|
|
1 |
Elektrodiagnostik testleri, EMG’de gözlenen potansiyelleri tanımlar ve yorumlar |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2, 9 |
2 |
Yüksek frekanslı akımları tanımlamasını, değerlendirmesini ve uygulamalarını aktarır. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2, 9 |
2 |
It conveys the definition, evaluation and applications of high-frequency currents.
|
|
|
|
3 |
It defines the differences between short wave diathermy- KDD, Decisional short wave diathermy-PPE, microwave diathermy-MDD.
|
|
|
|
3 |
Kısa dalga diatermi- KDD , kesikli kısa dalga diatermi-KKDD, mikro dalga diatermi-MDD arasındaki farkları tanımlar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2, 9 |
4 |
Sağlıklı kasın stimulasyonu ve denerve kasın stimulasyonu arasındaki uygulama farklılıklarını tanımlar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2, 9 |
4 |
Dec November Nov defines the differences in application between stimulation of healthy muscle and stimulation of denervated muscle. Nov May describe the differences in application between Nov November nov May describe the differences in application between stimulation of healthy muscle and stimulation of denervated muscle.
|
|
|
|
5 |
Distinguishes and applies therapeutic laser applications
|
|
|
|
5 |
Terapatik lazer uygulamalarını ayırt eder ve uygular |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2, 9 |
6 |
Kanıta dayalı literatür taraması nasıl yapılır ve nasıl aktarılır öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2, 9 |
6 |
Learn how to conduct evidence-based literature review and how to transfer it. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Elektrodiagnostik Testler, EMG’de Gözlenen Potansiyeller , Kısa Dalga Diatermi- KDD, Kesikli Kısa Dalga Diatermi-KKDD, Mikro Dalga Diatermi-MDD, Terapatik Ultrason (Terapatik Us) , Düşük ve Yüksek Yoğunluklu Lazer Terapi, Extracorporeal Shock Wave Therapy-ESWT, Sağlıklı Kasın Stimulasyonu,Denerve Kasın Stimulasyonu, Elektirik Şoku Akımların Kesikli Ve Surge’lü Duruma Getirilmesi Hk |
Kaynaklar |
1.Arzu Razak Özdinçler, Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri; 2019 Elektroterapide Temel Prensipler ve Klinik Uygulamalar. Şimşek N., Kırdı N. Pelikan Yayınevi. Ankara 2015. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Elektrodiagnostik Testler |
|
1 . Hafta |
Electrodiagnostic Tests
|
|
2 . Hafta |
Potentials Observed in EMG
|
|
2 . Hafta |
EMG’de Gözlenen Potansiyeller |
|
3 . Hafta |
Kısa Dalga Diatermi- KDD |
|
3 . Hafta |
Short Wave Diathermy- KDD
|
|
4 . Hafta |
Discrete Short Wave Diathermy-PPE
|
|
4 . Hafta |
Kesikli Kısa Dalga Diatermi-KKDD |
|
5 . Hafta |
Mikro Dalga Diatermi-MDD |
|
5 . Hafta |
Microwave Diathermy-MDD
|
|
6 . Hafta |
Therapeutic Ultrasound (Therapeutic Us)
|
|
6 . Hafta |
Terapatik Ultrason (Terapatik Us) |
|
7 . Hafta |
Düşük ve Yüksek Yoğunluklu Lazer Terapi |
|
7 . Hafta |
Low and High Intensity Laser Therapy
|
|
8 . Hafta |
midterm
|
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Extracorporeal Shock Wave Therapy-ESWT |
|
9 . Hafta |
Extracorporeal Shock Wave Therapy-ESWT
|
|
10 . Hafta |
Stimulation of Healthy Muscle November 19, 2016
|
|
10 . Hafta |
Sağlıklı Kasın Stimulasyonu |
|
11 . Hafta |
Denerve Kasın Stimulasyonu |
|
11 . Hafta |
Stimulation of the Denervated November
|
|
12 . Hafta |
Electrical Shock
|
|
12 . Hafta |
Elektirik Şoku |
|
13 . Hafta |
Akımların Kesikli Ve Surge’lü Duruma Getirilmesi |
|
13 . Hafta |
Bringing The Currents To The Dashed And Surge State
|
|
14 . Hafta |
Evidence-Based Literature Presentations 1
|
|
14 . Hafta |
Kanıta Dayalı Literatür Sunumları 1 |
|
15 . Hafta |
Kanıta Dayalı Literatür Sunumları |
|
15 . Hafta |
Evidence-Based Literature Presentations 1
|
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
30 |
Uygulama |
1 |
15 |
Ödev |
1 |
5 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
30 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
1 |
2 |
2 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
0 |
2 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
2 |
0 |
Uygulama |
0 |
2 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
0 |
2 |
0 |
Ödev |
0 |
2 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
4 |
4 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
4 |
56 |
|
1 |
8 |
8 |
|
1 |
8 |
8 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
80 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
|
X |
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
|
|
|
X |
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
|
|
|
|
X |
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
|
|
X |
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|