Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
MANİPULATİF TEDAVİ II FTP 216 4 2 2 3,0
Önkoşul(lar)-var ise YOK
Dersin Dili Türkçe , Türkçe
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Öğr.Gör. GAMZE AYDOĞAN
Dersin Amacı Eklem yapıları ve yumuşak dokularda ağrı, enflamasyon ve hareket kısıtlılığına yol açan durumları tanıtmak, değerlendirmede kullanılan temel yöntemlerin kavranmasını sağlamak, bu durumların tedavisi için gereken temel mobilizasyon ve manipulasyon tekniklerini uygulama becerisini kazandırmak.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 To be able to understand the anatomy and biomechanics of joints and soft tissues,
1 Eklem ve yumuşak dokuların anatomisini, biyomekaniğini kavrayabilme, Anlatım, Soru-cevap Sınav 1, 2
2 Eklem ve yumuşak doku problemlerinin klinik özelliklerini tanımlayabilme, temel değerlendirme yöntemlerini uygulayabilme Anlatım, Soru-cevap Sınav 1, 2, 9
2 To be able to define the clinical features of joint and soft tissue problems, to apply basic evaluation methods
3 To be able to explain the mechanisms of action of mobilization, manipulation and transverse friction techniques
3 Mobilizasyon, manipulasyon ve transvers friksiyon tekniklerinin etki mekanizmalarını açıklayabilme Anlatım, Soru-cevap Sınav 1, 2, 9
4 Mobilizasyon ve manipulasyon tekniklerini ve transvers friksiyon masajını uygulayabilme Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay Sınav 1, 2, 9
4 Ability to apply mobilization and manipulation techniques and transverse friction massage
5 Ability to define the functional anatomy of the columnar vertebralis and peripheral joints
5 Kolumna vertebralis ve periferik eklemlerin fonksiyonel anatomisini tanımlayabilme Anlatım, Soru-cevap Sınav 1, 2
6 Eklem, bağ, tendon ve kas yaralanmalarında kullanılacak manuel tedavi tekniğine karar verebilme Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma Sınav 1, 2
6 Ability to decide on the manual treatment technique to be used for joint, ligament, tendon and November injuries
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; eklem ve yumuşak dokuların fonksiyonel anatomisi, biyomekaniği ve patomekaniği, manipulasyon, mobilizasyon ve transvers friksiyon tekniklerinin temel özellikleri, eklem ve yumuşak doku patolojilerinde temel ölçme, değerlendirme ve manuel tedavi uygulamaları, klinik karar verme ve vaka örnekleri konularına yer verilmiştir.
Kaynaklar
1.Prof. Dr. İnci Yüksel. Ortopedik Problemlerde Manuel Terapi. Hipokrat Yayıncılık. 2022. Ankara 2.Cyriax H J, Cyriax P J: Cyriax's Illustrated Manual of orthopaedic Medicine. 2nd edition. Butterworth Heinemann 1996
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Eklem ve yumuşak dokuların fonksiyonel anatomisi, biyomekaniği, patomekaniği ve temel değerlendirme prensipleri
1 . Hafta Functional anatomy, biomechanics, pathomechanics and basic evaluation principles of joints and soft tissues
2 . Hafta Mechanism of action and application principles of transverse friction technique
2 . Hafta Transvers friksiyon tekniğinin etki mekanizması ve uygulama prensipleri
3 . Hafta Üst ekstremite tendon, bağ ve kas yaralanmalarının tedavisinde transvers friksiyon masajı uygulamaları
3 . Hafta Transverse friction massage applications for the treatment of tendon, ligament and November muscle injuries of the upper extremities
4 . Hafta Transverse friction massage applications for the treatment of tendon, ligament and November muscle injuries of the lower extremities
4 . Hafta Alt ekstremite tendon, bağ ve kas yaralanmalarının tedavisinde transvers friksiyon masajı uygulamaları
5 . Hafta Transvers friksiyon tekniği ile klinik karar verme ve tedavi uygulamaları
5 . Hafta Clinical decision-making and treatment applications with transverse friction technique
6 . Hafta Review of regional functional anatomy and biomechanics adapted to manual therapy
6 . Hafta Manuel tedaviye uyarlanmış bölgesel fonksiyonel anatomi ve biyomekaniklerin gözden geçirilmesi
7 . Hafta Genel Tekrar
7 . Hafta General Repeat
8 . Hafta midterm
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Servikal manipulasyon ve mobilizasyon uygulamaları
9 . Hafta Cervical manipulation and mobilization applications
10 . Hafta Lumbar manipulation and mobilization applications
10 . Hafta Lumbal manipulasyon ve mobilizasyon uygulamaları
11 . Hafta Servikal ve lumbal disk lezyonlarında klinik modeller ve tedavi prensipleri
11 . Hafta Clinical models and treatment principles for cervical and lumbar disc lesions
12 . Hafta Functional anatomy of peripheral joints, pathomechanics and basic evaluation principles
12 . Hafta Periferik eklemlerin fonksiyonel anatomisi, patomekaniği ve temel değerlendirme prensipleri
13 . Hafta Periferik eklemlerin fonksiyonel anatomisi, patomekaniği ve temel değerlendirme prensipleri
13 . Hafta Functional anatomy of peripheral joints, pathomechanics and basic evaluation principles
14 . Hafta Upper extremity mobilization and manipulation applications
14 . Hafta Üst ekstremite mobilizasyon ve manipulasyon uygulamaları
15 . Hafta Alt ekstremite mobilizasyon ve manipulasyon uygulamaları
15 . Hafta Lower limb mobilization and manipulation applications
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara Sınav 1 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 0 0
Uygulama 1 10
Ödev 0 0
0 0
0 0
0 0
1 50
1 10
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 2 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 2 0
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi 14 2 20
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 16 2 24
Uygulama 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ödev 1 2 2
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 78
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values ​​and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary. X
2 It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level. X
3 Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care. X
5 She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. X
6 Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation. X
7 Has up-to-date and effective communication skills. X
8 She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. X
9 Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation. X
4 Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil) X
10 Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level. X
11 With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. X