NÖROFİZYOLOJİK YAKLAŞIMLAR I |
FTP 303 |
5 |
2 |
2 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Öğrencilere Proprioseptif Nöromusküler Fasilitasyon ( PNF) tekniklerinin terapik egzersizler içindeki yeri ve nörofizyolojik etki mekanizmaları konusunda temel bilgiler vererek, PNF egzersizleri ve tekniklerini kavramalarını sağlamak ve uygulama becerisi kazandırmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Defines the neurophysiological mechanisms of action of PNF techniques
|
|
|
|
1 |
PNF tekniklerinin nörofizyolojik etki mekanizmalarını tanımlar |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme |
1, 2, 4, 5, 7, 8, 12 |
2 |
PNF tekniklerinin terapatik egzersizler içindeki yeri ve kullanım amaçlarını belirtir. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Sözlü Değerlendirme |
1, 2, 5, 7, 12 |
2 |
Specifies the place and purpose of use of PNF techniques in therapeutic exercises.
|
|
|
|
3 |
Acquires problem-solving skills for facilitation or inhibition purposes in different disorders of the neuromuscular system.
|
|
|
|
3 |
Farklı nöromusküler sistem bozukluklarında fasilitasyon veya inhibisyon amaçlarına yönelik problem çözme becerisi kazanır. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Sözlü Değerlendirme |
1, 2, 4, 5, 7, 8 |
4 |
PNF tekniklerini farklı klinik durumlarda uygulama becerisi kazanır. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Sözlü Değerlendirme |
1, 2, 4, 5, 12 |
4 |
Gain the ability to apply PNF techniques in different clinical situations.
|
|
|
|
5 |
Defines the proximal vital functions and their facilitation.
|
|
|
|
5 |
Proksimal hayati fonksiyonları ve fasilitasyonlarını tanımlar. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Laboratuar |
1, 2, 4, 5, 7, 12 |
6 |
PNF’te yardımcı ajanlar ve farklı kullanım şekillerini öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Laboratuar |
Sınav, Sözlü Değerlendirme |
1, 2, 4, 7, 8, 12 |
6 |
In PNF, he learns about auxiliary agents and different ways of using them. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
PNF tekniklerinin temel prensipleri, pnf tekniklerinde temel işlemler, pnf’te özel teknikler, pnf’te yardımcı ajanlar ve farklı kullanım şekilleri, skapula ve pelvis paternleri, üst ekstremite paternleri, alt ekstremite paternleri, baş-boyun-gövde paternleri, minder egzersİzlerinde PNF uygulamaları, yürüme, proksimal hayati fonksiyonların fasilitasyonu ve yüz PNF teknikleri |
Kaynaklar |
1.Livanelioğlu A, Günel M.K., Erden Z. Proprioseptif Nöromusküler Fasilitasyon Teknikleri, Pelikan Tıp Teknik Yayıncılık - Tıp ve Sağlık Kitapları, basım yılı:2014
2.Livanelioğlu A, Kerme Günel M, Erden Z. Proprioseptif Nöromusküler Fasilitasyon Teknikleri, Pelikan Tıp Teknik Yayıncılık - Tıp ve Sağlık Kitapları, basım yılı:2014 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
PNF Tekniklerinin Temel Prensipleri |
|
1 . Hafta |
Basic Principles of PNF Techniques
|
|
2 . Hafta |
Basic Operations in PNF Techniques
|
|
2 . Hafta |
PNF Tekniklerinde Temel İşlemler |
|
3 . Hafta |
PNF'te Özel Teknikler |
|
3 . Hafta |
Special Techniques in PNF
|
|
4 . Hafta |
Auxiliary Agents And Different Ways of Use in PNF
|
|
4 . Hafta |
PNF’te Yardımcı Ajanlar Ve Farklı Kullanım Şekilleri |
|
5 . Hafta |
Skapula ve Pelvis Paternleri |
|
5 . Hafta |
Scapular and Pelvis Patterns
|
|
6 . Hafta |
Upper Limb Patterns
|
|
6 . Hafta |
Üst Ekstremite Paternleri |
|
7 . Hafta |
Üst Ekstremite Paternleri-Devam |
|
7 . Hafta |
Upper Limb Patterns-Cont
|
|
8 . Hafta |
midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Alt Ekstremite Paternleri |
|
9 . Hafta |
Lower Limb Patterns
|
|
10 . Hafta |
Lower Limb Patterns-Cont
|
|
10 . Hafta |
Alt Ekstremite Paternleri-Devam |
|
11 . Hafta |
Baş-Boyun Gövde Paternleri |
|
11 . Hafta |
Head-Neck Body Patterns
|
|
12 . Hafta |
Cushion Exercises PNF Applications
|
|
12 . Hafta |
Minder Egzersizleri PNF Uygulamaları |
|
13 . Hafta |
Minder Egzersizleri PNF Uygulamaları-Devam |
|
13 . Hafta |
Cushion Exercises PNF Applications-Continue
|
|
14 . Hafta |
Walking and PNF
|
|
14 . Hafta |
Yürüme ve PNF |
|
15 . Hafta |
Proksimal Kayati Fonksiyonların Fasilitasyonu ve Yüz PNF'İ |
|
15 . Hafta |
Facilitation of Proximal Sliding Functions and Facial PNF
|
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Sözlü Değerlendirme |
0 |
0 |
Laboratuar |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi |
14 |
2 |
19 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
16 |
2 |
20 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Sunum/Seminer Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
2 |
2 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
-1 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
8 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
80 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
|
X |
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
|
|
|
|
X |
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
|
|
X |
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
|
|
|
|
X |
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
|
|
|
|
X |
|