PROTEZ VE REHABİLİTASYON |
FTP 309 |
5 |
3 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Protezler, endikasyonları, uygulamaları, modifikasyonları ve olası komplikasyonları hakkında bilgi vermek, ampute rehabilitasyonunun kavranmasını sağlamak, amputeler için uygun tedavi programını planlama ve uygulama becerisini kazandırmak |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
0 |
Protezi oluşturan parçalarını ve üretim süreçlerini tanımlayabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
1 |
Ampute veya konjenital ekstremite noksanlığı olan hasta için uygun proteze karar verebilme, amputelerde uygun tedavi programını planlayabilme ve uygulayabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 7 |
1 |
Ability to identify the parts that make up the prosthesis and the production processes
|
|
|
|
2 |
The ability to decide on the appropriate prosthesis for amputees or patients with congenital limb deficiency, the ability to plan and implement the appropriate treatment program for amputees
|
|
|
|
2 |
Protez endikasyonu olan hastalarda rehabilitasyon evrelerine göre gerekli değerlendirmeleri planlayabilme ve uygulayabilme, protez kullanan hastalarda protezin uyumunu kontrol edebilme, gerekli biyomekaniksel ayarlamaları yapabilme ve sonuçlarını analiz edebilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 4 |
3 |
Protez uygulamaları ile olası komplikasyonları ilişkilendirebilme |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2, 3 |
3 |
The ability to plan and apply the necessary assessments according to the stages of rehabilitation in patients with prosthesis indications, the ability to control the compliance of the prosthesis in patients using prostheses, the ability to make the necessary biomechanical adjustments and analyze the results
|
|
|
|
4 |
Ability to associate possible complications with prosthesis applications
|
|
|
|
4 |
Protez ve rehabilitasyon alanındaki ileri teknolojik uygulamaları açıklayabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3 |
5 |
Ability to explain advanced technological applications in the field of prosthetics and rehabilitation |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; amputasyon, amputasyon nedenleri, seviyeleri, konjenital ekstremite noksanlığı, parsiyel el ve ayak protezleri, üst ve alt ekstremite amputasyon seviyelerine göre protez uygulamaları ve komponent seçimi, protezlerde statik ve dinamik ayarlar, kontrol mekanizmaları, alt ekstremite amputelerinde görülen yürüyüş problemleri, erken ve geçici protez uygulamaları, myoelektrik protezler, ileri teknolojik protez uygulamaları ve ampute rehabilitasyonu konularına yer verilmiştir. |
Kaynaklar |
1. Şener G, Erbahçeci F. “Protezler” H.Ü. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon YO Yayınları Ankara, 2001. 2. Browker JH, Michael JW. “Atlas of Limb Prosthetics” Mosby Year Book, St. Louis 1992. 3. May BJ. “Amputations and Prosthetics: a case study approach” Philadelphia 1996.
1. Şener G, Erbahçeci F. “Protezler” H.Ü. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon YO Yayınları Ankara, 2001. 2. Browker JH, Michael JW. “Atlas of Limb Prosthetics” Mosby Year Book, St. Louis 1992. 3. May BJ. “Amputations and Prosthetics: a case study approach” Philadelphia 1996. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Protez uygulamaları ve ampute rehabilitasyonuna giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to prosthesis applications and amputee rehabilitation
|
|
2 . Hafta |
Causes and Deceleration of amputations The relationship between cause and level in amputations
|
|
2 . Hafta |
Amputasyon nedenleri ve seviyeleri Amputasyonlarda neden ve seviye arasındaki ilişki |
|
3 . Hafta |
Parsiyel ayak amputasyonları ve protez uygulamaları, syme amputasyonu ve protez uygulamaları |
|
3 . Hafta |
Partial foot amputations and prosthesis applications, syme amputation and prosthesis applications
|
|
4 . Hafta |
Below-the-knee amputation level, prosthesis applications and component selection, biomechanical settings
|
|
4 . Hafta |
Diz altı amputasyon seviyesi, protez uygulamaları ve komponent seçimi, biyomekaniksel ayarlar |
|
5 . Hafta |
Diz dezartikülasyon ve diz üstü amputasyon seviyesi, protez uygulamaları ve biyomekaniksel ayarlar |
|
5 . Hafta |
The level of knee disarticulation and above-the-knee amputation, prosthesis applications and biomechanical settings
|
|
6 . Hafta |
Hip disarticulation amputation level, prosthesis applications and biomechanical settings
|
|
6 . Hafta |
Kalça dezartikülasyon amputasyon seviyesi, protez uygulamaları ve biyomekaniksel ayarlar |
|
7 . Hafta |
Alt ekstremite amputelerinde yürüyüş bozuklukları |
|
7 . Hafta |
Gait disorders in lower limb amputees
|
|
8 . Hafta |
midterm
|
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Üst ekstremite amputasyon seviyeleri ve protez uygulamaları |
|
9 . Hafta |
Upper limb amputation levels and prosthesis applications
|
|
10 . Hafta |
Congenital anomalies and prosthesis applications
|
|
10 . Hafta |
Konjenital anomaliler ve protez uygulamaları |
|
11 . Hafta |
Erken ve geçici protez uygulamaları , alt ve üst ekstremite amputasyonlarında ileri teknolojik protez uygulamaları |
|
11 . Hafta |
Early and temporary prosthesis applications, advanced technological prosthesis applications in lower and upper limb amputations
|
|
12 . Hafta |
Rehabilitation of lower limb amputees, stages, appropriate physiotherapy approaches and prosthetic training
|
|
12 . Hafta |
Alt ekstremite ampute rehabilitasyonu, evreleri, uygun fizyoterapi yaklaşımları ve protez ile eğitim |
|
13 . Hafta |
Üst ekstremite ampute rehabilitasyonu, evreleri, uygun fizyoterapi yaklaşımları ve protez ile eğitim |
|
13 . Hafta |
Rehabilitation of upper limb amputees, stages, appropriate physiotherapy approaches and prosthetic training
|
|
14 . Hafta |
Clinical problem solving focused case study
|
|
14 . Hafta |
Klinik problem çözme odaklı vaka çalışması |
|
15 . Hafta |
Klinik problem çözme odaklı vaka çalışması |
|
15 . Hafta |
Clinical problem solving focused case study
|
|
16 . Hafta |
yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
16 |
2 |
32 |
Ara Sınavlar |
1 |
2 |
2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
64 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
|
X |
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
|
X |
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|