PULMONER REHABİLİTASYON |
FTP 311 |
5 |
2 |
2 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Pulmoner fizyoterapi ve rehabilitasyon tekniklerinin temel prensiplerini ve solunum sistemi bozukluklarına yol açan patolojileri, fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını değerlendirmektir. Solunum problemi olan hastalarda bu problemin tanınması, uygun değerlendirme yöntemleri ile hastaların değerlendirilmesi, solunum fizyoterapi yaklaşımları ve pulmoner rehabilitasyon uygulamalarının seçimi ile hastaya uygun tedavi programının planlanması ve uygulanabilmesinin sağlanması. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
0 |
Pulmoner sistem anatomisi, fizyolojisi ve nöranatomisi tanımlayabilir. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
1 |
Pulmoner rehabilitasyonda değerlendirme yapabilir |
Anlatım |
Sınav |
1, 2 |
1 |
It can describe the anatomy, physiology and neuranatomy of the pulmonary system.
|
|
|
|
2 |
He can make an assessment in pulmonary rehabilitation
|
|
|
|
2 |
Pulmoner fizyoterapi ve rehabilitasyon tekniklerini tanımlar ve uygular. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 4 |
3 |
Alana özgü hastalıkları tanımlar ve rehabilitasyon adımlarını planlama yetisine sahip olabilir |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
3 |
Defines and applies pulmonary physiotherapy and rehabilitation techniques.
|
|
|
|
4 |
It can identify field-specific diseases and have the ability to plan rehabilitation steps
|
|
|
|
4 |
Farklı yaş gruplarına göre pulmoner fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlayabilmesi |
Anlatım |
Sınav |
1, 2 |
5 |
Yoğun bakımda pulmoner rehabilitasyonu açıklar. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2 |
5 |
Ability to plan a pulmonary physiotherapy and rehabilitation program according to different age groups
|
|
|
|
6 |
Describes pulmonary rehabilitation in intensive care. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders; pulmoner sistem anatomisi, fizyolojisi, nöranatomisi, patofizyolojisi ve hastalıkların incelenmesi, pulmoner rehabilitasyonda kullanılan değerlendirme ve tedavi yöntemleri, pulmoner hastalıklarda egzersiz testleri, pulmoner rehabilitasyonda kullanılan teknikler ve uygulamaları, kronik obstüriktif akciğer haastalığı, astım, restiriktif akciğer hastalıkları ve pulmoner arteriyel hipertansiyon hastalarında pulmoner rehabilitasyon, yoğun bakımda pulmoner fizyoterapi uygulamaları, neonatallerde pulmoner fizyoterapi, pediatrik hastalarda pulmoner rehabilitasyon, pulmoner vaka çözümlemesi konularını içermektedir. |
Kaynaklar |
1.Pulmoner Rehabilitasyon, Harutoğlu H., Hipokrat Kitabevi, 2019<BR>Fizyoterapi Rehabilitasyon Nörolojik Rehabilitasyon Kardiyopulmoner Rehabilitasyon - Cilt 3, Karaduman A., Tunca Yılmaz Ö., Hipokrat Kitabevi, Vakalarla Kardiyopulmoner Rehabilitasyon, Boşnak Güçlü M., Hipokrat Kitabevi, 2017 Ders sunuları |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Pulmoner sistem anatomisi, fizyolojisi ve nöranatomisi |
|
1 . Hafta |
Anatomy, physiology and neuranatomy of the pulmonary system
|
|
2 . Hafta |
Evaluation in pulmonary rehabilitation
|
|
2 . Hafta |
Pulmoner rehabilitasyonda değerlendirme |
|
3 . Hafta |
Pulmoner hastalarda egzersiz testleri |
|
3 . Hafta |
Exercise tests in pulmonary patients
|
|
4 . Hafta |
Pulmonary physiotherapy and rehabilitation techniques I
|
|
4 . Hafta |
Pulmoner fizyoterapi ve rehabilitasyon teknikleri I |
|
5 . Hafta |
Pulmoner fizyoterapi ve rehabilitasyon teknikleri II |
|
5 . Hafta |
Pulmonary physiotherapy and rehabilitation techniques 2
|
|
6 . Hafta |
Application of pulmonary physiotherapy and rehabilitation techniques I
|
|
6 . Hafta |
Pulmoner fizyoterapi ve rehabilitasyon teknikleri I uygulaması |
|
7 . Hafta |
Pulmoner fizyoterapi ve rehabilitasyon teknikleri II uygulaması |
|
7 . Hafta |
Application of pulmonary physiotherapy and rehabilitation techniques 2
|
|
8 . Hafta |
Midterm
|
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Kronik obstüriktif akciğer hastalarinda ve astımda rehabilitasyon |
|
9 . Hafta |
Rehabilitation in chronic obstructive pulmonary patients and asthma
|
|
10 . Hafta |
Pulmonary physiotherapy for refractory lung diseases
|
|
10 . Hafta |
Restiriktif akciğer hastalıklarında pulmoner fizyoterapi |
|
11 . Hafta |
Pulmoner arteriyel hipertansiyonda pulmoner fizyoterapi |
|
11 . Hafta |
Pulmonary physiotherapy in pulmonary arterial hypertension
|
|
12 . Hafta |
Pulmonary rehabilitation in intensive care
|
|
12 . Hafta |
Yoğun bakımda pulmoner rehabilitasyon |
|
13 . Hafta |
Neonatallerde ve pediatrik hastalarda pulmoner rehabilitasyon |
|
13 . Hafta |
Pulmonary rehabilitation in neonatal and pediatric patients
|
|
14 . Hafta |
Case analysis
|
|
14 . Hafta |
Vaka çözümlemesi |
|
15 . Hafta |
Vaka çözümlemesi |
|
15 . Hafta |
Case analysis
|
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
20 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
14 |
2 |
25 |
Ara Sınavlar |
1 |
2 |
2 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
79 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
|
X |
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
|
X |
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|