ROMATİZMAL HASTALIKLARDA FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON |
FTP 313 |
5 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Dersin amacı; öğrencilere romatizmal hastalıklar hakkında bilgilendirip romatolojik rehabilitasyon alanındaki fizyoterapistin ihtiyaç duyacağı bilgi ve beceriyi arttırmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To be able to understand the pathophysiology of rheumatic disease.
|
|
|
|
1 |
Romatizmal hastalığın patofizyolojisini anlayabilme. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2 |
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacını belirleyebilme, uygun değerlendirmeleri ve tedavi yaklaşımlarını belirleyebilme ve uygulayabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
2 |
To be able to determine the need for physiotherapy and rehabilitation, to be able to determine and apply appropriate evaluations and treatment approaches
|
|
|
|
3 |
The ability to provide guidance to the patient on the recommendations and protective approaches necessary for him to survive. |
|
|
|
3 |
Hastaya yaşamını sürdürmesi için gerekli olan öneriler ve koruyucu yaklaşımlar konusunda rehberlik yapabilme. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 9 |
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; romatizmal hastalık patofizyolojisi, değerlendirme ve tedavi yaklaşımları, rehabilitasyonda koruyucu hizmetler, hastalık süreç yönetimi ve başa çıkma teorileri ve farklı romatizmal hastalıkların tanınması ve gerekli olan tedavi yaklaşımları konularına yer verilmiştir. |
Kaynaklar |
Romatolojik Hastalıklarda Fizyoterapi Rehabilitasyon, Dokuztuğ Üçsular F., İstanbul Tıp Kitabevi, 2020. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Romatolojik hastalıklara genel bakış |
|
1 . Hafta |
Overview of rheumatological diseases
|
|
2 . Hafta |
Evaluation of rheumatological diseases
|
|
2 . Hafta |
Romatolojik hastalıklarda değerlendirme |
|
3 . Hafta |
Ağrı |
|
3 . Hafta |
Pain
|
|
4 . Hafta |
Osteoarthritis and its rehabilitation
|
|
4 . Hafta |
Osteoartrit ve rehabilitasyonu |
|
5 . Hafta |
Romatoid artrit ve rehabilitasyonu |
|
5 . Hafta |
Rheumatoid arthritis and its rehabilitation
|
|
6 . Hafta |
Juvenile rheumatoid arthritis and its rehabilitation
|
|
6 . Hafta |
Juvenil romatoid artrit ve rehabilitasyonu |
|
7 . Hafta |
Seronegatif spondiloartropatiler ve rehabilitasyonu |
|
7 . Hafta |
Seronegative spondyloarthropathies and their rehabilitation
|
|
8 . Hafta |
Midterm
|
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Ankilozan spondilit ve rehabilitasyonu |
|
9 . Hafta |
Ankylosing spondylitis and its rehabilitation
|
|
10 . Hafta |
Fibromyalgia and myofascial pain syndrome
|
|
10 . Hafta |
Fibromiyalji ve myofasyal ağrı sendromu |
|
11 . Hafta |
Bağ dokusu hastalıkları ve rehabilitasyonu I (Sistemik lupus eritomotosus ve polimiyozit |
|
11 . Hafta |
Connective tissue diseases and rehabilitation I (Systemic lupus erythematosus and polymyositis
|
|
12 . Hafta |
Connective tissue diseases and rehabilitation II (dermotomyositis, scleroderma
|
|
12 . Hafta |
Bağ dokusu hastalıkları ve rehabilitasyonu II (dermotomiyozit, skleroderma |
|
13 . Hafta |
Polimiyalji romatika ve dev hücreli artrit ve rehabilitasyonu |
|
13 . Hafta |
Polymyalgia rheumatica and giant cell arthritis and its rehabilitation
|
|
14 . Hafta |
Crystal arthropathies (Gout and Pseudogut) and Behçet's disease and rehabilitation
|
|
14 . Hafta |
Kristal artropatiler (Gut ve Psödogut) ve Behçet hastalığı ve rehabilitasyonu |
|
15 . Hafta |
Genel tekrar |
|
15 . Hafta |
general repeat |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
16 |
2 |
24 |
Ara Sınavlar |
1 |
2 |
2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
56 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
X |
|
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|