KİNEZYOLOJİ-II |
FTP 302 |
6 |
3 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Dersin amacı yürüyüş analiz yöntemlerini tanıtmak, yürüyüşte ortaya çıkan patolojileri kavratmak, postür- temporomandibular eklem ve solunuma kinezyoloji bilimi açısından yaklaşmak, çeşitli anatomik bölgelerde hangi patomekanik sorunlar meydana gelebilir bunların bilgisini aktarmaktır |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Ability to recognize and evaluate gait analysis methods
|
|
|
|
1 |
Yürüyüş analiz yöntemlerini tanıyabilme ve değerlendirebilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2 |
2 |
Patolojik yürüyüşleri ayırt edebilme ve değerlendirebilme |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
Sınav |
1, 2, 4 |
2 |
Ability to distinguish and evaluate pathological walks
|
|
|
|
3 |
To be able to have information about the anatomy-kinesiology-pathomechanics of the temporomandibular joint
|
|
|
|
3 |
Temporomandibular eklemin anatomisi-kinezyolojisi-patomekaniği hakkında bilgi sahibi olabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
4 |
Çeşitli anatomik bölgelerin patomekaniğini ayırt edebilme ve tanımlayabilmer |
Anlatım, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 5 |
4 |
Ability to distinguish and define the pathomechanics of various anatomical regions
|
|
|
|
5 |
Ability to interpret the respiratory system and posture in terms of kinesiology science |
|
|
|
5 |
Solunum sistemi ve postüre kinezyoloji bilimi açısından yorumlayabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Yürüyüş Analiz Yöntemleri, Yürüme Patolojileri, Temporomandibular Ekleme Kinezyolojik Yaklaşım Ve Patomekaniği, Pelvis-Kalça Patomekanik Sorunlar, Diz Patomekanik Sorunlar, Ayakbileği Ve Ayaktaki Patomekanik Sorunlar , Omuz Patomekanik Sorunlar, Dirsek Patomekanik Sorunlar, El- El Bileği Patomekanik Sorunlar, Solunum Sisteminin Klinik Kinezyolisi Ve Anatomisi, Postür Ve Kinezyolojik Yaklaşımlar |
Kaynaklar |
1.Physio - Kinesiology: The Skeletal System and Muscle Function 3rd Edition latest- Joseph E. Muscolıno-2020 Clinical Kinesiology And Anatomy- Lynn S. Lippert- 2006< Neuromechanics Of Human Movement – Roger M. Enoka. 1994, 3rd Edition. Applied Kinesiology A Training Manual and Reference Book of Basic Principles and Practices - Robert Frost. North Atlantıc Books, Berkeley, Calıfornıa; 2002. Physio - Kinesiology: The Skeletal System and Muscle Function 3rd Edition latest- Joseph E. Muscolıno-2020 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Yürüyüş Analiz Yöntemleri |
|
1 . Hafta |
Gait Analysis Methods
|
|
2 . Hafta |
Pathologies of Walking I
|
|
2 . Hafta |
Yürüme Patolojileri I |
|
3 . Hafta |
Yürüme Patolojileri II |
|
3 . Hafta |
Pathologies of Walking 2
|
|
4 . Hafta |
Kinesiological Approach and Pathomechanics of Temporomandibular Insertion
|
|
4 . Hafta |
Temporomandibular Ekleme Kinezyolojik Yaklaşım Ve Patomekaniği |
|
5 . Hafta |
Pelvis-Kalça Patomekanik Sorunlar |
|
5 . Hafta |
Pelvic-Hip Pathomechanical Problems
|
|
6 . Hafta |
Pathomechanical Problems of the Knee
|
|
6 . Hafta |
Diz Patomekanik Sorunlar |
|
7 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
7 . Hafta |
General repeat |
|
8 . Hafta |
midterm
|
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Ayakbileği Ve Ayaktaki Patomekanik Sorunlar |
|
9 . Hafta |
Pathomechanical Problems in The Ankle And Foot
|
|
10 . Hafta |
Shoulder Pathomechanical Problems
|
|
10 . Hafta |
Omuz Patomekanik Sorunlar |
|
11 . Hafta |
Dirsek Patomekanik Sorunlar |
|
11 . Hafta |
Elbow Pathomechanical Problems
|
|
12 . Hafta |
Hand-Wrist Pathomechanical Problems
|
|
12 . Hafta |
El-El Bileği Patomekanik Sorunlar |
|
13 . Hafta |
Solunum Sisteminin Klinik Kinezyolisi Ve Anatomisi |
|
13 . Hafta |
Clinical Kinesiology and Anatomy of the Respiratory System
|
|
14 . Hafta |
Posture And Kinesiological Approaches
|
|
14 . Hafta |
Postür Ve Kinezyolojik Yaklaşımlar |
|
15 . Hafta |
Genel tekrar |
|
15 . Hafta |
General repeat |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
14 |
3 |
42 |
Ara Sınavlar |
1 |
2 |
2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
74 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
|
X |
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
|
|
X |
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|