Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
NÖROLOJİK REHABİLİTASYON FTP 306 6 2 2 3,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin Amacı Nörolojik rehabilitasyonda değerlendirme yöntemlerini, merkezi ve periferik sinir sistemi hastalıkları klinik özellikleri ve ilgili rehabilitasyon yaklaşımlarını göstermektir
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Defines the Evaluation Methods in Neurological Rehabilitation
1 Nörolojik Rehabilitayonda Değerlendirme Yöntemlerini tanımlar Anlatım Sınav 1, 2
2 Merkezi ve periferik sinir sistemi hastalıklarını tanımlar ve değerlendirir Anlatım Sınav 1, 2, 4
2 Identifies and evaluates diseases of the central and peripheral nervous system
3 It can question the pathologies of the pramidal and extrapramidal system
3 Pramidal ve ekstrapramidal sisteme ait patolojileri sorgulayabilir Anlatım, Soru-cevap Sınav 1, 2, 4
4 Nöropatileri tanımlar, sınıflandırır ve klinik semptomlarını tartışabilir Anlatım Sınav 1, 2, 5
4 Identifies, classifies neuropathies and can discuss their clinical symptoms
5 Defines, classifies myopathies and can discuss their clinical symptoms
5 Myopatileri tanımlar, sınıflandırır ve klinik semptomlarını tartışabilir Anlatım Sınav 1, 2, 5
6 Nörolojik rehabilitasyonda tedavi yaklaşımlarını açıklar Anlatım Sınav 1, 2, 5
6 Explains the treatment approaches in neurological rehabilitation
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Nörolojik Rehabilitayonda Değerlendirme Yöntemleri, Multiple Skleroz, Parkinson, Spinal Kord Yaralanmaları , Spinal Kord Yaralanmaları, Nöropatiler I- Motor Nöron Hastalıkları, Nöropatiler II- Periferal Nöropatiler, Nöromusküler Kavşak Hastalıkları, Myopatiler I- Edinsel, Myopatiler II- Kalıtsal, Myopatiler III- Konjenital, Travmatik Beyin Yaralanmaları Ve Rehabilitasyonu, Ekstrapramidal Sistem Hastalıkları, Serebro Vasküler Olay
Kaynaklar
1.Umphred’s Neurological Rehabilitation 7th Edition. Rolando T. Lazaro, Sandra G. Reina-Guerra , Myla Quiben. Publication date 31 Jan 2020. Language English, ISBN10 0323611176, ISBN13 9780323611176. Umphred’s Neurological Rehabilitation 7th Edition. Rolando T. Lazaro, Sandra G. Reina-Guerra , Myla Quiben. Publication date 31 Jan 2020. Language English, ISBN10 0323611176, ISBN13 9780323611176. Umphred’s Neurological Rehabilitation 7th Edition. Rolando T. Lazaro, Sandra G. Reina-Guerra , Myla Quiben. Publication date 31 Jan 2020. Language English, ISBN10 0323611176, ISBN13 9780323611176.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Nörolojik Rehabilitayonda Değerlendirme Yöntemleri
1 . Hafta Evaluation Methods in Neurological Rehabilitation
2 . Hafta Multiple Sclerosis
2 . Hafta Multiple Skleroz
3 . Hafta Parkinson
3 . Hafta Parkinson's
4 . Hafta Spinal Cord Injuries
4 . Hafta Spinal Kord Yaralanmaları
5 . Hafta Nöropatiler I- Motor Nöron Hastalıkları
5 . Hafta Neuropathies I- Motor Neuron Diseases
6 . Hafta Neuropathies II- Peripheral Neuropathies
6 . Hafta Nöropatiler II- Periferal Nöropatiler
7 . Hafta Nöromusküler Kavşak Hastalıkları
7 . Hafta Neuromuscular Junction Diseases
8 . Hafta Midterm
8 . Hafta Ara sınav
9 . Hafta Myopatiler I- Edinsel
9 . Hafta Myopathies I- Acquired
10 . Hafta Myopathies II- Hereditary
10 . Hafta Myopatiler II- Kalıtsal
11 . Hafta Myopatiler III- Konjenital
11 . Hafta Myopathies III- Congenital
12 . Hafta Traumatic Brain Injuries And Rehabilitation
12 . Hafta Travmatik Beyin Yaralanmaları Ve Rehabilitasyonu
13 . Hafta Ekstrapramidal Sistem Hastalıkları
13 . Hafta Diseases of the Extrapramidal System
14 . Hafta Cerebro Vascular Event I
14 . Hafta Serebro Vasküler Olay I
15 . Hafta Serebro Vasküler Olay II
15 . Hafta Cerebro Vascular Event II
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara Sınav 1 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi 14 2 20
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 14 2 20
Ara Sınav 1 4 4
Uygulama 14 2 28
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 76
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values ​​and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary. X
2 It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level. X
3 Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care. X
5 She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. X
6 Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation. X
7 Has up-to-date and effective communication skills. X
8 She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. X
9 Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation. X
4 Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil) X
10 Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level. X
11 With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. X