NÖROLOJİK REHABİLİTASYON |
FTP 306 |
6 |
2 |
2 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Nörolojik rehabilitasyonda değerlendirme yöntemlerini, merkezi ve periferik sinir sistemi hastalıkları klinik özellikleri ve ilgili rehabilitasyon yaklaşımlarını göstermektir |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Defines the Evaluation Methods in Neurological Rehabilitation
|
|
|
|
1 |
Nörolojik Rehabilitayonda Değerlendirme Yöntemlerini tanımlar |
Anlatım |
Sınav |
1, 2 |
2 |
Merkezi ve periferik sinir sistemi hastalıklarını tanımlar ve değerlendirir |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 4 |
2 |
Identifies and evaluates diseases of the central and peripheral nervous system
|
|
|
|
3 |
It can question the pathologies of the pramidal and extrapramidal system
|
|
|
|
3 |
Pramidal ve ekstrapramidal sisteme ait patolojileri sorgulayabilir |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2, 4 |
4 |
Nöropatileri tanımlar, sınıflandırır ve klinik semptomlarını tartışabilir |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
4 |
Identifies, classifies neuropathies and can discuss their clinical symptoms
|
|
|
|
5 |
Defines, classifies myopathies and can discuss their clinical symptoms
|
|
|
|
5 |
Myopatileri tanımlar, sınıflandırır ve klinik semptomlarını tartışabilir |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
6 |
Nörolojik rehabilitasyonda tedavi yaklaşımlarını açıklar |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
6 |
Explains the treatment approaches in neurological rehabilitation |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Nörolojik Rehabilitayonda Değerlendirme Yöntemleri, Multiple Skleroz, Parkinson, Spinal Kord Yaralanmaları , Spinal Kord Yaralanmaları, Nöropatiler I- Motor Nöron Hastalıkları, Nöropatiler II- Periferal Nöropatiler, Nöromusküler Kavşak Hastalıkları, Myopatiler I- Edinsel, Myopatiler II- Kalıtsal, Myopatiler III- Konjenital, Travmatik Beyin Yaralanmaları Ve Rehabilitasyonu, Ekstrapramidal Sistem Hastalıkları, Serebro Vasküler Olay |
Kaynaklar |
1.Umphred’s Neurological Rehabilitation 7th Edition. Rolando T. Lazaro, Sandra G. Reina-Guerra , Myla Quiben. Publication date 31 Jan 2020. Language English, ISBN10 0323611176, ISBN13 9780323611176. Umphred’s Neurological Rehabilitation 7th Edition. Rolando T. Lazaro, Sandra G. Reina-Guerra , Myla Quiben. Publication date 31 Jan 2020. Language English, ISBN10 0323611176, ISBN13 9780323611176. Umphred’s Neurological Rehabilitation 7th Edition. Rolando T. Lazaro, Sandra G. Reina-Guerra , Myla Quiben. Publication date 31 Jan 2020. Language English, ISBN10 0323611176, ISBN13 9780323611176. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Nörolojik Rehabilitayonda Değerlendirme Yöntemleri |
|
1 . Hafta |
Evaluation Methods in Neurological Rehabilitation
|
|
2 . Hafta |
Multiple Sclerosis
|
|
2 . Hafta |
Multiple Skleroz |
|
3 . Hafta |
Parkinson |
|
3 . Hafta |
Parkinson's
|
|
4 . Hafta |
Spinal Cord Injuries
|
|
4 . Hafta |
Spinal Kord Yaralanmaları |
|
5 . Hafta |
Nöropatiler I- Motor Nöron Hastalıkları |
|
5 . Hafta |
Neuropathies I- Motor Neuron Diseases
|
|
6 . Hafta |
Neuropathies II- Peripheral Neuropathies
|
|
6 . Hafta |
Nöropatiler II- Periferal Nöropatiler |
|
7 . Hafta |
Nöromusküler Kavşak Hastalıkları |
|
7 . Hafta |
Neuromuscular Junction Diseases
|
|
8 . Hafta |
Midterm
|
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Myopatiler I- Edinsel |
|
9 . Hafta |
Myopathies I- Acquired
|
|
10 . Hafta |
Myopathies II- Hereditary
|
|
10 . Hafta |
Myopatiler II- Kalıtsal |
|
11 . Hafta |
Myopatiler III- Konjenital |
|
11 . Hafta |
Myopathies III- Congenital
|
|
12 . Hafta |
Traumatic Brain Injuries And Rehabilitation
|
|
12 . Hafta |
Travmatik Beyin Yaralanmaları Ve Rehabilitasyonu |
|
13 . Hafta |
Ekstrapramidal Sistem Hastalıkları |
|
13 . Hafta |
Diseases of the Extrapramidal System
|
|
14 . Hafta |
Cerebro Vascular Event I
|
|
14 . Hafta |
Serebro Vasküler Olay I |
|
15 . Hafta |
Serebro Vasküler Olay II |
|
15 . Hafta |
Cerebro Vascular Event II |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
20 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
14 |
2 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
4 |
4 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
76 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
|
X |
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
|
X |
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
|
|
X |
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|