ORTEZ VE REHABİLİTASYON |
FTP 308 |
6 |
2 |
2 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Fizyoterapi öğrencilerini ortezler, endikasyonları, uygulamaları, modifikasyonları hakkında bilgilendirmek ve ortez uygulamalarının olası komplikasyonlarını öğretmek, ortezin ve rehabilitasyonun etkinliğini arttıracak uygun tedavi programını planlamayı ve uygulamayı kavramasını sağlayarak, hastaya özel problemleri çözme becerisini geliştirmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Determines the patient's orthosis requirement and the ability to decide on the orthosis
|
|
|
|
1 |
Hastanın ortez gereksinimini belirler ve ortezine karar verebilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 4 |
2 |
Ortez endikasyonu olan hastalarda uygulama öncesi ve sonrası gerekli değerlendirmeleri planlayabilme ve uygulayabilme, ortez kullanan hastalarda ortezin uyumunu kontrol edebilme ve modifikasyon gerekliliğini gözlemleyebilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
2 |
The ability to plan and implement the necessary evaluations before and after the application in patients with orthotic indications, the ability to control the compliance of the orthosis in patients using orthotics and observe the need for modification
|
|
|
|
3 |
Ability to associate possible complications with orthotic applications
|
|
|
|
3 |
Ortez uygulamaları ile olası komplikasyonları ilişkilendirebilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
4 |
Ortezin etkinliğini artıracak tedavi programını planlayabilme ve uygulayabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
4 |
The ability to plan and implement a treatment program that will increase the effectiveness of the orthosis
|
|
|
|
5 |
Ability to provide the necessary recommendations during the use of orthotics
|
|
|
|
5 |
Ortez kullanımı süresince gerekli önerileri verebilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
6 |
Ortez alanındaki güncel teknolojik gelişmeleri takip edilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 9 |
6 |
To follow the current technological developments in the field of orthotics |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; ortez kullanılması gereken patomekanik durumlar, ortezlerin amaçları, kullanılan materyal ve teknoloji, alt ve üst ekstremite ortezleri ve rehabilitasyonu, gövde ortezleri ve rehabilitasyonu, ortez kullanımı ile karşılaşılabilecek sorun ve komplikasyonların önlenmesi ve giderilmesine yönelik çözümler, ortezin teknik ve biyomekanik kontrolü konularına yer verilmiştir |
Kaynaklar |
1.Ortez, Serap Alsancak, Hatiboğlu Yayınevi, 2015, Ankara Yürüyüş- Fatih Erbahçeci, Kezban Bayramlar,Hipokrat Yayınevi, 2018, Ankara Temel Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Fatih Erbahçeci, Hipokrat Yayınevi,2019 Kas İskelet Sistemi Kinezyolojisi- Yavuz Yakut, Hipokrat Yayınevi, 2018, Ankara Ortezler, Nilgün Bek, Hipokrat Yayınevi, 2020 Ankara Ders notları haftalık olarak paylaşılacaktır. Ortez, Serap Alsancak, Hatiboğlu Yayınevi, 2015, Ankara Yürüyüş- Fatih Erbahçeci, Kezban Bayramlar,Hipokrat Yayınevi, 2018, Ankara Temel Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Fatih Erbahçeci, Hipokrat Yayınevi,2019 Kas İskelet Sistemi Kinezyolojisi- Yavuz Yakut, Hipokrat Yayınevi, 2018, Ankara Ortezler, Nilgün Bek, Hipokrat Yayınevi, 2020 Ankara |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Orteze giriş, orteze yönelik kavramlar |
|
1 . Hafta |
Introduction to orthosis, concepts for orthosis
|
|
2 . Hafta |
Purposes of use of orthotics, examples for the main areas of use
|
|
2 . Hafta |
Ortez kullanım amaçları, temel kullanım alanlarına yönelik örnekler |
|
3 . Hafta |
Ayağın patomekaniği, sık görülen deformiteler (pesplanus, halluks valgus, düşük ayak/ekin, pesekinovarus, ekstremite kısalıkları, kırıklar vb.) |
|
3 . Hafta |
Pathomechanics of the foot, common deformities (pesplanus, hallux valgus, low foot/October, pesekinovarus, limb shortness, fractures, etc.)
|
|
4 . Hafta |
Basic principles of foot orthotics, Suitable shoes, knowledge of the materials used in orthotics
|
|
4 . Hafta |
Ayağın ortezlenmesinde temel prensipler, Uygun ayakkabı, ortezlerde kullanılan materyal bilgisi |
|
5 . Hafta |
Ayağın ve ayakbileğinin sık görülen patolojileri, ortez uygulamaları, kullanım, kontrol ve tedavi yöntemleri Öğrenci sunumları: Özel durumlarda kullanılan ayak ortezleri |
|
5 . Hafta |
Common pathologies of the foot and ankle, orthotic applications, usage, control and treatment methods Student presentations: Foot orthoses used in special cases
|
|
6 . Hafta |
Orthotoic approach in mechanical and traumatic pathologies of the knee Clinical features of congenital Hip Dislocation, symptoms and orthotic treatment
|
|
6 . Hafta |
Dizin mekanik ve travmatik patolojilerinde ortotoik yaklaşım Doğuştan Kalça Çıkığının klinik özellikleri, belirtiler ve ortezleme tedavisi |
|
7 . Hafta |
Uzun yürüme ortezlerinin endikasyonları, yaygın ortez uygulamaları, sorunların giderilmesi, Özel Mobilite Ortezleri |
|
7 . Hafta |
Indications of long walking orthotics, common orthotic applications, problem solving, Special Mobility Orthotics
|
|
8 . Hafta |
midterm
|
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Spinal bölge patolojileri, sınıflandırılması, klinik özellikleri, spinal ortezleme prensipleri Boyunda sık görülen patolojiler ve ortotik yaklaşımlar |
|
9 . Hafta |
Pathologies of the spinal region, classification, clinical features, principles of spinal orthotics Common pathologies and orthotic approaches in the neck
|
|
10 . Hafta |
Spinal deformity orthoses (increase and decrease in scoliosis, kyphosis, lordosis, etc.)
|
|
10 . Hafta |
Spinal deformite ortezleri (skolyoz, kifoz, lordozda artış ve azalma vb.) |
|
11 . Hafta |
Spinal patoloji ortezleri (vertebra kırıkları, intramedüler travmalar, instabiliteler vb.) |
|
11 . Hafta |
Spinal pathology orthoses (vertebral fractures, intramedular traumas, instabilities, etc.)
|
|
12 . Hafta |
Basic concepts, principles and methods of hand splinting. Classification of spints, characteristics that dynamic splints should carry
|
|
12 . Hafta |
Elin splintlenmesindeki temel kavramlar, prensipleri ve yöntemler. Spintlerin sınıflandırılması, dinamik splintlerin taşıması gereken özellikler |
|
13 . Hafta |
Elde sık görülen patolojilerin ortezlenmesi (romatoid el, periferik sinir yaralanmaları, fleksör/ekstansör tendon yaralanmaları, spastik el, kümülatif travmalar, konjenital deformiteler, dijital deformiteler vb.) |
|
13 . Hafta |
Orthotics of common pathologies of the hand (rheumatoid hand, peripheral nerve injuries, flexor/extensor tendon injuries, spastic hand, cumulative traumas, congenital deformities, digital deformities, etc.)
|
|
14 . Hafta |
Shoulder and elbow pathologies and orthotics (contractures, tennis/tennis elbow, instabilities, pronation/supination problems, clavicle and humerus fractures, shoulder subluxations, brachial plexus lesions, postural defects)
|
|
14 . Hafta |
Omuz ve dirsek patolojileri ve ortezlenmesi (kontraktürler, tenisçi/gofcü dirseği, instabiliteler, pronasyon/supinasyon sorunları, klavikula ve humerus kırıkları, omuz subluksasyonları, brakial pleksus lezyonları, postural defektler) |
|
15 . Hafta |
Omuz ve dirsek patolojileri ve ortezlenmesi (kontraktürler, tenisçi/gofcü dirseği, instabiliteler, pronasyon/supinasyon sorunları, klavikula ve humerus kırıkları, omuz subluksasyonları, brakial pleksus lezyonları, postural defektler) |
|
15 . Hafta |
Shoulder and elbow pathologies and orthotics (contractures, tennis/tennis elbow, instabilities, pronation/supination problems, clavicle and humerus fractures, shoulder subluxations, brachial plexus lesions, postural defects) |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
16 |
2 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
80 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
|
X |
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
|
|
|
X |
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|