Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
KARDİAK REHABİLİTASYON FTP 310 6 2 2 3,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin Amacı Kardiyopulmoner rehabilitasyon ile ilgili ilkeleri bilmesi ve patolojileri hakkında rehabilitasyon planlaması yapabilmesini sağlamaktır.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 To be able to define the anatomy, physiology and neuranatomy of the cardiac system.
1 Kardiyak sistem anatomisi, fizyolojisi ve nöranatomisi tanımlayabilme. Anlatım Sınav 1, 2, 4
2 Kardiyak rehabilitasyona özgü değerlendirme parametrelerini tanımlayabilme. Anlatım Sınav 1, 2, 3
2 Ability to define evaluation parameters specific to cardiac rehabilitation.
3 To be able to explain the phases of career rehabilitation and the principles of exercise according to phases, to be able to identify cardiac risk factors
3 Kariyak rehabilitasyon fazlarınını ve fazlara göre egzersiz prensiplerini açıklayabilme, kardiyak risk faktörlerini tanımlayabilme Anlatım Sınav 1, 2, 5
4 Alana özgü hastalıkları tanımlar ve rehabilitasyon adımlarını planlayabilme. Anlatım Sınav 1, 2, 4
4 Ability to identify field-specific diseases and plan rehabilitation steps.
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Bu ders; kardiyak sistem anatomisi, fizyolojisi, nöranatomisi, koroner dolaşım ve hastalıkların incelenmesi, kardiyak hastalıklarda egzersiz testleri, protokoller ve laboratuvar çalışmaları (EKG) , kardiyak rehabilitasyon fazları ve egzersiz programı, risk faktörleri ve modifikasyonlar, konjenital kalp hastalıkları, miyokard infarktasü, hipertansiyon, böbrek yetmezliği ve diğer kardiyak hastalıklar ve rehabilitasyonu, periferal damar hastalıklarında rehabilitasyon, kardiyak transplantasyon sonrası rehabilitasyon, kardiyak vaka çözümlemesi konularını içermektedir.
Kaynaklar
1.Kardiyak Rehabilitasyon, Harutoğlu H., Hipokrat Kitabevi, 2019 Fizyoterapi Rehabilitasyon Nörolojik Rehabilitasyon Kardiyopulmoner Rehabilitasyon - Cilt 3, Karaduman A., Tunca Yılmaz Ö., Hipokrat Kitabevi, 2016 Vakalarla Kardiyopulmoner Rehabilitasyon, Boşnak Güçlü M., Hipokrat Kitabevi, 2017 Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Kardiyak sistem anatomisi, fizyolojisi, nöranatomisi
1 . Hafta Anatomy, physiology, neuranatomy of the cardiac system
2 . Hafta Examination of coronary circulation and diseases
2 . Hafta Koroner dolaşım ve hastalıkların incelenmesi
3 . Hafta Kardiyak hastalıklarda egzersiz testleri, protokoller
3 . Hafta Exercise tests, protocols in cardiac diseases
4 . Hafta ECG evaluation
4 . Hafta EKG değerlendirmesi
5 . Hafta Kardiyak rehabilitasyon fazları ve egzersiz programı
5 . Hafta Cardiac rehabilitation phases and exercise program
6 . Hafta Risk factors and modifications
6 . Hafta Risk faktörleri ve modifikasyonlar
7 . Hafta Konjenital kalp hastalıklar ve rehabilitasyonu
7 . Hafta Congenital heart diseases and rehabilitation
8 . Hafta midterm
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Miyokard infarktasü ve rehabilitasyonu
9 . Hafta Myocardial infarction and rehabilitation
10 . Hafta Hypertension and its rehabilitation
10 . Hafta Hipertansiyon ve rehabilitasyonu
11 . Hafta Böbrek yetmezliği ve diğer kardiyak hastalıklar ve rehabilitasyonu
11 . Hafta Kidney failure and other cardiac diseases and their rehabilitation
12 . Hafta Rehabilitation in peripheral vascular diseases
12 . Hafta Periferal damar hastalıklarında rehabilitasyon
13 . Hafta Kardiyak transplantasyon sonrası rehabilitasyon
13 . Hafta Rehabilitation after cardiac transplantation
14 . Hafta Cardiac case analysis
14 . Hafta Kardiyak vaka çözümlemesi
15 . Hafta Kardiyak vaka çözümlemesi
15 . Hafta Cardiac case analysis
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara Sınav 1 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi 14 2 20
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 16 2 32
Uygulama 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 84
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values ​​and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary. X
2 It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level. X
3 Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care. X
5 She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. X
6 Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation. X
7 Has up-to-date and effective communication skills. X
8 She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. X
9 Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation. X
4 Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil) X
10 Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level. X
11 With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. X