KARDİAK REHABİLİTASYON |
FTP 310 |
6 |
2 |
2 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Kardiyopulmoner rehabilitasyon ile ilgili ilkeleri bilmesi ve patolojileri hakkında rehabilitasyon planlaması yapabilmesini sağlamaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To be able to define the anatomy, physiology and neuranatomy of the cardiac system.
|
|
|
|
1 |
Kardiyak sistem anatomisi, fizyolojisi ve nöranatomisi tanımlayabilme. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 4 |
2 |
Kardiyak rehabilitasyona özgü değerlendirme parametrelerini tanımlayabilme. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3 |
2 |
Ability to define evaluation parameters specific to cardiac rehabilitation.
|
|
|
|
3 |
To be able to explain the phases of career rehabilitation and the principles of exercise according to phases, to be able to identify cardiac risk factors
|
|
|
|
3 |
Kariyak rehabilitasyon fazlarınını ve fazlara göre egzersiz prensiplerini açıklayabilme, kardiyak risk faktörlerini tanımlayabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
4 |
Alana özgü hastalıkları tanımlar ve rehabilitasyon adımlarını planlayabilme. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 4 |
4 |
Ability to identify field-specific diseases and plan rehabilitation steps. |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders; kardiyak sistem anatomisi, fizyolojisi, nöranatomisi, koroner dolaşım ve hastalıkların incelenmesi, kardiyak hastalıklarda egzersiz testleri, protokoller ve laboratuvar çalışmaları (EKG) , kardiyak rehabilitasyon fazları ve egzersiz programı, risk faktörleri ve modifikasyonlar, konjenital kalp hastalıkları, miyokard infarktasü, hipertansiyon, böbrek yetmezliği ve diğer kardiyak hastalıklar ve rehabilitasyonu, periferal damar hastalıklarında rehabilitasyon, kardiyak transplantasyon sonrası rehabilitasyon, kardiyak vaka çözümlemesi konularını içermektedir. |
Kaynaklar |
1.Kardiyak Rehabilitasyon, Harutoğlu H., Hipokrat Kitabevi, 2019 Fizyoterapi Rehabilitasyon Nörolojik Rehabilitasyon Kardiyopulmoner Rehabilitasyon - Cilt 3, Karaduman A., Tunca Yılmaz Ö., Hipokrat Kitabevi, 2016 Vakalarla Kardiyopulmoner Rehabilitasyon, Boşnak Güçlü M., Hipokrat Kitabevi, 2017 Ders notları haftalık olarak verilecektir. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Kardiyak sistem anatomisi, fizyolojisi, nöranatomisi |
|
1 . Hafta |
Anatomy, physiology, neuranatomy of the cardiac system
|
|
2 . Hafta |
Examination of coronary circulation and diseases
|
|
2 . Hafta |
Koroner dolaşım ve hastalıkların incelenmesi |
|
3 . Hafta |
Kardiyak hastalıklarda egzersiz testleri, protokoller |
|
3 . Hafta |
Exercise tests, protocols in cardiac diseases
|
|
4 . Hafta |
ECG evaluation
|
|
4 . Hafta |
EKG değerlendirmesi |
|
5 . Hafta |
Kardiyak rehabilitasyon fazları ve egzersiz programı |
|
5 . Hafta |
Cardiac rehabilitation phases and exercise program
|
|
6 . Hafta |
Risk factors and modifications
|
|
6 . Hafta |
Risk faktörleri ve modifikasyonlar |
|
7 . Hafta |
Konjenital kalp hastalıklar ve rehabilitasyonu |
|
7 . Hafta |
Congenital heart diseases and rehabilitation
|
|
8 . Hafta |
midterm
|
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Miyokard infarktasü ve rehabilitasyonu |
|
9 . Hafta |
Myocardial infarction and rehabilitation
|
|
10 . Hafta |
Hypertension and its rehabilitation
|
|
10 . Hafta |
Hipertansiyon ve rehabilitasyonu |
|
11 . Hafta |
Böbrek yetmezliği ve diğer kardiyak hastalıklar ve rehabilitasyonu |
|
11 . Hafta |
Kidney failure and other cardiac diseases and their rehabilitation
|
|
12 . Hafta |
Rehabilitation in peripheral vascular diseases
|
|
12 . Hafta |
Periferal damar hastalıklarında rehabilitasyon |
|
13 . Hafta |
Kardiyak transplantasyon sonrası rehabilitasyon |
|
13 . Hafta |
Rehabilitation after cardiac transplantation
|
|
14 . Hafta |
Cardiac case analysis
|
|
14 . Hafta |
Kardiyak vaka çözümlemesi |
|
15 . Hafta |
Kardiyak vaka çözümlemesi |
|
15 . Hafta |
Cardiac case analysis
|
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
20 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
16 |
2 |
32 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Ara Sınavlar |
1 |
2 |
2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
84 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
X |
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
|
X |
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
X |
|
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|