KADIN SAĞLIĞINDA FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON |
FTP 312 |
6 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Kadın ve erkek sağlığı ile ilgili hastalıklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon programının oluşturulması hakkında bilgi edindirmek. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Ability to create an appropriate exercise program before and after childbirth.
|
|
|
|
1 |
Doğum öncesi ve sonrasında uygun egzersiz programı oluşturabilme. |
Anlatım, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 5 |
2 |
Obstetrik ve ürojinekolojik rehabilitasyonda ekip çalışmasını ve görevlerini tanımlayabilme. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
2 |
Ability to define teamwork and tasks in obstetric and urogynecological rehabilitation.
|
|
|
|
3 |
Ability to create an appropriate exercise program in the rehabilitation of osteoporosis and menopause
|
|
|
|
3 |
Osteoporoz ve menopoz rehabilitasyonunda uygun egzersiz programı oluşturabilme |
Anlatım, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 4 |
4 |
Kadın ve erkek arasındaki fiziksel ve fizyolojik farklılıkları tanımlayabilme. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 4 |
4 |
The ability to Decipher the physical and physiological differences between men and women.
|
|
|
|
5 |
To be able to summarize the oncological problems and physiotherapy practices seen in men and women |
|
|
|
5 |
Erkek ve kadınlarda görülen onkolojik problemleri ve fizyoterapi uygulamalarını özetleyebilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 3, 4 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; kadın ve erkek arasındaki fizyolojik farklılıklar, adölesan ve erişkin dönemde görülen problemler ve fizyoterapisi, erişkin dönemde görülen problemler ve fizyoterapisi, hamilelik ve hamilelik sonrası dönemde görülen problemler ve fizyoterapisi, jinekolojik problemler ve fizyoterapisi, menapoz ve fizyoterapisi, osteoporoz ve fizyoterapisi, üriner inkontinans ve fizyoterapisi, meme ve prostat kanserleri ve fizyoterapisi, baş ağrıları ve fizyoterapisi, kadına şiddet ve fizyoterapisi konularına yer verilmiştir. |
Kaynaklar |
1.Evidence-Based Physical Therapy for the Pelvic Floor Bridging Science and Clinical Practice, Bo K., Berghmans B., Morkved S., Van Kampen M., 2007 Kadın Sağlığında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Akbayrak T., Hipokrat Kitabevi, 2016. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Kadın ve erkek arasındaki fizyolojik farklılıklar |
|
1 . Hafta |
Physiological differences between men and women Decongestants
|
|
2 . Hafta |
Problems seen in the adolescent and adult period and physiotherapy
|
|
2 . Hafta |
Adölesan ve erişkin dönemde görülen problemler ve fizyoterapis |
|
3 . Hafta |
Erişkin dönemde görülen problemler ve fizyoterapisi |
|
3 . Hafta |
Problems seen in the adult period and physiotherapy
|
|
4 . Hafta |
Problems observed during pregnancy and post-pregnancy period and physiotherapy
|
|
4 . Hafta |
Hamilelik ve hamilelik sonrası dönemde görülen problemler ve fizyoterapisi |
|
5 . Hafta |
Jinekolojik problemler ve fizyoterapisi |
|
5 . Hafta |
Gynecological problems and physiotherapy
|
|
6 . Hafta |
Menopause and physiotherapy
|
|
6 . Hafta |
Menapoz ve fizyoterapisi |
|
7 . Hafta |
Osteoporoz ve fizyoterapisi |
|
7 . Hafta |
Osteoporosis and physiotherapy
|
|
8 . Hafta |
Midterm
|
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Üriner inkontinans ve fizyoterapisi |
|
9 . Hafta |
Urinary incontinence and physiotherapy
|
|
10 . Hafta |
Breast and prostate cancers and physiotherapy
|
|
10 . Hafta |
Meme ve prostat kanserleri ve fizyoterapisi |
|
11 . Hafta |
Baş ağrıları ve fizyoterapisi |
|
11 . Hafta |
Headaches and physiotherapy
|
|
12 . Hafta |
Violence against women and physiotherapy
|
|
12 . Hafta |
Kadına şiddet ve fizyoterapisi |
|
13 . Hafta |
Güncel literatür taraması |
|
13 . Hafta |
Current literature review |
|
14 . Hafta |
Current literature review |
|
14 . Hafta |
Güncel literatür taraması |
|
15 . Hafta |
Güncel literatür taraması |
|
15 . Hafta |
Current literature review |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
16 |
3 |
48 |
Ara Sınavlar |
1 |
2 |
2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
80 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
X |
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
|
|
X |
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
|
X |
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|