Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
KADIN SAĞLIĞINDA FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON FTP 312 6 2 0 3,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin Amacı Kadın ve erkek sağlığı ile ilgili hastalıklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon programının oluşturulması hakkında bilgi edindirmek.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Ability to create an appropriate exercise program before and after childbirth.
1 Doğum öncesi ve sonrasında uygun egzersiz programı oluşturabilme. Anlatım, Örnek Olay Sınav 1, 2, 5
2 Obstetrik ve ürojinekolojik rehabilitasyonda ekip çalışmasını ve görevlerini tanımlayabilme. Anlatım Sınav 1, 2, 5
2 Ability to define teamwork and tasks in obstetric and urogynecological rehabilitation.
3 Ability to create an appropriate exercise program in the rehabilitation of osteoporosis and menopause
3 Osteoporoz ve menopoz rehabilitasyonunda uygun egzersiz programı oluşturabilme Anlatım, Örnek Olay Sınav 1, 2, 4
4 Kadın ve erkek arasındaki fiziksel ve fizyolojik farklılıkları tanımlayabilme. Anlatım Sınav 1, 2, 4
4 The ability to Decipher the physical and physiological differences between men and women.
5 To be able to summarize the oncological problems and physiotherapy practices seen in men and women
5 Erkek ve kadınlarda görülen onkolojik problemleri ve fizyoterapi uygulamalarını özetleyebilme Anlatım Sınav 1, 3, 4
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; kadın ve erkek arasındaki fizyolojik farklılıklar, adölesan ve erişkin dönemde görülen problemler ve fizyoterapisi, erişkin dönemde görülen problemler ve fizyoterapisi, hamilelik ve hamilelik sonrası dönemde görülen problemler ve fizyoterapisi, jinekolojik problemler ve fizyoterapisi, menapoz ve fizyoterapisi, osteoporoz ve fizyoterapisi, üriner inkontinans ve fizyoterapisi, meme ve prostat kanserleri ve fizyoterapisi, baş ağrıları ve fizyoterapisi, kadına şiddet ve fizyoterapisi konularına yer verilmiştir.
Kaynaklar
1.Evidence-Based Physical Therapy for the Pelvic Floor Bridging Science and Clinical Practice, Bo K., Berghmans B., Morkved S., Van Kampen M., 2007 Kadın Sağlığında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Akbayrak T., Hipokrat Kitabevi, 2016.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Kadın ve erkek arasındaki fizyolojik farklılıklar
1 . Hafta Physiological differences between men and women Decongestants
2 . Hafta Problems seen in the adolescent and adult period and physiotherapy
2 . Hafta Adölesan ve erişkin dönemde görülen problemler ve fizyoterapis
3 . Hafta Erişkin dönemde görülen problemler ve fizyoterapisi
3 . Hafta Problems seen in the adult period and physiotherapy
4 . Hafta Problems observed during pregnancy and post-pregnancy period and physiotherapy
4 . Hafta Hamilelik ve hamilelik sonrası dönemde görülen problemler ve fizyoterapisi
5 . Hafta Jinekolojik problemler ve fizyoterapisi
5 . Hafta Gynecological problems and physiotherapy
6 . Hafta Menopause and physiotherapy
6 . Hafta Menapoz ve fizyoterapisi
7 . Hafta Osteoporoz ve fizyoterapisi
7 . Hafta Osteoporosis and physiotherapy
8 . Hafta Midterm
8 . Hafta Ara sınav
9 . Hafta Üriner inkontinans ve fizyoterapisi
9 . Hafta Urinary incontinence and physiotherapy
10 . Hafta Breast and prostate cancers and physiotherapy
10 . Hafta Meme ve prostat kanserleri ve fizyoterapisi
11 . Hafta Baş ağrıları ve fizyoterapisi
11 . Hafta Headaches and physiotherapy
12 . Hafta Violence against women and physiotherapy
12 . Hafta Kadına şiddet ve fizyoterapisi
13 . Hafta Güncel literatür taraması
13 . Hafta Current literature review
14 . Hafta Current literature review
14 . Hafta Güncel literatür taraması
15 . Hafta Güncel literatür taraması
15 . Hafta Current literature review
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara Sınav 1 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 16 3 48
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 80
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values ​​and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary. X
2 It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level. X
3 Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care. X
5 She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. X
6 Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation. X
7 Has up-to-date and effective communication skills. X
8 She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. X
9 Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation. X
4 Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil) X
10 Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level. X
11 With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. X