Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
SPORDA FİZYOTERAPİ FTP 316 6 3 0 3,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin Amacı Spor fizyoterapisini, değişik gruplarda uygulanan fiziksel uygunluk test bataryalarını, spor yaralanmalarını-iyileşme süreçlerini tanımlamak, sporda ve yaralanmalarında uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ve tedavi yaklaşımları ile ilgili temel özelliklerin kavranmasını ve uygulamaya yansıtılmasını sağlamak, spor yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında problem çözme becerisini geliştirerek, sporcunun güvenli bir şekilde spora dönüşünü sağlamaktır.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 To be able to define sports physiotherapy, the importance of measurement and evaluation in sports, principles, physical fitness and physical fitness tests
1 Spor fizyoterapisini, sporda ölçme ve değerlendirmenin önemini, prensiplerini, fiziksel uygunluğu ve fiziksel uygunluk testlerini tanımlayabilme Anlatım Sınav 1, 2, 3
2 Spor yaralanmalarını açıklayabilme ve değerlendirebilme Anlatım Sınav 1, 2, 5
2 Ability to explain and evaluate sports injuries
3 Ability to explain the principles of treatment for sports injuries
3 Spor yaralanmalarında tedavi prensiplerini açıklayabilme Anlatım Sınav 1, 2, 5
4 Sporcuların spor yaralanmalarından sonra spora dönüş kriterlerini açıklayabilme Anlatım Sınav 1, 2, 4
4 Ability to explain the criteria for athletes to return to sports after sports injuries
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; Dünya'da ve Türkiye'de spor fizyoterapistliği, spor fizyoterapistinin tanımı, spor fizyoterapistinin görevleri ve sorumlulukları, spor yaralanmaları konusunda spor fizyoterapistinin yetkinlikleri, spor yaralanması olan hastanın rehabilitasyon programının organize edilmesi prensipleri, sporcu yaralanması sonrası yapılara göre (tendon, ligament, kas, kemik, kıkırdak, periferik sinir) iyileşme fazları, spor yaralanmalarının yapılara göre sınıflandırılması, sporcunun değerlendirilmesi, fiziksel uygunluk tanımı, sporcularda uygulanan fiziksel uygunluk testleri, spor yaralanmalarının önlenmesi, spor yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon (ilk yardım, saha içi değerlendirme ve tedavi), sporcularda üst ekstremite yaralanmaları, sporcularda üst ekstremite yaralanmalarında fizyoterapi ve rehabilitasyon programının planlanması, sporcularda alt ekstremite yaralanmaları, sporcularda alt ekstremite yaralanmalarında fizyoterapi ve rehabilitasyon programının planlanması, spor yaralanmalarından sonra sporcular için spora dönüş kriterleri, spora dönüş için gerekli olan fonksiyonel rehabilitasyon programının sporcunun ihtiyacına uygun olarak planlanması ve uygulanması, fonksiyonel progresyon ve fonksiyonel testler konularına yer verilmiştir.
Kaynaklar
1.Baltacı G, Tunay BV, Beşler A, Ergun N. Spor Yaralanmalarında Egzersiz Tedavisi, 2. Baskı, Alp Yayıncılık, 2006. Ergun N, Baltacı G. Spor Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri 2.Basım, Pelin Ofset Yayıncılık, 2006. unay VB, Erden Z, Yıldız C. Alt ekstremite yaralanmalarında rehabilitasyon. Hipokrat Yayınevi, 2017. Baltacı G, Düzgün I, Aytar A, Şenbursa G, Özünlü Pekyavaş N. Omuz yaralanmalarında rehabilitasyon. Pelikan Yayıncılık, 2015.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Fiziksel Aktivite, Egzersiz ve Spor
1 . Hafta Physical Activity, Exercise and Sports
2 . Hafta Physical Fitness
2 . Hafta Fiziksel Uygunluk
3 . Hafta Fiziksel Uygunluk Değerlendirme Yöntemleri
3 . Hafta Physical Fitness Assessment Methods
4 . Hafta Physical Fitness Assessment Methods
4 . Hafta Fiziksel Uygunluk Değerlendirme Yöntemleri
5 . Hafta Fiziksel Uygunluk Değerlendirme Yöntemleri
5 . Hafta Physical Fitness Assessment Methods
6 . Hafta Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes
6 . Hafta Sporcularda üst ekstremite yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon
7 . Hafta Sporcularda üst ekstremite yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon
7 . Hafta Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes
8 . Hafta midterm
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Sporcularda üst ekstremite yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon
9 . Hafta Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes
10 . Hafta Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes
10 . Hafta Sporcularda alt ekstremite yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon
11 . Hafta Sporcularda alt ekstremite yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon
11 . Hafta Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes
12 . Hafta Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes
12 . Hafta Sporcularda alt ekstremite yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon
13 . Hafta Yaralanmadan sonra spora dönüş
13 . Hafta Return to sports after injury
14 . Hafta Prevention of sports injuries
14 . Hafta Spor yaralanmalarının önlenmesi
15 . Hafta Bantlama, Bandajlama, Ortezleme
15 . Hafta Taping, Bandaging, Orthotising
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara Sınav 1 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 80
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values ​​and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary. X
2 It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level. X
3 Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care. X
5 She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. X
6 Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation. X
7 Has up-to-date and effective communication skills. X
8 She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. X
9 Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation. X
4 Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil) X
10 Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level. X
11 With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. X