SPORDA FİZYOTERAPİ |
FTP 316 |
6 |
3 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Spor fizyoterapisini, değişik gruplarda uygulanan fiziksel uygunluk test bataryalarını, spor yaralanmalarını-iyileşme süreçlerini tanımlamak, sporda ve yaralanmalarında uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ve tedavi yaklaşımları ile ilgili temel özelliklerin kavranmasını ve uygulamaya yansıtılmasını sağlamak, spor yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında problem çözme becerisini geliştirerek, sporcunun güvenli bir şekilde spora dönüşünü sağlamaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To be able to define sports physiotherapy, the importance of measurement and evaluation in sports, principles, physical fitness and physical fitness tests
|
|
|
|
1 |
Spor fizyoterapisini, sporda ölçme ve değerlendirmenin önemini, prensiplerini, fiziksel uygunluğu ve fiziksel uygunluk testlerini tanımlayabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3 |
2 |
Spor yaralanmalarını açıklayabilme ve değerlendirebilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
2 |
Ability to explain and evaluate sports injuries
|
|
|
|
3 |
Ability to explain the principles of treatment for sports injuries
|
|
|
|
3 |
Spor yaralanmalarında tedavi prensiplerini açıklayabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 5 |
4 |
Sporcuların spor yaralanmalarından sonra spora dönüş kriterlerini açıklayabilme |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 4 |
4 |
Ability to explain the criteria for athletes to return to sports after sports injuries |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; Dünya'da ve Türkiye'de spor fizyoterapistliği, spor fizyoterapistinin tanımı, spor fizyoterapistinin görevleri ve sorumlulukları, spor yaralanmaları konusunda spor fizyoterapistinin yetkinlikleri, spor yaralanması olan hastanın rehabilitasyon programının organize edilmesi prensipleri, sporcu yaralanması sonrası yapılara göre (tendon, ligament, kas, kemik, kıkırdak, periferik sinir) iyileşme fazları, spor yaralanmalarının yapılara göre sınıflandırılması, sporcunun değerlendirilmesi, fiziksel uygunluk tanımı, sporcularda uygulanan fiziksel uygunluk testleri, spor yaralanmalarının önlenmesi, spor yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon (ilk yardım, saha içi değerlendirme ve tedavi), sporcularda üst ekstremite yaralanmaları, sporcularda üst ekstremite yaralanmalarında fizyoterapi ve rehabilitasyon programının planlanması, sporcularda alt ekstremite yaralanmaları, sporcularda alt ekstremite yaralanmalarında fizyoterapi ve rehabilitasyon programının planlanması, spor yaralanmalarından sonra sporcular için spora dönüş kriterleri, spora dönüş için gerekli olan fonksiyonel rehabilitasyon programının sporcunun ihtiyacına uygun olarak planlanması ve uygulanması, fonksiyonel progresyon ve fonksiyonel testler konularına yer verilmiştir. |
Kaynaklar |
1.Baltacı G, Tunay BV, Beşler A, Ergun N. Spor Yaralanmalarında Egzersiz Tedavisi, 2. Baskı, Alp Yayıncılık, 2006. Ergun N, Baltacı G. Spor Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri 2.Basım, Pelin Ofset Yayıncılık, 2006. unay VB, Erden Z, Yıldız C. Alt ekstremite yaralanmalarında rehabilitasyon. Hipokrat Yayınevi, 2017. Baltacı G, Düzgün I, Aytar A, Şenbursa G, Özünlü Pekyavaş N. Omuz yaralanmalarında rehabilitasyon. Pelikan Yayıncılık, 2015. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Fiziksel Aktivite, Egzersiz ve Spor |
|
1 . Hafta |
Physical Activity, Exercise and Sports
|
|
2 . Hafta |
Physical Fitness
|
|
2 . Hafta |
Fiziksel Uygunluk |
|
3 . Hafta |
Fiziksel Uygunluk Değerlendirme Yöntemleri |
|
3 . Hafta |
Physical Fitness Assessment Methods
|
|
4 . Hafta |
Physical Fitness Assessment Methods
|
|
4 . Hafta |
Fiziksel Uygunluk Değerlendirme Yöntemleri |
|
5 . Hafta |
Fiziksel Uygunluk Değerlendirme Yöntemleri |
|
5 . Hafta |
Physical Fitness Assessment Methods
|
|
6 . Hafta |
Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes
|
|
6 . Hafta |
Sporcularda üst ekstremite yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon |
|
7 . Hafta |
Sporcularda üst ekstremite yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon |
|
7 . Hafta |
Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes
|
|
8 . Hafta |
midterm
|
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Sporcularda üst ekstremite yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon |
|
9 . Hafta |
Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes
|
|
10 . Hafta |
Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes
|
|
10 . Hafta |
Sporcularda alt ekstremite yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon |
|
11 . Hafta |
Sporcularda alt ekstremite yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon |
|
11 . Hafta |
Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes
Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes
|
|
12 . Hafta |
Physiotherapy and rehabilitation after upper extremity injuries in athletes
|
|
12 . Hafta |
Sporcularda alt ekstremite yaralanmalarından sonra fizyoterapi ve rehabilitasyon |
|
13 . Hafta |
Yaralanmadan sonra spora dönüş |
|
13 . Hafta |
Return to sports after injury
|
|
14 . Hafta |
Prevention of sports injuries
|
|
14 . Hafta |
Spor yaralanmalarının önlenmesi |
|
15 . Hafta |
Bantlama, Bandajlama, Ortezleme |
|
15 . Hafta |
Taping, Bandaging, Orthotising |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi |
16 |
3 |
48 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
80 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Implements the physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely, in accordance with ethical principles and values, by considering the universality of basic values and social rights, using the advanced knowledge and skills it has acquired; terminates or changes as necessary.
|
|
|
|
X |
|
2 |
It embraces personal development, information literacy and lifelong learning; contributes to quality improvement, training and promotion programs related to the field, and demonstrates its professional behavior at an international level.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Defines evidence-based practices and determines problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation, using relevant models and theories in health protection, development and care.
|
X |
|
|
|
|
5 |
She has training and consultancy skills for the health education needs of the individual, family and society. |
X |
|
|
|
|
6 |
Takes initiatives to protect public health; contributes to the production of health policies suitable for the changing and diversifying needs of the society in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Has up-to-date and effective communication skills.
|
X |
|
|
|
|
8 |
She has the ability to use health informatics technologies effectively, along with the ability to select and use modern tools, techniques and modalities required for Physiotherapy and Rehabilitation applications. |
X |
|
|
|
|
9 |
Performs literature searches on databases and information resources for health sciences; has the ability to access and use information, keeps records and prepares reports for quality service and research in the field of physiotherapy and rehabilitation; participates in all phases of research and project implementation.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Using her professional knowledge, she carries out professional and academic studies independently and works as a team member and assumes responsibility in effective communication and cooperation with other professional groups working in this field.(dişil)
|
|
X |
|
|
|
10 |
Using at least one foreign language, he/she follows the information in his/her field and communicates and cooperates with his colleagues at an international level.
|
X |
|
|
|
|
11 |
With her contemporary and professional identity, she is a role model to her colleagues and an example to the society in which she lives. |
X |
|
|
|
|
|